Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 33 - 47, 30.06.2020

Öz

Toplumda bir takım sorunların baş göstermesi yüzünden; son yıllarda en çok üzerinde durulan konulardan birisi de değerler eğitimidir. Yaşadığımız toplumda insanlar; barış, adil olma, vatansever olma gibi değerlere yeterince sahip çıkamamakta dolayısıyla günlük hayatta uyumsuzluk, topluma entegre olamama gibi bazı sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Böyle sorunların önüne geçmek adına eğitimin öncelikli olarak işe koyulması kaçınılmazdır. Eğitimde birçok teoriler sorunlarla başa çıkmada ya da beceri ve değerlerin öğretilmesinde etkili olabilmektedir. Bu teorilerden birisi Gardner’ın çoklu zekâ kuramıdır. Bu kuram eğitimde birden fazla zekâya hitap edilmesi yolunda etkili bir araç olmuştur. Değerler ile zihin arasındaki ilişkinin bulunması toplumda var olan sorunların çözülmesine katkı sağlayabilmektedir. Vatanseverlik değeri öğretim programında yer alan bir değerdir. Vatanseverliğin literatürdeen fazla üzerinde durulan boyutları kör ve yapıcı vatanseverliktir.
Bu araştırmanın amacı üniversitede öğrenim gören bireylerin çoklu zekâ alanları ile vatanseverlik değeri arasında bir ilişkinin olup olmadığını tespit etmektir. Araştırma, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas ilindeki 2018-2019 öğretim yılı Cumhuriyet Üniversitesi halkla ilişkiler ve tanıtım, PDR, beden eğitimi, veterinerlik, matematik, resim, Türkçe ve müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinden 238’i kadın ve 162’si erkek olmak üzere toplam 400 kişi oluşturmaktadır. Yazıcı ve F. Yazıcı (2010)’ nın yaptığı “yurtseverlik tutum ölçeği” ile Saban (2002)’ın “Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Korelasyon, regresyon ve fark testleri kullanılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediğinden fark testlerinden Mann–Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi yapılmıştır. Sonuçlara göre; öğrencilerin çoklu zekâ alanları ile vatanseverlik (kör vatanseverlik/yapıcı vatanseverlik) tutumları arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur

Kaynakça

  • Acat, M. B. ve Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1461-1474.
  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim II. Kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altan, M. Z. (2011). Çoklu Zekâ Kuramı Ve Değerler Eğitimi. Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1 (4), 53-57.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. İstanbul: SistemYayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15), 69-88.
  • Doğan, İ. (2002). Modern toplumda vatandaşlık demokrasi ve insan hakları insan haklarının kültürel temelleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ercan, R. (2015). Yetişkinlerde yurtseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International periodical for the languages, literature and history of Turkish or Turkic, 10 (3) p. 409-426.
  • Ersoy, A.F. ve Öztürk, F. (2015). Bir vatandaşlık değeri olarak yurtseverlik: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının algısı. İlköğretim online, 14 (3), 974-992.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999).Intelligence reframed. Multıple ıntelligences for the 21st century, New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2009). Çoklu zekâ kuramı yaratıcılık gelecek için beş akıl, 1.Uluslararası Yaşayan Kuramcılar Konferansı Kitabı. Sağ, R. (Ed). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi, 23-24 Mayıs, Burdur, 4-98.
  • Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 96-134.
  • Graeber, D. (2001). Değer teorisi antropolojik bir giriş. (Çev. B. Kıcır). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Günce, G. (1971). Jean Piajet ve temel kuramsal fikirleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1). 19-32.
  • Güngör, E. (2000). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar: Ahlak psikolojisi, ahlaki değerler ve ahlaki gelişim. İstanbul: Ötüken. https://tr.scribd.com/document/36988191/Erol-Gungor-De%C4%9Ferler-Psikolojisi
  • Kabaklı-Çimen, L. (2017). Üniversite öğrencilerinin vatanseverlik tutumları ile benlik kurguları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 1950-1975.
  • Kahne, J. and Middaugh, E. (2006). Is patriotism good for democracy? A study of high school seniors’ patriotic commitments. Phi Delta Kappan, 87 (8), 600-607.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keskin, Y. (2016). Değerlere genel bir bakış: Tanımı, özellikleri, işlevi ve sınıflandırılması. M. Köylü (Editör). Teoriden pratiğe değerler eğitimi. 1.Baskı. Ankara. Nobel, ss.19- 52.
  • Kuşdil, M. E. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Özkartal, M. (2009). İlköğretim sanat etkinlikleri dersinde Dede korkut Destanı’ nın milli değerlerin kazanılmasına etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Özden,Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. (11. basım). Ankara: Pegem A.
  • Saban, A. (2002). Çoklu teka teorisi ve eğitim. (2.basım). Ankara: Nobel.
  • Schatz, R. T., Staub, E., and Lavine, H. (1999). On the varieties of national attachment: Blind versus constructive patriotism. Political Psychology, 20 (1), 151–174.
  • Şarşembiyeva, T. (2015). Kırgızistan’da “vatanseverlik” algısı üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 175-185.
  • Westheimer, J. (2009). Should social studies be patriotic? Social Education, 73 (7), 316–20.
  • Yapıcı, A. ve Zengin, S., Z. (2003). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (4), 173-206.
  • Yazıcı, S. ve Yazıcı, F. (2010). Yurtseverlik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2), 902-917.
  • Yıldırım K., Tarım, K. ve İflazoğlu, A. (2006). Çoklu zekâ kuramı destekli kubaşık öğrenme yönteminin matematik dersindeki akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
  • Yıldız, R. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin vatanseverlik ve sosyal bilgiler derslerinde vatanseverlik eğitimi hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.

