Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 83 - 94, 27.02.2023
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1202692

Öz

Eğitim sektörü, örgün ve yaygın eğitim olarak iş sağlığı ve güvenliği açısından incelendiğinde risklerden etkilenen en yüksek insan popülasyonuna sahip sektör olarak karşımıza çıkmaktadır. İnsan sayısının fazla olması yanında İşyeri büyüklüğü incelendiğinde de bina ve eklentileri fazla olan sektördür. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ve Yükseköğretim Kurumu (YÖK) verilerine göre eğitim kurumları az tehlikeli olarak karşımıza çıksa da çalışanların ve öğrencilerin güvenli ve sağlıklı olmaları için iş sağlığı ve güvenliği çalışmaları oldukça önemlidir. Böyle olmasına rağmen öğrenciler eğitim kurumu çalışanı olarak görülmemiş ve 20 Haziran 2012 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamı dışında kalmıştır. Bu anlamda literatüre katkı vermesi ve eğitim sektöründe iş sağlığı ve güvenliği bilincinin yaygınlaşması için bu çalışmada okul öncesinden doktora eğitimine kadar eğitim sektöründe iş sağlığı ve güvenliği analizi yapılmıştır. Ayrıca eğitim kurumları iş sağlığı ve güvenliği açısından incelenmiş ve öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akaner, Ö. & Özdemir, V. (2022). Kamu Kurumlarına Yönelik İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi Model Önerisi . Çalışma İlişkileri Dergisi , 13 (1) , 41-59
  • Aktürk, S. (2019). Fiziksel risk etmenlerinin iş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirilmesi ve uygulamaya ilişkin bir örnek. Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Bulut, B. (2016). Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Patoloji Laboratuvarı’nın İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Risk Değerlendirmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi, Trabzon.
  • Cumhur, A. & Ahıskalı, H. (2018). İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları: Hitit Üniversitesi Örneği. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7 (2), 310-319
  • Çabuk, A. (2020). İstanbul Anadolu Yakasında Eğitim- Öğretim Faaliyetini Gerçekleştiren Vakıf Üniversitelerinde Görev Alan Öğretim Elemanlarının İş Sağlığı ve Güvenliği Algısının Anket Yöntemiyle Ölçülmesi. Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli
  • Çalış, S. (2020). Üniversiteler İçin İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Doktora Tezi. İstanbul
  • Çay, E. & Eratay, E. (2019). Özel Eğitim Okulunda Çalışan Öğretmenlerin İş Sağlığı ve Güvenliği Seminerine ve Sonraki Uygulamalara Yönelik Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 26-45. DOI: 10.33418/ataunikkefd.524611
  • Çelebi, N. & Taşçı, G. (2016). Öğretmenlerin Maruz Kaldığı Mobbing (Yıldırma). Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama , (9) , 43-65.
  • Çiçek, Ö. & Öçal, M. (2016). Dünyada ve Türkiye’de İş Sağlığı Ve İş Güvenliğinin Tarihsel Gelişimi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 5 (11), 106-129.
  • Erol, S. (2015). İş Sağlığı Ve Güvenliği Konusunda İşveren, Çalışan Ve Devletin Rolü. Assam Uluslararası Hakemli Dergi, 2 (4) , 115-138.
  • Girice, G., (2018). Kamu binalarındaki laboratuvarlarda iş sağlığı ve güvenliğine genel bir bakış: bir devlet üniversitesi örneği. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Gökkaya, D. (2017). Yükseköğretim Programları Genel Kimya Laboratuvarı Uygulamalarının İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından İncelenmesi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Güler, M. (2015). Refah Devleti Modelleri Kapsamında İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerinin Karşılaştırmalı Analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul
  • Karadurmuş, S. (2006). İş sağlığı ve güvenliğinin eğitime entegrasyonu iyi uygulama örnekleri. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, 30, 62-69.
  • Karaoğlu, M. (2018). Eğitim Sektöründe Gençlerin İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Düzeyi Ve Bu Düzeyi Etkileyen Faktörler. Mersin Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Mersin
  • Kayabaşı, R. , Özdemir, H. & Cündübeyoğlu, İ. (2021). Kamu üniversitelerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulama rehberi içerik analizi . Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3 (2) , 29-45 . DOI: 10.51177/kayusosder.1007753
  • Kilitci, Z. (2018). Mesleki Ve Teknik Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı Ve Güvenliği Uygulamalarına İlişkin Yönetici Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Uşak.
  • Posner, M. (1998). Schools Should Be Safe, But Are They?. Harvard Education Letter. 14 (1), 7-9
  • Sıvacılar, S. (2021). Sürdürülebilirlik İlkesinde Dayalı Okul Öncesi Eğitim Yapısı Tasarlanması Ve Fiziksel Etkenlerin İş Sağlığı Güvenliği Açısından İncelenmesi. Kırklareli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Kırklareli
  • Softa, H. K. , Bukeçık, Ö. E. , Çolak, Ö. A. & Göçer, D. (2016). Akademisyenlerin Mobbıng Durumlarının İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32 (1), 34-47.
  • Tekin, A. , Tekin, F. , Suvaydan, F. , Güler, G. & Hafızoğlu, E. (2021). İlkokul Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimi Algısının Değerlendirilmesi . Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi , II (32) , 9-18 . DOI: 10.47118/somatbd.1037990
  • Uslu, A. , Ersoy Karaçuha, M. & Cabar, H. D. (2018). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve İş Güvenliği Konusuna Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi: Sinop Örneği . Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2 (2) , 127-148 . DOI: 10.30561/sinopusd.488882
  • Ustaoğlu, E. (2020). Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Üzerine Bir Çalışma. Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Yılmaz, Ş. & Bilici, M. (2020). Üniversitelerin Mühendislik Fakülteleri Bünyesinde Bulunan Laboratuvarlarda İş Sağlığı ve Güvenliği. Ohs Academy, 3 (2) , 102-113. DOI: 10.38213/ohsacademy.745723

