Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR İKTİDAR VE ÖZGÜRLÜK ALDATMACASI

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 18, 22.07.2022
https://doi.org/10.32955/neuissar202212565

Öz

Bu makale 1930-1934 yılları arasında, Hollywood’un en görkemli çağının ahlaki tonunu belirleyen Yapım Yönetmeliği’nin yaptırım gücü kazanmasını sağlayan Pre-Code dönemini inceler. Bu dört yıllık süreç sinema endüstrisi ile kilise arasındaki savaşın ayyuka çıktığı bir dönemdir ve kilisenin manipülasyonlarıyla Hollywood’a karşı farazi bir ahlaksızlık suçlaması ile tanımlanır. Büyük Buhran’ın hemen ardından ön plana çıkan Düşmüş Kadın Filmleri’ndeki cinsel temalar (ama özellikle dişil cinsel güç) muhafazakar baskı gruplarının sinema karşıtı eylemlere atılmasına sebep olur. Diğer yandan liberal sinema tarihçilerine göre Düşmüş Kadın Filmleri kadının eril otoriteyi sarstığı, özgürleştiği ve yaşamı üzerinde söz hakkına kavuştuğu tarihsel bir dönemeç olarak işaretlenir. Makale bu çatışmayı merkeze alarak muhafazakar kesimin ahlaksız olarak nitelediği yapımların ve 1930-34 yılları arasında Hollywood anlatılarında kadının önceki ya da sonraki dönemlerden daha fazla özgür olmadığını saptar. Bu anlatılarda erkeğin fallosantrik egemenliğini güvence altına alan ve kadının tabi olmasını doğallaştırarak meşrulaştıran bir anlatı stratejisi ve olay örgüsü tercih edildiği görülür - kadın, görünüşte, erkeğin iktidarını sorgular, onun kendisi üzerindeki hakimiyetine son verir ancak finalde yeniden eril tahakküm altına girmeyi, kendi rızasıyla, kabullenir. Makale aynı film döngüsü içinde farklı olay örgülerine sahip örnekler üzerinden bu iddialara meydan okumaktadır.

Kaynakça

  • Bade, P. (1979). Femme Fatale: Images of Evil and Fascinating Women. New York: Mayflower Books.
  • Balio, T. (1995). Grand Design – Hollywood as a Modern Enterprise, 1930-1939. Los Angeles: University of California Press.
  • Black, G. D. (1996). Hollywood Censored – Morality Codes, Catholics, and the Movies. New York: Cambridge University Press.
  • Butters, G. R. (2007). Banned in Kansas: Motion Picture Censorship. Missouri: University of Missouri Press.
  • Doherty, T. (1999). Pre-code Hollywood : Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930 –1934. New York: Columbia University Press.
  • Doherty, T. (2007). Hollywood’s Censor – Joseph I. Breen & the Production Code Administration. New York: Columbia University Press.
  • Forman, H. J. (1935). Our Movie Made Children (8. Baskı). New York: Macmillan Company.
  • Hamilton, M. (2006), Goodness Had Nothing to Do with It. F. G. Couvares (Ed.), Movie Censorship and American Culture (187-211). Boston: University of Massachusetts Press.
  • Haskell, M. (1973). From Reverence to Rape. Chicago: University of Chicago Press.
  • Jacobs, L. (1997). The Wages of Sin. Berkeley: University of California Press.
  • Jowett, G. (1976). Film, the Democratic Art. Londra: Focal Press.
  • Knight, A. (1957). The Liveliest Art. New York: The New American Library.
  • LaSalle, M. (2000). Complicated Women – Sex and Power in Pre-Code Hollywood. New York: Thomas Dunne Books.
  • LaSalle, M. (2002). Dangerous Man – Pre-Code Hollywood and the Birth of the Modern Man. New York: Thomas Dunne Books.
  • Leff , L. J., Simmons, J. L. (2001) The Dame in the Kimono, Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • Malone, A. (2011). Censoring Hollywood: Sex and Violence in film and on the Cutting Room Floor. Jefferson: Mcfarland.
  • Maltby, R. (1995). The Production Code and The Hays Office. T. Balio (Ed) Grand Design – Hollywood As A Modern Business Enterprise, 1930-1939 (s. 37-73). Los Angeles: University of California Press. Moley, R. (1945). The Hays Office. New York: The Cornwall Press.
  • Onat, E. S. (2012). Amerikan Film Sansür Yasası Olarak Yapım Yönetmeliği’nin Doğuşu ve 1948 Yılına Kadar Kara Film Üzerindeki Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Güzel Sanatlar Enstitüsü (DEÜ), İzmir.
  • Onat, E. S. (2019). Hays Yasaları (Yapım Yönetmeliği) – Kilise-Hollywood Savaşı ve Amerikan Sansür Yönetmeliği, SineMasal “Zihniyet”. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Pryor, T. M. (Aralık, 1965). Joe Breen, Sire of Code Ratings Dies, Variety, 2.
  • Robinson, D. (1968). Hollywood in the Twenties. İngiltere: Page & Thomas Ltd.
  • Shindler, C. (2005). Hollywood in Crisis. New York: Routledge.
  • Siegel, S. ve Siegel, B. (2004). The Encyclopedia of Hollywood (2. Baskı). New York: Facts on File.
  • Sklar, R. (1975). Movie Made America. New York: Vintage Books.
  • Staiger, J. (2010). Les Belles Dames sans Merci, Femmes Fatales, Vampires, Vamps, and Gold Diggers: The Transformation and Narrative Value of Aggressive Fallen Women. V. Callahan (Ed). Reclaiming the Archive: Feminism and Film History (s. 32-57). Detroit: Wayne State University Press.
  • Quigley, M. (1937). Decency in Motion Pictures. New York: The Macmillian Publishers.
  • Walsh, A. (1986). Women’s Films and Female Experience, New York: Praeger.
  • Walsh, F. (1996). Sin and Censorship. Yale University Press.

