Bu makale 1930-1934 yılları arasında, Hollywood’un en görkemli çağının ahlaki tonunu belirleyen Yapım Yönetmeliği’nin yaptırım gücü kazanmasını sağlayan Pre-Code dönemini inceler. Bu dört yıllık süreç sinema endüstrisi ile kilise arasındaki savaşın ayyuka çıktığı bir dönemdir ve kilisenin manipülasyonlarıyla Hollywood’a karşı farazi bir ahlaksızlık suçlaması ile tanımlanır. Büyük Buhran’ın hemen ardından ön plana çıkan Düşmüş Kadın Filmleri’ndeki cinsel temalar (ama özellikle dişil cinsel güç) muhafazakar baskı gruplarının sinema karşıtı eylemlere atılmasına sebep olur. Diğer yandan liberal sinema tarihçilerine göre Düşmüş Kadın Filmleri kadının eril otoriteyi sarstığı, özgürleştiği ve yaşamı üzerinde söz hakkına kavuştuğu tarihsel bir dönemeç olarak işaretlenir. Makale bu çatışmayı merkeze alarak muhafazakar kesimin ahlaksız olarak nitelediği yapımların ve 1930-34 yılları arasında Hollywood anlatılarında kadının önceki ya da sonraki dönemlerden daha fazla özgür olmadığını saptar. Bu anlatılarda erkeğin fallosantrik egemenliğini güvence altına alan ve kadının tabi olmasını doğallaştırarak meşrulaştıran bir anlatı stratejisi ve olay örgüsü tercih edildiği görülür - kadın, görünüşte, erkeğin iktidarını sorgular, onun kendisi üzerindeki hakimiyetine son verir ancak finalde yeniden eril tahakküm altına girmeyi, kendi rızasıyla, kabullenir. Makale aynı film döngüsü içinde farklı olay örgülerine sahip örnekler üzerinden bu iddialara meydan okumaktadır.
Pre-Code MPPDA Yapım Yönetmeliği Düşmüş Kadın Filmleri Will Hays.
This study examines the Pre-Code era (between the years of 1930 and 1934) which empowers the sanctions of Production Code that determines the moral stand of the most glorious age of Hollywood. This four years period is the era that uncovered the war between film industry and the church and is identified with the accusation of fictitious immorality against Hollywood by manipulations of the church. The sexual themes (specifically feminine sexual power) of fallen woman films which became popular just after the Great Depression led the conservative pressure groups to go into action against movies. On the other hand, according to more liberal film historians, fallen woman films are marked as a historical moment that women afflicted male authority, became independent and gained right to speak for their life. This article puts this conflict in the center to demonstrate that the films are not so immoral, as conservative wing branded them and, furthermore, detects that the women in Hollywood films between 1930 and 1934 were not more independent than any other period in film history. In these narratives it is seen that a narrative strategy and plot is chosen that secures the man’s phallocentric dominance and legitimates the woman’s subjection by naturalizing it - the woman in the film, quite seemingly, questions the male power, ends his dominance upon herself but, at the end, concedes to go under the male dominance again, with her own consent. This article, while considering many different plots of fallen woman films, challenges these assertions.
Pre-Code MPPDA Production Code Fallen Woman Films Will Hays.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Radyo-Televizyon |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2022 |
| Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2022 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2 |
İletişim için: info.issar@neu.edu.tr