Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Üzerine (Immanuel Kant)

Yıl 2025, Sayı: 2, 181 - 199, 30.06.2025
https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1657362

Öz

Bu çalışmada, Alman felsefesinin önde gelen isimlerinden biri olan Immanuel Kant tarafından 18. yüzyılın sonlarında kaleme alınan Eğitim Üzerine (Über Pädagogik) başlıklı eseri, Aydınlanma Dönemi bağlamında çocuk eğitimi, ebeveyn sorumlulukları, dini ve ahlaki değerlerin aktarımı açısından ayrıntılı olarak analiz edilmiştir. Eserin, dönemin toplumsal, kültürel ve ahlaki değerlerini yansıttığı; eğitimcilerin, yöneticilerin ve ebeveynlerin çocuk terbiyesi üzerindeki rollerine dair önemli tespitler içerdiği ifade edilebilir. Çalışmanın hazırlanmasındaki temel amaç, modern pedagojinin temellerinin atıldığı Aydınlanma Döneminde çocuk eğitimi anlayışını tarihsel bir bakış açısıyla ele almak ve modern yaklaşımların kökenlerine ışık tutmaktır. Kant, eserde eğitim kurumlarının ve ebeveynlerin çocuklara yönelik sorumluluklarını anlatmakta; fiziki, ahlaki ve dinî eğitimin önemine vurgu yapmaktadır. Eser incelendiğinde günümüzde değişen aile yapısı, sosyoekonomik koşullar, eğitim politikaları ve güncel pek çok farklı soruna rağmen, çocuk eğitimi ve ebeveyn sorumluluklarına dair temel değerlerin bir kısmının süreklilik arz ettiği görülmektedir. Geçmiş ve günümüz pedagojik yaklaşımları arasında adeta bir köprü vazifesi gören eserin, modern çocuk yetiştirme anlayışının tarihsel gelişimi ve temel dinamiklerini anlamaya katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Ayrıca Kant’ın eğitim anlayışının, modern eğitim teorilerinin birçok yönüyle örtüştüğü ve eğitimin insanlığın ortak geleceği için taşıdığı öneme işaret ettiği; bu bağlamda eserin, çocuk terbiyesi ve eğitimi alanında çalışan araştırmacılar, eğitimciler ve akademisyenler için değerli bir kaynak niteliği taşıdığı söylenebilir.

Etik Beyan

“Eğitim Üzerine (Immanuel Kant)” başlıklı kitap incelemesinin özgün bir çalışma olduğunu; kitap incelemesinin bütün aşamalarında (hazırlık, literatür taraması, veri toplama, veri analizi, sunum) bilimsel etik, ilke ve kurallara uygun davrandığımı; bu kitap incelemesi kapsamında yararlanılan eserlerin tamamına kaynakçada yer verdiğimi; verileri kullanırken veriler üzerinde bir değişiklik yapmadığımı; kitap incelemesinin intihal içermediğini; Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi ile Yayın Etiği Komitesi (COPE) İlkelerinin tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi; kitap incelemesiyle ilgili beyanıma aykırı herhangi bir durumun saptanması durumunda ortaya çıkabilecek ahlaki ve hukuki bütün sonuçları kabul edeceğimi beyan ederim.

Destekleyen Kurum

Kitap incelemesi için herhangi bir destek beyanı bulunmamaktadır.

