This study aimed to investigate university
students’ who studying at the department of primary education the views about
music education. The research method used for this particular study is the
survey model. The universe of the research consists of pre-service teachers who are
studying at Çukurova and Mersin Universities Faculty of Education Class
Education Department, during spring semester of 2018-2019 academic year. The
sample of the research consists of 63 pre-service teachers who are studying at
the second, third and fourth grade levels. In the scope of the research, pre-service teachers’
average scores obtained from the five-part survey named “Pre-Service
Teachers’ Opinions on Music and Music Education” were compaired with gender,
age range, university and class which studying, the stuation of playing musical
instrument, the stuation of liking school, and the stuation of communicating
with children by t-test and ANOVA. It has been observed that the view of pre-service
teachers in the sample of study about music, about music lesson and the effect
of music education in children, about materials and evaluation in music
education is moderately positive; about music education they take and about
their competency of music teaching is highly positive. Students who said he has
an easy understanding with children have more pozitive view about the music
education they take (p<.035). Female students’ and students’ who like the
department they study have more pozitive view about materials and evaluation in
music education (p<.014).
Bu çalışmada; sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitimine
ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında, Çukurova ve Mersin
Üniversitelerinin Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Sınıf Öğretmenliği
Anabilim Dalında 2, 3 ve 4. sınıfta okuyan 63 öğrenci yer almaktadır. Araştırma
kapsamında sınıf öğretmeni adaylarının, beş bölümden oluşan “Sınıf Öğretmeni
Adaylarının Müziğe ve Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri” (SÖAMİG) anketinden aldıkları ortalama puanlar,
cinsiyet, yaş aralığı, okumakta olduğu üniversite ve sınıf, müzik aleti çalma
durumu, okuduğu bölümü sevme durumu ve çocuklarla iletişimi açısından t-testi
ve ANOVA analizleriyle ayrı ayrı karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda; çalışma grubunun genel olarak müziğe ilişkin görüşlerinin, müzik
dersine ve müzik eğitiminin çocuklar üzerindeki etkilerine ilişkin
görüşlerinin, müzik eğitiminde materyal kullanımı ve değerlendirilmesine
ilişkin görüşlerinin orta düzeyde olumlu olduğu; müzik dersini öğretme
yeterliklerine ilişkin görüşlerinin ve aldıkları müzik eğitimine ilişkin
görüşlerinin yüksek düzeyde olumlu olduğu tespit edilmiştir. Çocuklarla kolay
anlaştığını belirten öğrencilerin aldıkları müzik eğitimine ilişkin
görüşlerinin, çocuklarla pek anlaşamadığını söyleyen öğrencilerden p<.035
düzeyinde farklılaştığı; müzik eğitiminde materyal kullanımı ve
değerlendirilmesine ilişkin kız öğrencilerin görüşlerinin erkek öğrencilerden
p<.014 düzeyinde, okuduğu bölümü seven öğrencilerin sevmeyen öğrencilerden
p<.003 düzeyinde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458