Türkçe
Eğitimi ve Sınıf Öğretmenliği bölümleri başta olmak üzere ilkokul kademesinden
lise kademesine kadar öğretmen yetiştiren pek çok lisans eğitim programında Türkçe dersi yer almaktadır. İlkokul ve
ortaokul kademesi için Türkçe olan
ders adı lise kademesi için Türk Dili ve
Edebiyatı şeklinde Millî Eğitim Bakanlığı müfredatında görülmektedir.
Türkçe yazılmış eserlerle birlikte Türkçe dil bilgisinin ana dil konuşurlarına
öğretimi, müfredat ve kazanımlarla desteklenmektedir. Dolayısıyla Türkçe
dersinin bu denli önem kazandığı ders programlarında öğretmen adaylarının tam
öğrenmeyi gerçekleştirmiş olarak hazır bulunmaları önemli görünmektedir.
Türkçe
dersinin içeriğini oluşturan dil bilgisi; ses, şekil, kelime, cümle ve anlam
bilgisi gibi faklı alt kategorilerden oluşmaktadır. Bu çalışmanın kapsamını ise
cümleyi oluşturan ögeler, kelime grupları, cümle türleri gibi daha alt
kategorileri içeren cümle bilgisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Nevşehir Hacı
Bektaş Veli Üniversitesi, Eğitim Fakültesindeki Türkçe Eğitimi ve Sınıf
Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin dil bilgisinin inceleme alanlarından biri
olan Cümle Bilgisi dersine karşı
tutumları ele alınmaktadır. Söz konusu bölümlerdeki öğrencilerin algılarının
tespiti için 100 öğrenciye Cümle Bilgisi
dersine yönelik görüş ve tutumlarıyla ilgili nicel araştırma modellerinden
anket uygulaması yapılmıştır. Anketin sonucunda ulaşılan bilgiler ışığında
öğrencilerin Dil Bilgisi derslerinden olan Cümle Bilgisi dersine yönelik tutum,
beklenti ve algıları ortaya konmuştur. Çalışma, araştırmacılara ve üniversite
öğretmenlerine dersin anlatımına ilişkin olarak da yöntem ve yaklaşım modelleri
konusunda fikir verecek ve ufuk açacaktır.
Many undergraduate programs include Turkish language
lessons such as Department of Turkish Education, Department of Primary School
Education which educate teacher candidates from primary school to high school.
The name of the lesson which is Turkish for the elementary and seconday school
level is seen in the curriculum of the Ministry of National Education in the
form of Turkish Language and Literature for the high school level. It is
supported by teaching, curriculum and achievements to native speakers of
Turkish grammar along with works written in Turkish. Therefore, it seems
important for the prospective teachers to be present as full-fledged teachers
in the curriculum in which Turkish language is so important.
The grammar that constitutes the content of Turkish
lesson; phonology, morphology, syntax, and semantic. The scope of this study
constitutes sentence information including subcategories such as phrases, word
groups, sentence types that constitute the Syntax lesson.
In this study, the attitudes of the students of
Nevşehir Haci Bektaş Veli University, Department of Turkish Education and
Classroom Teaching in the Faculty of Education towards Syntax lesson are
discussed. In order to determine the perceptions of the students in these
departments, questionnaires were applied from the quantitative research models
related to opinions and attitudes towards 100 students about Syntax lesson. As
a result of the questionnaire, the attitudes, expectations and perceptions of
the students on the Syntax lesson were revealed. The study will provide insight
into the methodology and approach models for the explanations of the lesson to
researchers and university teachers, and will open the new horizon.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458