Arka Plan: 15 Temmuzda yaşanan hain darbe girişiminin ardından ülkemizde gerçekleştirilen güncellemelerden birisi de eğitim programlarında olmuştur. İlkokullarda bir çok dersin içeriğindeki vatanseverlikle ilgili değer ve kavramlar ön plana alınmıştır.
Amaç: Bu çalışma 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin ve öğretmenlerinin vatanseverlik değerine ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırmada çalışma grubu olarak Kocaeli’nin Körfez ilçesinde bulunmakta olan dört devlet okulu ile bir özel okulun 3 ve 4. sınıf öğrencileri seçilmiştir. Araştırmaya 435 öğrenci katılmıştır. Öğrencilere yarı yapılandırılmış görüşme formu ile hikaye tamamlama formları uygulanmıştır. Nicel veriler frekans ve yüzde dağılımıyla sunulmuş, nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin vatanseverlik değerine ilişkin olumlu tutum içerisinde oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin vatanseverlikle ilgili örtük durumlar içeren hikayelere verdikleri cevaplar da vatanseverlikle ilgili “milli birlik ve beraberlik, mücadele, anlaşmaya varma” gibi durumları dillendirerek vatana sahip çıkma ile ilgili farkındalıklarını olduğunu göstermiştir.
Sonuç: Öğrencilerin doğrudan kendilerine yöneltilen sorularla birlikte örtük olarak hikayeler aracılığıyla da vatana sahip çıkma, vatanı koruma, vatan için harekete geçme gibi görüşlerini de dolaylı biçimde yansıtabildikleri ve bu cevaplarının da vatanseverlikle ilgili olumlu nitelikte değerlendirilebileceği görülmüştür.
Background: After 15th of july 2015 coup attempt, which caused an unpleasent crisis period in terms of Turkey's history, patriotism subject is a little bit more enlarged and also integrated in many lesson plans in the primary school curriculum by Ministry of Education (2016). In this updated program, the main aims are to promote a high appreciation of patriotism value from early age and to nurture the spirit and love for the nation.
Objectives:. This research was designed to examine 3rd and 4th grade students’ views about the value of patriotism.
Methods: In this research 3rd and 4th grade students from four public schools and a private school were used as a study group in Kocaeli, Turkey. Total number of 435 students (224 (%51,5) girls and 211 (%48,5) boys) participated in the study. All the participants were selected voluntarily and also parental approval form was collected as ethical necessity.
The research was conducted with mixed methods.Semi structured interview form was designed by the researchers. Also three projective short stories which have animal characters were designed by the researchers. Students were requested to complete semi-structured interview forms and story completion forms as data collection tools. Students’s replies were examined one by one and grouped. Content analysis were used for qualitative data analysis.
Results: Students were found to have positive attitudes towards the value of patriotism. The answers that students gave in projective stories indicated that; students have patriotic awarenss. The answers included the phases like; “national unity and cooperation, struggle and making deals”
Conclusions: It was seen that the students were able to indirectly reflect their views such as protecting the homeland, protecting the homeland, taking action for the homeland, and that these answers could be evaluated in a positive way about patriotism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458