A Research on Determining the Relationship Between Patriotism Value and Multiple Intelligence Areas

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 33 - 47, 30.06.2020

Öz

The aim of this study is to determine whether there is a relationship between the multiple intelligence areasand the patriotic value of university students. The research was carried out with relational survey model. The study group of the research consists of a total of 400 people, 238 of whom are women and 162 of whom are men, from Cumhuriyet University students in the 2018-2019 academic year in Sivas. “Patriotism Attitude Scale” and “Self-Assessment Inventory in Multiple Intelligence Areas” were used as data collection tools. Mann-Whitney U Test and Kruskal Wallis Test were used in the difference tests since the data did not show normal distribution. According to the results; a positive weak correlation was found between student’s multiple areas of intelligence and patriotism (blind patriotism/constructive patriotism) attitudes.

Kaynakça

  • Acat, M. B. ve Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (2), 1461-1474.
  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim II. Kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altan, M. Z. (2011). Çoklu Zekâ Kuramı Ve Değerler Eğitimi. Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1 (4), 53-57.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. İstanbul: SistemYayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15), 69-88.
  • Doğan, İ. (2002). Modern toplumda vatandaşlık demokrasi ve insan hakları insan haklarının kültürel temelleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ercan, R. (2015). Yetişkinlerde yurtseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International periodical for the languages, literature and history of Turkish or Turkic, 10 (3) p. 409-426.
  • Ersoy, A.F. ve Öztürk, F. (2015). Bir vatandaşlık değeri olarak yurtseverlik: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının algısı. İlköğretim online, 14 (3), 974-992.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999).Intelligence reframed. Multıple ıntelligences for the 21st century, New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2009). Çoklu zekâ kuramı yaratıcılık gelecek için beş akıl, 1.Uluslararası Yaşayan Kuramcılar Konferansı Kitabı. Sağ, R. (Ed). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi, 23-24 Mayıs, Burdur, 4-98.
  • Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 96-134.
  • Graeber, D. (2001). Değer teorisi antropolojik bir giriş. (Çev. B. Kıcır). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Günce, G. (1971). Jean Piajet ve temel kuramsal fikirleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1). 19-32.
  • Güngör, E. (2000). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar: Ahlak psikolojisi, ahlaki değerler ve ahlaki gelişim. İstanbul: Ötüken. https://tr.scribd.com/document/36988191/Erol-Gungor-De%C4%9Ferler-Psikolojisi
  • Kabaklı-Çimen, L. (2017). Üniversite öğrencilerinin vatanseverlik tutumları ile benlik kurguları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 1950-1975.
  • Kahne, J. and Middaugh, E. (2006). Is patriotism good for democracy? A study of high school seniors’ patriotic commitments. Phi Delta Kappan, 87 (8), 600-607.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keskin, Y. (2016). Değerlere genel bir bakış: Tanımı, özellikleri, işlevi ve sınıflandırılması. M. Köylü (Editör). Teoriden pratiğe değerler eğitimi. 1.Baskı. Ankara. Nobel, ss.19- 52.
  • Kuşdil, M. E. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Özkartal, M. (2009). İlköğretim sanat etkinlikleri dersinde Dede korkut Destanı’ nın milli değerlerin kazanılmasına etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Özden,Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. (11. basım). Ankara: Pegem A.
  • Saban, A. (2002). Çoklu teka teorisi ve eğitim. (2.basım). Ankara: Nobel.
  • Schatz, R. T., Staub, E., and Lavine, H. (1999). On the varieties of national attachment: Blind versus constructive patriotism. Political Psychology, 20 (1), 151–174.
  • Şarşembiyeva, T. (2015). Kırgızistan’da “vatanseverlik” algısı üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 175-185.
  • Westheimer, J. (2009). Should social studies be patriotic? Social Education, 73 (7), 316–20.
  • Yapıcı, A. ve Zengin, S., Z. (2003). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (4), 173-206.
  • Yazıcı, S. ve Yazıcı, F. (2010). Yurtseverlik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2), 902-917.
  • Yıldırım K., Tarım, K. ve İflazoğlu, A. (2006). Çoklu zekâ kuramı destekli kubaşık öğrenme yönteminin matematik dersindeki akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
  • Yıldız, R. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin vatanseverlik ve sosyal bilgiler derslerinde vatanseverlik eğitimi hakkındaki görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Koç 0000-0001-6840-7702

Merve Keleş Bu kişi benim 0000-0002-1160-9941

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2020
Kabul Tarihi 13 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, H., & Keleş, M. (2020). Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(1), 33-47.
AMA Koç H, Keleş M. Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. USBED. Haziran 2020;6(1):33-47.
Chicago Koç, Hakan, ve Merve Keleş. “Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2020): 33-47.
EndNote Koç H, Keleş M (01 Haziran 2020) Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 6 1 33–47.
IEEE H. Koç ve M. Keleş, “Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, USBED, c. 6, sy. 1, ss. 33–47, 2020.
ISNAD Koç, Hakan - Keleş, Merve. “Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 6/1 (Haziran 2020), 33-47.
JAMA Koç H, Keleş M. Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. USBED. 2020;6:33–47.
MLA Koç, Hakan ve Merve Keleş. “Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2020, ss. 33-47.
Vancouver Koç H, Keleş M. Vatanseverlik Değeri İle Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. USBED. 2020;6(1):33-47.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458