Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of The Listening/Watching Skill Area Of The Primary Sschool Turkish Lesson Curriculum According To The Opinions Of Classroom Teachers

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 26 - 63
https://doi.org/10.47615/issej.1531926

Öz

This research aims to evaluate the opinions of classroom teachers about the listening and watching skill area in the Primary School Turkish Lesson Curriculum. In the research, which was designed according to the qualitative method, the study group was formed by analogous sampling. The data were collected with a semi-structured interview form. Interviews were conducted with 20 classroom teachers working in primary schools in Beykoz district of Istanbul. Content analysis technique was used to analyze the qualitative data obtained as a result of the interviews. As a result of the research, teachers found the listening and watching gains in the program to be generally sufficient and understandable. In addition, it is seen that classroom teachers have some concerns about the quality of listening and watching texts in Turkish textbooks. It shows that teachers have reached a consensus that listening and monitoring skills form the basis of students' language skills and have significant effects on their social and academic achievement. In addition, it has been determined that factors such as the qualities of the learning environment, the selection of educational materials, class size and the motivation of the students play a critical role in gaining these skills. As a result, the study emphasizes that more importance should be given to listening and watching skills in the primary school Turkish curriculum and that teachers should be supported in this field.

Kaynakça

  • Bastug, M. (2012). Ilkögretim I. kademe ogrencilerinin akıcı okuma becerilerinin cesitli degiskenler acısından incelenmesi (Yayımlanmamıs doktora tezi). Gazi Universitesi Egitim Bilimleri Enstitusu, Ankara.
  • Epcacan, C. (2013). Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme egitimi. Adıyaman Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi, (11), 331-352.
  • Ergin, M. (2008). Turk dil bilgisi. Istanbul: Bayrak Basım.
  • Göcer, A. (2014). Ögretmen ve ögretmen adaylarının Turkce dersi metin isleme sureci uzerine goruslerinin degerlendirilmesi. Egitim ve Ogretim Arastırmaları Dergisi, 3(1), 326-336.
  • Kılıc, F. (2021). Yenilenen Turkce dersi ögretim programı (2019) dinleme/izleme alanı kazanımlarının gerceklestirilme düzeylerinin turkce ögretmenlerinin görüslerine göre degerlendirilmesi (Yayımlanmış Yuksek Lisans Tezi). Agrı Ibrahim Cecen Universitesi Lisansustu Eğitim Enstitusu, Agrı
  • MEB (1968). Ilkogretim Turkce dersi ögretim programı. Ankara: Millî Egitim Basımevi
  • MEB (2005). Ilkogretim Turkce dersi ögretim programı. Ankara: Millî Egitim Basımevi
  • MEB (2015). Ilkogretim Turkce dersi ögretim programı. Ankara: Millî Egitim Basımevi
  • MEB. (2019). Turkce dersi ögretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Mudurlugu Basım Evi.
  • Mentese, H. (2014). Ortaokul Turkce dersi ogretim programının ogretmen goruslerine göre incelenmesi (Aydın ili örnegi) (Yayımlanmamış yuksek lisans tezi). Adnan Menderes Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Aydın.
  • Mutlu, H. H., Sugumlu, U., & Çinpolat, E. (2019). Turkce Dersi Ogretim Programı (2018) temelinde hazırlanan ortaokul Turkce ders kitaplarının ögretmen görüsleriyle degerlendirilmesi. Millî Egitim Dergisi, 48 (224), 101-121.
  • Ozbay,M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Akcag Yayınları.
  • Ozbay, M. (2009). Dinleme eğitimi. Ankara: Oncü Kitap.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sarıkaya, B. (2018). Dinlemeyle Ilgili Temel Kavramlar, Içinde A. Akcay (Ed.) Dinleme/izleme eğitimi (ss. 55-75). Ankara: Nobel Yayın.
  • Schram, T.H. (2003). Conceptualizing qualitative inquiry. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hail.
  • Strauss, A. L. (1987). Qulitative analysis for social scientists. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Simsek, H. (2019). Yenilenen 5. sınıf Turkce dersi ögretim programı kazanımlarının gerceklesebilirligine iliskin Turkce ögretmenlerinin gorusleri (Kocaeli Ili Ornegi) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8 (45), 1-10.
  • Tompkings, G.G. (1998). Young children learning: Talking and thinking at home and school. London: Fontana Publications.
  • Tuzel, S.( 2014). Dinleme Egitimi, Icinde M. Yılmaz (Ed.), Yeni Gelismeler Isıgında Turkce Ögretimi (ss.17-40). Ankara: Pegem Akademi..
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seckin Yayıncılık.

İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 26 - 63
https://doi.org/10.47615/issej.1531926

Öz

Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programındaki dinleme ve izleme beceri alanına ait görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel yönteme göre desenlenen araştırmada çalışma grubu, benzeşik örnekleme ile oluşturulmuştur. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. İstanbul ili Beykoz ilçesindeki ilkokullarda görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen nitel verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler programdaki dinleme ve izleme kazanımlarını genel olarak yeterli ve anlaşılır bulmuşlardır. Bunun yanında Türkçe ders kitaplarındaki dinleme ve izleme metinlerinin niteliği konusunda sınıf öğretmenlerinin bazı endişeleri olduğunu görülmektedir. Öğretmenlerin dinleme ve izleme becerilerinin öğrencilerin dil becerilerinin temelini oluşturduğu ve sosyal ile akademik başarıları üzerinde önemli etkilere sahip olduğu konusunda fikir birliğine vardığını göstermektedir. Ayrıca, öğrenme ortamının nitelikleri, eğitim materyallerinin seçimi, sınıf mevcudu ve öğrencilerin motivasyonu gibi faktörlerin bu becerilerin kazandırılmasında kritik rol oynadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, çalışma, ilkokul Türkçe öğretim programında dinleme ve izleme becerilerine daha fazla önem verilmesi ve bu alanda öğretmenlerin desteklenmesi gerektiğini vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Bastug, M. (2012). Ilkögretim I. kademe ogrencilerinin akıcı okuma becerilerinin cesitli degiskenler acısından incelenmesi (Yayımlanmamıs doktora tezi). Gazi Universitesi Egitim Bilimleri Enstitusu, Ankara.
  • Epcacan, C. (2013). Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme egitimi. Adıyaman Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi, (11), 331-352.
  • Ergin, M. (2008). Turk dil bilgisi. Istanbul: Bayrak Basım.
  • Göcer, A. (2014). Ögretmen ve ögretmen adaylarının Turkce dersi metin isleme sureci uzerine goruslerinin degerlendirilmesi. Egitim ve Ogretim Arastırmaları Dergisi, 3(1), 326-336.
  • Kılıc, F. (2021). Yenilenen Turkce dersi ögretim programı (2019) dinleme/izleme alanı kazanımlarının gerceklestirilme düzeylerinin turkce ögretmenlerinin görüslerine göre degerlendirilmesi (Yayımlanmış Yuksek Lisans Tezi). Agrı Ibrahim Cecen Universitesi Lisansustu Eğitim Enstitusu, Agrı
  • MEB (1968). Ilkogretim Turkce dersi ögretim programı. Ankara: Millî Egitim Basımevi
  • MEB (2005). Ilkogretim Turkce dersi ögretim programı. Ankara: Millî Egitim Basımevi
  • MEB (2015). Ilkogretim Turkce dersi ögretim programı. Ankara: Millî Egitim Basımevi
  • MEB. (2019). Turkce dersi ögretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Mudurlugu Basım Evi.
  • Mentese, H. (2014). Ortaokul Turkce dersi ogretim programının ogretmen goruslerine göre incelenmesi (Aydın ili örnegi) (Yayımlanmamış yuksek lisans tezi). Adnan Menderes Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Aydın.
  • Mutlu, H. H., Sugumlu, U., & Çinpolat, E. (2019). Turkce Dersi Ogretim Programı (2018) temelinde hazırlanan ortaokul Turkce ders kitaplarının ögretmen görüsleriyle degerlendirilmesi. Millî Egitim Dergisi, 48 (224), 101-121.
  • Ozbay,M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Ankara: Akcag Yayınları.
  • Ozbay, M. (2009). Dinleme eğitimi. Ankara: Oncü Kitap.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sarıkaya, B. (2018). Dinlemeyle Ilgili Temel Kavramlar, Içinde A. Akcay (Ed.) Dinleme/izleme eğitimi (ss. 55-75). Ankara: Nobel Yayın.
  • Schram, T.H. (2003). Conceptualizing qualitative inquiry. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hail.
  • Strauss, A. L. (1987). Qulitative analysis for social scientists. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Simsek, H. (2019). Yenilenen 5. sınıf Turkce dersi ögretim programı kazanımlarının gerceklesebilirligine iliskin Turkce ögretmenlerinin gorusleri (Kocaeli Ili Ornegi) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8 (45), 1-10.
  • Tompkings, G.G. (1998). Young children learning: Talking and thinking at home and school. London: Fontana Publications.
  • Tuzel, S.( 2014). Dinleme Egitimi, Icinde M. Yılmaz (Ed.), Yeni Gelismeler Isıgında Turkce Ögretimi (ss.17-40). Ankara: Pegem Akademi..
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seckin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Yazar Gürsoy 0000-0001-7464-8641

Çavuş Şahin 0000-0002-4250-9898

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazar Gürsoy, D., & Şahin, Ç. (2024). İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 10(2), 26-63. https://doi.org/10.47615/issej.1531926
AMA Yazar Gürsoy D, Şahin Ç. İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. USBED. Aralık 2024;10(2):26-63. doi:10.47615/issej.1531926
Chicago Yazar Gürsoy, Dilek, ve Çavuş Şahin. “İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2024): 26-63. https://doi.org/10.47615/issej.1531926.
EndNote Yazar Gürsoy D, Şahin Ç (01 Aralık 2024) İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10 2 26–63.
IEEE D. Yazar Gürsoy ve Ç. Şahin, “İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, USBED, c. 10, sy. 2, ss. 26–63, 2024, doi: 10.47615/issej.1531926.
ISNAD Yazar Gürsoy, Dilek - Şahin, Çavuş. “İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10/2 (Aralık 2024), 26-63. https://doi.org/10.47615/issej.1531926.
JAMA Yazar Gürsoy D, Şahin Ç. İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. USBED. 2024;10:26–63.
MLA Yazar Gürsoy, Dilek ve Çavuş Şahin. “İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2024, ss. 26-63, doi:10.47615/issej.1531926.
Vancouver Yazar Gürsoy D, Şahin Ç. İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Beceri Alanının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. USBED. 2024;10(2):26-63.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458