Occupational Health and Safety in the Education Sector

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 83 - 94, 27.02.2023
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1202692

Öz

When the education sector is examined in terms of occupational health and safety as formal and non-formal education, it emerges as the sector with the highest human population affected by risks. In addition to the high number of people, when the size of the workplace is examined, it is the sector with more buildings and annexes. According to the Ministry of National Education (MEB) and Higher Education Institution (YÖK) data, although educational institutions appear to be less dangerous, occupational health and safety studies are very important for the safety and health of employees and students. Despite this, students were not seen as employees of educational institutions and were excluded from the scope of the Occupational Health and Safety Law No. 6331 published in the Official Gazette on 20 June 2012. In this sense, in order to contribute to the literature and to spread the awareness of occupational health and safety in the education sector, an analysis of occupational health and safety in the education sector from pre-school to doctoral education was made in this study. In addition, educational institutions were examined in terms of occupational health and safety and suggestions were presented.

Kaynakça

  • Akaner, Ö. & Özdemir, V. (2022). Kamu Kurumlarına Yönelik İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi Model Önerisi . Çalışma İlişkileri Dergisi , 13 (1) , 41-59
  • Aktürk, S. (2019). Fiziksel risk etmenlerinin iş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirilmesi ve uygulamaya ilişkin bir örnek. Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Bulut, B. (2016). Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Patoloji Laboratuvarı’nın İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Risk Değerlendirmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi, Trabzon.
  • Cumhur, A. & Ahıskalı, H. (2018). İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları: Hitit Üniversitesi Örneği. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7 (2), 310-319
  • Çabuk, A. (2020). İstanbul Anadolu Yakasında Eğitim- Öğretim Faaliyetini Gerçekleştiren Vakıf Üniversitelerinde Görev Alan Öğretim Elemanlarının İş Sağlığı ve Güvenliği Algısının Anket Yöntemiyle Ölçülmesi. Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli
  • Çalış, S. (2020). Üniversiteler İçin İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Doktora Tezi. İstanbul
  • Çay, E. & Eratay, E. (2019). Özel Eğitim Okulunda Çalışan Öğretmenlerin İş Sağlığı ve Güvenliği Seminerine ve Sonraki Uygulamalara Yönelik Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 26-45. DOI: 10.33418/ataunikkefd.524611
  • Çelebi, N. & Taşçı, G. (2016). Öğretmenlerin Maruz Kaldığı Mobbing (Yıldırma). Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama , (9) , 43-65.
  • Çiçek, Ö. & Öçal, M. (2016). Dünyada ve Türkiye’de İş Sağlığı Ve İş Güvenliğinin Tarihsel Gelişimi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 5 (11), 106-129.
  • Erol, S. (2015). İş Sağlığı Ve Güvenliği Konusunda İşveren, Çalışan Ve Devletin Rolü. Assam Uluslararası Hakemli Dergi, 2 (4) , 115-138.
