Bu çalışma, Türkiye ve ABD’deki ilköğretim okullarında okutulan sosyal bilgiler ders kitaplarında, BM Çocuk
Hakları Sözleşmesi’nin çocuklara tanıdığı katılım haklarına ne düzeyde yer verildiğini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veri toplama aracı
olarak "doküman incelemesi" yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada analiz ünitesi “Çocukların Katılım Hakkı” olarak
belirlenmiştir. Bu analiz ünitesi kendi içinde “Çocuğun Aile Ortamına Katılması”, “Çocuğun Okul Ortamına Katılması”,
“Çocuğun Genel (Ülke) Politikaya Katılımı”, “Çocuğun Medyaya Katılması”, “Çocuğun Çevrenin Korunmasına ve
Sürdürülebilir Kalkınmaya Katılması”, “Çocuğun Sağlık Ortamına Katılması”, Çocuğun Yargı Ortamına Katılması” ve
“Çocuğun Topluma Katılması” olarak ana kategorilere ayrılmıştır. Bu ana kategoriler kendi içinde alt kategorilere
ayrılmıştır. Her bir ana ve alt kategori BM Çocuk Hakları sözleşmesinin ilgili maddesi ve ÇHK kararları ile
ilişkilendirilmiştir. Araştırma sonucunda Türkiye sosyal bilgiler ders kitaplarında çocukların yargı ortamına katılımı
ile ilgili herhangi bir ifade yer almadığı tespit edilmiştir. Ayrıca ders kitaplarındaki dağılım açıkça çocukların aile,
genel politikaya, sağlık ve yargı ortamına katılım hakkına yeterince yer verilmediğini göstermiştir. Diğer tarafından ABD
sosyal bilgiler eğitiminde okul ortamına ve topluma katılım dışında sağlık, çevre ve yargı ortamına katılım hakkı ile ilgili
herhangi bir bulguya rastlanmamıştır. Ayrıca aile ortamına ve genel politikaya katılım hakkı ile ilgili ifadelerin yok
denecek kadar az olduğu tespit edilmiştir.
Çocukların Katılım Hakkı BM Çocuk Hakları Sözleşmesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Demokratik Yurttaşlık Eğitimi Türkiye ABD
This study aims at revealing the levels of allocation for participation rights, recognized by UN Children’s
Rights Convention (UN CRC), in social studies curricula on elementary levels both in Turkey and the USA. The
research applies the case study among qualitative designs. This study aims at revealing how and on what levels
participation rights take place in elementary social studies curricula both in Turkey and the US. “Document
analysis” was used as the instrument of data collection. Analysis unit of the study is “Children’s Participation
Right”. This analysis unit is divided within itself into some main categories such as “Child’s Participation in Family
Environment”, “Child’s Participation in School Environment”, “Child’s Participation in General (national) Politics”, “Child’s
Participation in Media”, “Child’s Participation in Environmental Protection and Sustainable Development”, “Child’s
Participation in Health Environment”, “Child’s Participation in Judicial Environment”, and “Child’s Participation in Society”.
Main categories are divided into sub-categories. Each main and sub-category is associated to the related article of
UN CRC and decisions of Children’s Rights Committee. Frequency and percentage are used in analyzing the data.
No statement on children’s participation in judicial environment is allocated any space in Turkey social sciences
textbooks. In addition to that, the distribution in the textbooks clearly shows that children’s participation right in
family, general politics and judicial environment is not allocated enough space. There are no findings on participation in
health, environmental issues, and judicial environment other than participation in school environment and society in
the US social studies education. In addition to that, number of statements on participation in family and general
politics is almost non-existent.
Children’s Participation Right UN Children’s Rights Convention Social Studies Education Textbooks Democratic Citizenship Education Turkey US
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458