Teşekkür

Kitap incelemesi için herhangi bir teşekkür beyanı bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Arslankara, V. B. ve Arslankara, E. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli’nin felsefi temelleri: Ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından bir değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121-145. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1557889
  • Bardak, M. (2018). Oyun temelli öğrenme. A. Gürol (Ed.), Erken çocukluk döneminde öğrenme yaklaşımları (s. 207-230). Efe Akademi Yayınları.
  • Dewey, J. (2023). Deneyim ve eğitim. Odtü Yayıncılık.
  • Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750
  • Elias, M. J. (2009). Social-emotional and character development and academics as a dual focus of educational policy. Educational Policy, 23(6), 831-846. https://doi.org/10.1177/0895904 808330167
  • Erikson, E. H. (1993). Childhood and society. W.W. Norton & Company.
  • Gül, Y. E. ve Yeşil, R. (2024). Eğitim ve öğretimde çağdaş yaklaşımlar. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Haslip, M. J., & Gullo, D. (2018). The changing landscape of early childhood education: ımplications for policy and practice. Early Childhood Education Journal, 46(1), 1-16. https://doi.org/10.1007/s10643-017-0865-7
  • Kant, I. (2008). Kılgısal usun eleştirisi. (A. Yardımlı, Çev.). İdea Yayınevi.
  • Kant, I. (2008). Religion within the limits of reason alone. HarperOne.
  • Kant, I. (2010). Eğitim üzerine. (A. Aydoğan, Çev.). Say Yayınları.
  • Kant, I. (2017). Yargı yetisinin eleştirisi. (A. Yardımlı, Çev.). İdea Yayınevi.
  • Kant, I. (2020). Ahlak metafiziğinin temellendirilmesi. (L. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant, I. (2021). Salt aklın sınırları dahilinde din. (L. Çilingir, Çev.). Elis Yayınları.
  • Kant, I. (2023). Eğitim üzerine (7. Baskı). (S. E. Bekman, Çev.). İz Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 1803).
  • Karakaya-Suzan, Ö. ve Çınar, N. (2020). Kolostrum: özellikleri ve prematüre bebeğe faydaları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(3), 221–227. https://doi.org/10.17942/sted.541754
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 170–189.
  • Kumar, A. (2024). The importance of holistic education in India. International Journal For Multidisciplinary Research, 6(2), 1-4. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2024.v06i02.15973
  • Locke, J. (1693). Some thoughts concerning education. Oxford University Press.
  • Özgüray, Ö., Özgüray, A., Özmen, F. ve Altıntaş, M. (2023). Çocuk hakları eğitimine ilişkin öğretmen tutumları. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi, 6(11), 47-71. https://doi.org/10.59162/tihek.1279630
  • Pestalozzi, J. H. (1894). How gertrude teaches her children. (L. E. Holland ve F. C. Turner, Çev.). Swan Sonnenschein & Co.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Santrock, J. W. (2018). Eğitim psikolojisi. (D. M. Siyez, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Skinner, B.F. (2005). Walden two. Hackett Publishing Company.
  • Wahyuni, V. S., & Laksito, G. S. (2021). Overview of some learning methods for early childhood. International Journal of Ethno-Sciences and Education Research, 1(4), 93-96. https://doi.org/10.46336/ijeer.v1i4.246
  • Zammito, J. H. (2002). The birth of anthropology in the german enlightenment. University of Chicago Press.

On Education (Immanuel Kant)

Yıl 2025, Sayı: 2, 181 - 199, 30.06.2025
https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1657362

Öz

In this study, Immanuel Kant's work titled On Education (Über Pädagogik), written in the late 18th century, is analyzed in detail in the context of the Enlightenment in terms of child education, parental responsibilities, and the transmission of religious and moral values. It can be said that the work reflects the social, cultural, and moral values of the period and contains important observations about the roles of educators, administrators, and parents in child rearing. The main purpose of the study is to examine the understanding of child education in the Enlightenment period, when the foundations of modern pedagogy were laid, from a historical perspective and to shed light on the origins of modern approaches. In his work, Kant describes the responsibilities of educational institutions and parents towards children and emphasizes the importance of physical, moral, and religious education. When the work is examined, it is seen that despite the changing family structure, socioeconomic conditions, educational policies, and many other current issues, some of the fundamental values regarding child education and parental responsibilities remain constant. The work, which serves as a bridge between past and present pedagogical approaches, is thought to contribute to understanding the historical development and fundamental dynamics of modern child-rearing concepts. Additionally, Kant's educational philosophy aligns with many aspects of modern educational theories and highlights the importance of education for humanity's shared future; in this context, the work can be considered a valuable resource for researchers, educators, and academics working in the field of child upbringing and education.

Etik Beyan

The book review titled “On Education (Immanuel Kant)” is original study; I as the author of the book review have acted according to scientific ethics, principles, and rules at all stages of the research (preparation, literature review, data collection, data analysis, presentation); I have included all of the works used in this book review in the references; I have not made any changes to the data while using the data; the book review does not contain plagiarism; I state that I have complied with ethical duties and responsibilities by accepting all the terms and conditions of the Scientific Research and Publication Ethics Directive of Higher Education Institutions and the Committee on Publication Ethics (COPE) Principles; I state to accept all moral and legal consequences in case any situation contrary to my statement regarding my book review is detected.

Destekleyen Kurum

There is no statement of support for the book review.

Teşekkür

There is no statement of acknowledgement for the book review.

Kaynakça

  • Arslankara, V. B. ve Arslankara, E. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli’nin felsefi temelleri: Ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından bir değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121-145. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1557889
  • Bardak, M. (2018). Oyun temelli öğrenme. A. Gürol (Ed.), Erken çocukluk döneminde öğrenme yaklaşımları (s. 207-230). Efe Akademi Yayınları.
  • Dewey, J. (2023). Deneyim ve eğitim. Odtü Yayıncılık.
  • Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750
  • Elias, M. J. (2009). Social-emotional and character development and academics as a dual focus of educational policy. Educational Policy, 23(6), 831-846. https://doi.org/10.1177/0895904 808330167
  • Erikson, E. H. (1993). Childhood and society. W.W. Norton & Company.
  • Gül, Y. E. ve Yeşil, R. (2024). Eğitim ve öğretimde çağdaş yaklaşımlar. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Haslip, M. J., & Gullo, D. (2018). The changing landscape of early childhood education: ımplications for policy and practice. Early Childhood Education Journal, 46(1), 1-16. https://doi.org/10.1007/s10643-017-0865-7
  • Kant, I. (2008). Kılgısal usun eleştirisi. (A. Yardımlı, Çev.). İdea Yayınevi.
  • Kant, I. (2008). Religion within the limits of reason alone. HarperOne.
  • Kant, I. (2010). Eğitim üzerine. (A. Aydoğan, Çev.). Say Yayınları.
  • Kant, I. (2017). Yargı yetisinin eleştirisi. (A. Yardımlı, Çev.). İdea Yayınevi.
  • Kant, I. (2020). Ahlak metafiziğinin temellendirilmesi. (L. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant, I. (2021). Salt aklın sınırları dahilinde din. (L. Çilingir, Çev.). Elis Yayınları.
  • Kant, I. (2023). Eğitim üzerine (7. Baskı). (S. E. Bekman, Çev.). İz Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 1803).
  • Karakaya-Suzan, Ö. ve Çınar, N. (2020). Kolostrum: özellikleri ve prematüre bebeğe faydaları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(3), 221–227. https://doi.org/10.17942/sted.541754
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 170–189.
  • Kumar, A. (2024). The importance of holistic education in India. International Journal For Multidisciplinary Research, 6(2), 1-4. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2024.v06i02.15973
  • Locke, J. (1693). Some thoughts concerning education. Oxford University Press.
  • Özgüray, Ö., Özgüray, A., Özmen, F. ve Altıntaş, M. (2023). Çocuk hakları eğitimine ilişkin öğretmen tutumları. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi, 6(11), 47-71. https://doi.org/10.59162/tihek.1279630
  • Pestalozzi, J. H. (1894). How gertrude teaches her children. (L. E. Holland ve F. C. Turner, Çev.). Swan Sonnenschein & Co.
  • Rousseau, J. J. (2009). Emile. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Santrock, J. W. (2018). Eğitim psikolojisi. (D. M. Siyez, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Skinner, B.F. (2005). Walden two. Hackett Publishing Company.
  • Wahyuni, V. S., & Laksito, G. S. (2021). Overview of some learning methods for early childhood. International Journal of Ethno-Sciences and Education Research, 1(4), 93-96. https://doi.org/10.46336/ijeer.v1i4.246
  • Zammito, J. H. (2002). The birth of anthropology in the german enlightenment. University of Chicago Press.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Kitap İncelemesi
Yazarlar

Aykut Özer 0000-0001-7983-5796

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2025
Kabul Tarihi 20 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özer, A. (2025). Eğitim Üzerine (Immanuel Kant). İstanbul Eğitim Dergisi(2), 181-199. https://doi.org/10.71270/istanbulegitim.istj.1657362

İstanbul Eğitim Dergisi (ISTJ)   ile lisanslanmıştır.

32840