Bu çalışma Navarin Baskını’ndan (1827) Kırım Savaşı sonuna (1856) kadar olan süreçte Sinop tersanesinde yapılan yelkenli gemi inşa çalışmalarını konu almaktadır. Navarin’de donanmasını kaybeden Osmanlı Devleti yeniden yelkenli gemi inşa sürecine girdiğinde İstanbul’un dışındaki taşra tersaneleri içinde Osmanlı denizciliğine en fazla destek veren Sinop tersanesi olmuştur. Geçmiş yüzyıllardan gelen bilgi ve tecrübe birikimini 19. yüzyıla aktaran Sinop tersanesi adı geçen tarihler aralığında başta kalyon olmak üzere, fırkateyn, korvet, brik, koter ve şalope türünde yelkenli gemiler inşa etmiştir. Rakamlara bakıldığında Sinop tersanesinin taşra tezgahları arasında öncü olduğu anlaşılmaktadır. 1856 Paris Antlaşmasıyla Karadeniz’e getirilen gemi inşa yasağı ile birlikte Sinop tersanesinde gemi inşa devri sona ermiştir. Sinop tersanesi gemi inşa tezgahları, personeli, ahşap gemiler için ormanlara olan yakınlığıyla yaklaşık 400 yıl Osmanlı denizciliği için önemli bir tersane üssü olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yakınçağ Denizcilik Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |