Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-Service Teachers’ Opinions on Music Education

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 245 - 263, 28.12.2019

Öz

This study aimed to investigate university
students’ who studying at the department of primary education the views about
music education. The research method used for this particular study is the
survey model.
The universe of the research consists of pre-service teachers who are
studying at Çukurova and Mersin Universities Faculty of Education Class
Education Department, during spring semester of 2018-2019 academic year. The
sample of the research consists of 63 pre-service teachers who are studying at
the second, third and fourth grade levels.
In the scope of the research, pre-service teachers’
average scores obtained from the five-part survey named “
Pre-Service
Teachers’ Opinions on Music and Music Education” were compaired with gender,
age range, university and class which studying, the stuation of playing musical
instrument, the stuation of liking school, and the stuation of communicating
with children by t-test and ANOVA. It has been observed that the view of pre-service
teachers in the sample of study about music, about music lesson and the effect
of music education in children, about materials and evaluation in music
education is moderately positive; about music education they take and about
their competency of music teaching is highly positive. Students who said he has
an easy understanding with children have more pozitive view about the music
education they take (p<.035). Female students’ and students’ who like the
department they study have more pozitive view about materials and evaluation in
music education (p<.014).

Kaynakça

  • Ada, S. (2001). Sınıf öğretmeni yetiştiren okullarda öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin program içindeki yeri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 1-10.
  • Çelik, B. (2001). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitimi ve öğretimi konusundaki donanımları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları, öz yeterlilik inançları ve müzik yeteneklerine ilişkin öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Çiçek, S. (2000). İlköğretimde müzik. Ezgi Yayınları, Bursa.
  • Çilingir, V. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim müzik dersi öğretim programı (2006) kazanımlarına ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından irdelenmesi (Aydın ili örneği). Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deliduman, C.G. (1999). Güzel sanatlar fakültesi mezunları ve sanat öğretmenliği. Milli Eğitim Dergisi, 142, 61-62.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
  • Hardalaç, N. (2012). Öz-düzenlemeli öğrenme yönteminin çalgı eğitimi boyutunda bireysel çalışma sürecine etkisi: Gazi Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Işıktaş, B., ve Tanar, M. (2015). Kimlik oluşumu sürecinde popüler müziğin etkisi. Sosyoloji Konferansları, 51, 31-49.
  • Karan, M. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin lisans döneminde aldıkları müzik eğitiminin mesleki yaşantılarına etkileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın, Ankara.
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7), 7-11.
  • Kösreli, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtiyaçları üzerine bir inceleme: Erzincan ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Mete, M. (2019). Kodaly yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının müziksel bilgi ve becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Okan, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersindeki yeterlikleri gerçekleştirmelerine ilişkin görüşleri: Diyarbakır il örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Özden Ö. (2017). Sınıf öğretmenliği ve okulöncesi öğretmenliğinde müzik eğitimi/öğretimi dersi yöntem ve uygulamaları: Kocaeli Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pehlivan, K.B. (2008). Sınıf Öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 151-168.
  • Sungurtekin, Ş. (2016). Sınıf öğretmeni yetiştirme programında müzik eğitimi yeterliklerinin belirlenmesi ve sınıf öğretmeni adaylarının yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, K. (2002). İlköğretim I. kademe müzik derslerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şahin, O. (2009). Kırıkkale il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin müzik dersi ile ilgili yeterliliklerine ilişkin bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Şenler, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersindeki yeterliliklerine ilişkin görüşleri: Ankara ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taş, S. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının klasik batı müziğine ilişkin tutumları. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yağışan, N., Sünbül, A.M. ve Yücalan, Ö.B. (2006). Eğitim fakültesi güzel sanatlar ve diğer bölüm öğrencilerinin benlik imgesive denetim odaklarının karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 595-607.
  • Yıldız, G. (2002). İlköğretimde müzik öğretimi, birinci kademe. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Yünlü, F. (2002). İlköğretim okullarında sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin eğitim gereksinimleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 245 - 263, 28.12.2019

