Teaching History journal, which has been published in England since 1969, is one of the regular publications of the Historical Association. The journal which published for history teachers at secondary education level, has a significant readership both nationally and internationally. The Teaching History journal contains a rich publication content that reflects the theoretical and practical changes, transformations and innovations experienced in the field of secondary history teaching in the country, as well as the problems and suggestions for their solution. This research aims to examine the issues of the Teaching History journal since 2000. Thus, in the example of a respected and important journal in the field of history education, it is aimed to reveal the trends in academic research and to shed light on the issues that are on the agenda in the country and the development of the field in the specified period. The design of the study, which is based on the qualitative research approach, is case study. The data obtained by the documentary scanning method in the research, were analyzed based on the content analysis method. According to the analysis made; it has been observed that the main theme in the issues of the journal published since 2000 is the development of historical thinking and understanding. In the sections of the journal, which focuses on solving various problems related to history teaching and where successful practices are introduced and good ideas are shared, it is seen that the subjects of multi-dimensional teaching of historical subjects or periods, historical inquiry and developing historical understanding were frequently mentioned. In the sections of the journal, which aim at the development of new history teachers and where the problems encountered and solutions are discussed in this context, it has been seen that the problems experienced in field education, personal/professional attitudes and development, and teaching in accordance with the needs of the students were often discussed. In this context, it has been seen that the problems faced by teachers in using current and effective history teaching methods are also frequently mentioned.
İngiltere’de 1969 yılından bu yana yayımlanmakta olan Tarih Öğretmek dergisi İngiliz Tarih Derneği’nin düzenli yayınlarından biridir. Ortaöğretim düzeyindeki tarih öğretmenleri için basılan dergi ulusal ve uluslararası anlamda önemli bir okuyucu kitlesine sahiptir. Tarih Öğretmek dergisi ülkede ortaöğretim tarih öğretimi alanında teorik ve pratik anlamda yaşanan değişim, dönüşüm ve yeniliklerin yanı sıra aksaklıkları ve bunların çözümüne yönelik önerileri yansıtan zengin bir yayın içeriğini barındırmaktadır. Bu araştırma Tarih Öğretmek dergisinin 2000 yılından bugüne kadar ki sayılarının incelenmesini amaçlamaktadır. Böylelikle tarih eğitimi alanında saygın ve önemli bir dergi örneğinde, akademik araştırmalardaki eğilimlerin ortaya konulması, belirtilen süreçte ülkede tarih eğitimi alanında gündem olan konulara ve alanın gelişimine ışık tutulması hedeflenmektedir. Nitel araştırma yaklaşımına dayanan çalışmanın deseni durum çalışmasıdır. Belgesel tarama yöntemiyle veri toplanan araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemine dayalı olarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz doğrultusunda; derginin 2000 yılından bu yana yayımlanan sayılarında en çok ele alınan ana temanın tarihsel düşünme ve anlayış gelişimi olduğu görülmüştür. Derginin tarih öğretimi ile ilgili çeşitli sorunların çözümüne odaklanan ve başarılı uygulamaların tanıtılarak iyi fikirlerin paylaşıldığı bölümlerinde ise tarihsel konu ya da dönemlerin çok yönlü öğretimi, tarihsel sorgulama ve tarihsel anlayış geliştirme konularına sıkça değinildiği görülmüştür. Derginin yeni tarih öğretmenlerinin gelişimini amaçlayan ve bu konuda karşılaşılan sorunların ve çözüm önerilerinin işlendiği bölümlerinde ise alan eğitimi, kişisel/mesleki tutum ve gelişim, öğrenci gereksinimlerine uygun öğretim yapma konularında yaşanan sorunların sıklıkla ele alındığı görülmüştür. Bu bağlamda öğretmenlerin güncel ve etkili tarih öğretim yöntemlerini kullanma konusunda karşılaştıkları sorunlara da sıkça değinildiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458