A Deception of Power and Freedom

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 18, 22.07.2022
https://doi.org/10.32955/neuissar202212565

Öz

This study examines the Pre-Code era (between the years of 1930 and 1934) which empowers the sanctions of Production Code that determines the moral stand of the most glorious age of Hollywood. This four years period is the era that uncovered the war between film industry and the church and is identified with the accusation of fictitious immorality against Hollywood by manipulations of the church. The sexual themes (specifically feminine sexual power) of fallen woman films which became popular just after the Great Depression led the conservative pressure groups to go into action against movies. On the other hand, according to more liberal film historians, fallen woman films are marked as a historical moment that women afflicted male authority, became independent and gained right to speak for their life. This article puts this conflict in the center to demonstrate that the films are not so immoral, as conservative wing branded them and, furthermore, detects that the women in Hollywood films between 1930 and 1934 were not more independent than any other period in film history. In these narratives it is seen that a narrative strategy and plot is chosen that secures the man’s phallocentric dominance and legitimates the woman’s subjection by naturalizing it - the woman in the film, quite seemingly, questions the male power, ends his dominance upon herself but, at the end, concedes to go under the male dominance again, with her own consent. This article, while considering many different plots of fallen woman films, challenges these assertions.

Kaynakça

  • Bade, P. (1979). Femme Fatale: Images of Evil and Fascinating Women. New York: Mayflower Books.
  • Balio, T. (1995). Grand Design – Hollywood as a Modern Enterprise, 1930-1939. Los Angeles: University of California Press.
  • Black, G. D. (1996). Hollywood Censored – Morality Codes, Catholics, and the Movies. New York: Cambridge University Press.
  • Butters, G. R. (2007). Banned in Kansas: Motion Picture Censorship. Missouri: University of Missouri Press.
  • Doherty, T. (1999). Pre-code Hollywood : Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930 –1934. New York: Columbia University Press.
  • Doherty, T. (2007). Hollywood’s Censor – Joseph I. Breen & the Production Code Administration. New York: Columbia University Press.
  • Forman, H. J. (1935). Our Movie Made Children (8. Baskı). New York: Macmillan Company.
  • Hamilton, M. (2006), Goodness Had Nothing to Do with It. F. G. Couvares (Ed.), Movie Censorship and American Culture (187-211). Boston: University of Massachusetts Press.
  • Haskell, M. (1973). From Reverence to Rape. Chicago: University of Chicago Press.
  • Jacobs, L. (1997). The Wages of Sin. Berkeley: University of California Press.
  • Jowett, G. (1976). Film, the Democratic Art. Londra: Focal Press.
  • Knight, A. (1957). The Liveliest Art. New York: The New American Library.
  • LaSalle, M. (2000). Complicated Women – Sex and Power in Pre-Code Hollywood. New York: Thomas Dunne Books.
  • LaSalle, M. (2002). Dangerous Man – Pre-Code Hollywood and the Birth of the Modern Man. New York: Thomas Dunne Books.
  • Leff , L. J., Simmons, J. L. (2001) The Dame in the Kimono, Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • Malone, A. (2011). Censoring Hollywood: Sex and Violence in film and on the Cutting Room Floor. Jefferson: Mcfarland.
  • Maltby, R. (1995). The Production Code and The Hays Office. T. Balio (Ed) Grand Design – Hollywood As A Modern Business Enterprise, 1930-1939 (s. 37-73). Los Angeles: University of California Press. Moley, R. (1945). The Hays Office. New York: The Cornwall Press.
