While outdoor adventure education and adventure tourism activities and programs in our country are based on the first periods of the republic, the research results on the topic is relatively limited and new. There is a satisfactory level of evidence on these issues in the international literature or intensive studies are still ongoing. In this context, the aim of the study is to examine the concepts and approaches of the outdoor adventure education paradigm within the scope of outdoor recreation with a factual approach and to review the adventure education programs outcomes in the light of research. The results of the conceptual assessment showed that the concept of "out-of-door" reflects a broad meaning and that the expression "outdoor" is more meaningful in terms of the description of the natural wild environment, the concepts of outdoor pursuits, adventure or extreme sports presented in the activity content has synonymous meanings, the underlying reasons for participation are ultimately the “flow: optimal experience”, adventure programs handled within the scope of outdoor recreation can provide significant cognitive, emotional and physical benefits in individual and community life, the program outcomes for the participants are related to interpersonal, intrapersonal, ecological and environmental, leadership, decision-making, judgement and academic skills and finally, these contributions are sensitive to the variable of group size, duration of activity and age.
Ülkemizde doğal alan macera eğitimi ve macera turizm etkinlik ve programları cumhuriyetin ilk dönemlerine dayanıyorken, bu konudaki araştırma sonuçları nispeten kısıtlı ve yenidir. Uluslararası literatürde bu konularla ilgili tatminkar düzeyde kanıt bulunmakta veya üzerinde halen yoğun çalışmalar devam ettirilmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, açık (doğal) alan rekreasyonu kapsamında doğa eğitim paradigmasının kavram ve yaklaşımlarını olgusal bir yaklaşımla inceleyerek macera eğitim programlarının kazanımları araştırmalar ışığında derlemektir. Kavramsal değerlendirme sonuçları “açık alan” kavramının geniş bir anlamı yansıttığı ve “doğal alan” ifadesinin, kastedilen insan eli değmemiş yabanıl çevrenin tasviri açısından daha anlamlı olduğunu, etkinlik içeriklerinde sunulan doğa, macera ya da ekstrem spor kavramlarının aslında sinonim anlamlar taşıdığını, katılımın altında yatan nedenlerin nihayetinde “akış deneyimi” olduğunu, doğal alan rekreasyonu kapsamında ele alınan macera programlarının birey ve toplum yaşamında bilişsel, duyuşsal ve fiziksel anlamda önemli ölçüde fayda sağlayabileceğini, katılımcılar açısından program kazanımlarının bireyler arası, bireysel, ekolojik ve çevresel, liderlik, karar verme, muhakeme ve akademik becerilerine yönelik olduğu ve son olarak bu katkıların grup büyüklüğü, etkinlik süresi ve yaş değişkenine karşı duyarlılık taşıdığı sistematik biçimde ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458