In the result of published annually “Turkey Labour Market Research” regularly by
ISKUR, demand-side job search channels situated in detail in many sub-categories,
such as the desired level of education, sector, occupation and gender for vacancies
in workplaces. When ISKUR datas were analyzed as years, is seen as the most
densely referenced to ‘ISKUR’ channels similarly to that of the passive job search
channel relatives-wife-friendly channel in the vacancies search channels. On the
other hand, it is important that supply-side vacancies search channels which was
published in 2015 by Turkey Statistical Institute compared with the data published
by ISKUR. The main purpose of the study, supply and demand on the labor market
vacancies in the recruitment of workplace in the survey was to investigate the efficacy
of which channel. Also aims to invastigate the job search channels is formal
or not to expected level of and the ISKUR’s activity at this point.
Türkiye İş Kurumu tarafından her yıl düzenli olarak yayınlanan “Türkiye İşgücü Piyasası Araştırması” sonucunda işyerlerindeki açık işler için talep yönlü iş
arama kanalları sektör, meslek, cinsiyet ve istenen eğitim düzeyi gibi birçok alt
kategoride ayrıntılı olarak yer almaktadır. İŞKUR verileri yıllar itibariyle analiz
edildiğinde açık iş arama kanalları içerisinde İŞKUR ve pasif iş arama kanallarından
olan akraba-eş-dost kanalına en yoğun biçimde başvurulduğu görülmektedir.
Diğer yandan Türkiye İstatistik Kurumu’nda 2015 yılına kadar yayınlanmış
olan arz yönlü açık iş arama kanalları ile İŞKUR’un yayınlamış olduğu verilerin
kıyaslanması önemli görülmektedir. Çalışmanın temel amacı, arz ve talep yönlü
işgücü piyasası araştırmalarında işyerlerinin açık iş pozisyonlarına işe alımda
hangi kanalların etkili olduğunu araştırmaktır. Ayrıca iş arama kanallarının beklenen
düzeyde formellik gösterip göstermediği ve İŞKUR’un bu noktadaki etkinliği
araştırmak hedeflenmektedir.
Diğer ID | JA38EY92TT |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2 |