Öz

Bu çalışmada; sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitimine
ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda
2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında, Çukurova ve Mersin
Üniversitelerinin Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Sınıf Öğretmenliği
Anabilim Dalında 2, 3 ve 4. sınıfta okuyan 63 öğrenci yer almaktadır.
Araştırma
kapsamında sınıf öğretmeni adaylarının, beş bölümden oluşan “Sınıf Öğretmeni
Adaylarının Müziğe ve Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri” (SÖAMİG)  anketinden aldıkları ortalama puanlar,
cinsiyet, yaş aralığı, okumakta olduğu üniversite ve sınıf, müzik aleti çalma
durumu, okuduğu bölümü sevme durumu ve çocuklarla iletişimi açısından t-testi
ve ANOVA analizleriyle ayrı ayrı karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda; çalışma grubunun genel olarak müziğe ilişkin görüşlerinin, müzik
dersine ve müzik eğitiminin çocuklar üzerindeki etkilerine ilişkin
görüşlerinin, müzik eğitiminde materyal kullanımı ve değerlendirilmesine
ilişkin görüşlerinin orta düzeyde olumlu olduğu; müzik dersini öğretme
yeterliklerine ilişkin görüşlerinin ve aldıkları müzik eğitimine ilişkin
görüşlerinin yüksek düzeyde olumlu olduğu tespit edilmiştir. Çocuklarla kolay
anlaştığını belirten öğrencilerin aldıkları müzik eğitimine ilişkin
görüşlerinin, çocuklarla pek anlaşamadığını söyleyen öğrencilerden p<.035
düzeyinde farklılaştığı; müzik eğitiminde materyal kullanımı ve
değerlendirilmesine ilişkin kız öğrencilerin görüşlerinin erkek öğrencilerden
p<.014 düzeyinde, okuduğu bölümü seven öğrencilerin sevmeyen öğrencilerden
p<.003 düzeyinde farklılaştığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ada, S. (2001). Sınıf öğretmeni yetiştiren okullarda öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin program içindeki yeri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 1-10.
  • Çelik, B. (2001). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitimi ve öğretimi konusundaki donanımları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları, öz yeterlilik inançları ve müzik yeteneklerine ilişkin öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Çiçek, S. (2000). İlköğretimde müzik. Ezgi Yayınları, Bursa.
  • Çilingir, V. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim müzik dersi öğretim programı (2006) kazanımlarına ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından irdelenmesi (Aydın ili örneği). Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deliduman, C.G. (1999). Güzel sanatlar fakültesi mezunları ve sanat öğretmenliği. Milli Eğitim Dergisi, 142, 61-62.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
  • Hardalaç, N. (2012). Öz-düzenlemeli öğrenme yönteminin çalgı eğitimi boyutunda bireysel çalışma sürecine etkisi: Gazi Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Işıktaş, B., ve Tanar, M. (2015). Kimlik oluşumu sürecinde popüler müziğin etkisi. Sosyoloji Konferansları, 51, 31-49.
  • Karan, M. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin lisans döneminde aldıkları müzik eğitiminin mesleki yaşantılarına etkileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın, Ankara.
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7), 7-11.
  • Kösreli, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtiyaçları üzerine bir inceleme: Erzincan ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Mete, M. (2019). Kodaly yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının müziksel bilgi ve becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Okan, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersindeki yeterlikleri gerçekleştirmelerine ilişkin görüşleri: Diyarbakır il örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Özden Ö. (2017). Sınıf öğretmenliği ve okulöncesi öğretmenliğinde müzik eğitimi/öğretimi dersi yöntem ve uygulamaları: Kocaeli Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pehlivan, K.B. (2008). Sınıf Öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 151-168.
  • Sungurtekin, Ş. (2016). Sınıf öğretmeni yetiştirme programında müzik eğitimi yeterliklerinin belirlenmesi ve sınıf öğretmeni adaylarının yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, K. (2002). İlköğretim I. kademe müzik derslerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şahin, O. (2009). Kırıkkale il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin müzik dersi ile ilgili yeterliliklerine ilişkin bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Şenler, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersindeki yeterliliklerine ilişkin görüşleri: Ankara ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taş, S. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının klasik batı müziğine ilişkin tutumları. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yağışan, N., Sünbül, A.M. ve Yücalan, Ö.B. (2006). Eğitim fakültesi güzel sanatlar ve diğer bölüm öğrencilerinin benlik imgesive denetim odaklarının karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 595-607.
  • Yıldız, G. (2002). İlköğretimde müzik öğretimi, birinci kademe. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Yünlü, F. (2002). İlköğretim okullarında sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin eğitim gereksinimleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Oymakcıer Bu kişi benim 0000-0003-4580-5702

Özlem Özaltunoğlu 0000-0001-5802-5428

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Oymakcıer, M., & Özaltunoğlu, Ö. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 5(2), 245-263.
AMA Oymakcıer M, Özaltunoğlu Ö. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri. USBED. Aralık 2019;5(2):245-263.
Chicago Oymakcıer, Mustafa, ve Özlem Özaltunoğlu. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2019): 245-63.
EndNote Oymakcıer M, Özaltunoğlu Ö (01 Aralık 2019) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 5 2 245–263.
IEEE M. Oymakcıer ve Ö. Özaltunoğlu, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri”, USBED, c. 5, sy. 2, ss. 245–263, 2019.
ISNAD Oymakcıer, Mustafa - Özaltunoğlu, Özlem. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 245-263.
JAMA Oymakcıer M, Özaltunoğlu Ö. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri. USBED. 2019;5:245–263.
MLA Oymakcıer, Mustafa ve Özlem Özaltunoğlu. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2019, ss. 245-63.
Vancouver Oymakcıer M, Özaltunoğlu Ö. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri. USBED. 2019;5(2):245-63.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458