  • Girice, G., (2018). Kamu binalarındaki laboratuvarlarda iş sağlığı ve güvenliğine genel bir bakış: bir devlet üniversitesi örneği. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Gökkaya, D. (2017). Yükseköğretim Programları Genel Kimya Laboratuvarı Uygulamalarının İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından İncelenmesi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Güler, M. (2015). Refah Devleti Modelleri Kapsamında İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerinin Karşılaştırmalı Analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul
  • Karadurmuş, S. (2006). İş sağlığı ve güvenliğinin eğitime entegrasyonu iyi uygulama örnekleri. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi, 30, 62-69.
  • Karaoğlu, M. (2018). Eğitim Sektöründe Gençlerin İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Düzeyi Ve Bu Düzeyi Etkileyen Faktörler. Mersin Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Mersin
  • Kayabaşı, R. , Özdemir, H. & Cündübeyoğlu, İ. (2021). Kamu üniversitelerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulama rehberi içerik analizi . Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3 (2) , 29-45 . DOI: 10.51177/kayusosder.1007753
  • Kilitci, Z. (2018). Mesleki Ve Teknik Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı Ve Güvenliği Uygulamalarına İlişkin Yönetici Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Uşak.
  • Posner, M. (1998). Schools Should Be Safe, But Are They?. Harvard Education Letter. 14 (1), 7-9
  • Sıvacılar, S. (2021). Sürdürülebilirlik İlkesinde Dayalı Okul Öncesi Eğitim Yapısı Tasarlanması Ve Fiziksel Etkenlerin İş Sağlığı Güvenliği Açısından İncelenmesi. Kırklareli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Kırklareli
  • Softa, H. K. , Bukeçık, Ö. E. , Çolak, Ö. A. & Göçer, D. (2016). Akademisyenlerin Mobbıng Durumlarının İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32 (1), 34-47.
  • Tekin, A. , Tekin, F. , Suvaydan, F. , Güler, G. & Hafızoğlu, E. (2021). İlkokul Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimi Algısının Değerlendirilmesi . Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi , II (32) , 9-18 . DOI: 10.47118/somatbd.1037990
  • Uslu, A. , Ersoy Karaçuha, M. & Cabar, H. D. (2018). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Sağlığı Ve İş Güvenliği Konusuna Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi: Sinop Örneği . Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 2 (2) , 127-148 . DOI: 10.30561/sinopusd.488882
  • Ustaoğlu, E. (2020). Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Üzerine Bir Çalışma. Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Yılmaz, Ş. & Bilici, M. (2020). Üniversitelerin Mühendislik Fakülteleri Bünyesinde Bulunan Laboratuvarlarda İş Sağlığı ve Güvenliği. Ohs Academy, 3 (2) , 102-113. DOI: 10.38213/ohsacademy.745723
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seçil Şener 0000-0003-3748-286X

Seda Fandaklı 0000-0002-8199-3336

Mustafa Yağımlı 0000-0003-4113-8308

Tarık Aslan 0000-0002-6548-5294

Yayımlanma Tarihi 27 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şener, S., Fandaklı, S., Yağımlı, M., Aslan, T. (2023). Eğitim Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği. The Journal of International Scientific Researches, 8(1), 83-94. https://doi.org/10.23834/isrjournal.1202692