  • Onat, E. S. (2012). Amerikan Film Sansür Yasası Olarak Yapım Yönetmeliği’nin Doğuşu ve 1948 Yılına Kadar Kara Film Üzerindeki Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Güzel Sanatlar Enstitüsü (DEÜ), İzmir.
  • Onat, E. S. (2019). Hays Yasaları (Yapım Yönetmeliği) – Kilise-Hollywood Savaşı ve Amerikan Sansür Yönetmeliği, SineMasal “Zihniyet”. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Pryor, T. M. (Aralık, 1965). Joe Breen, Sire of Code Ratings Dies, Variety, 2.
  • Robinson, D. (1968). Hollywood in the Twenties. İngiltere: Page & Thomas Ltd.
  • Shindler, C. (2005). Hollywood in Crisis. New York: Routledge.
  • Siegel, S. ve Siegel, B. (2004). The Encyclopedia of Hollywood (2. Baskı). New York: Facts on File.
  • Sklar, R. (1975). Movie Made America. New York: Vintage Books.
  • Staiger, J. (2010). Les Belles Dames sans Merci, Femmes Fatales, Vampires, Vamps, and Gold Diggers: The Transformation and Narrative Value of Aggressive Fallen Women. V. Callahan (Ed). Reclaiming the Archive: Feminism and Film History (s. 32-57). Detroit: Wayne State University Press.
  • Quigley, M. (1937). Decency in Motion Pictures. New York: The Macmillian Publishers.
  • Walsh, A. (1986). Women’s Films and Female Experience, New York: Praeger.
  • Walsh, F. (1996). Sin and Censorship. Yale University Press.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emrah Onat 0000-0001-9357-0739

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Onat, E. (2022). BİR İKTİDAR VE ÖZGÜRLÜK ALDATMACASI. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 1(2), 1-18. https://doi.org/10.32955/neuissar202212565

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi
ISSN: 2792-0968

Makale Çağrısı – Temmuz 2024
(Cilt 3 – Sayı 1)

Değerli Bilim İnsanları ve Araştırmacılar,
Yayın hayatına 2022 yılında 1. Cilt 1. Sayısı ile başlayan Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Ocak ve temmuz aylarında olmak üzere yılda iki yayın yapan açık erişimli çift hakem sürecine tabi uluslararası akademik bir dergidir. Dergimiz, iletişim biliminin diğer disiplinler ile ilişkilerinin, farklı perspektiflerden hareketle, alana katkı sağlayacak, kuramsal temeli kuvvetli, yeni ve özgün akademik araştırmalarla desteklendiği tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe, arkeoloji, sanat tarihi, davranış bilimleri, dil bilimi, edebiyat ve güzel sanatlar gibi disiplinlerine ait olan teorik ve/veya uygulamalı özgün ve derleme makaleler yayımlamaktadır. Makaleler için başvuru ve yayın sürecinde herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

Yayın Süreci
Makalelerin süreçlerine yönelik tüm yazarlar düzenli bir şekilde bilgilendirilmektedir. Dergiye gönderilen makaleler editör kurulu ön değerlendirme süreci sonrası alan editörlerine yönlendirilerek yine alan uzmanı iki hakeme gönderilmektedir. Hakem geri dönüşleri 6-8 hafta arasında değişmektedir. Hakemlerden gelen değerlendirme raporları doğrultusunda makalenin yayımlanmasına, yazardan düzeltme istenmesine ya da makalenin geri çevrilmesine karar verilmektedir. Kabul alan makaleler sıradaki sayı için yayın sürecine girmektedir. Süreçle ilgili detaylı bilgiye https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar adresinden erişilebilir.

Makale başvurularınızı DergiPark sistemi üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar bağlantısını kullanarak gönderebilirsiniz. Gönderilecek makalelerin derginin ana sayfasında yer alan “Makale Yazım Kuralları” kısmında belirtilen esaslara uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Saygılarımızla

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi Editör Kurulu
Adres: Yakın Doğu Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Merkezi Lefkoşa
E-Posta: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar