LOJİSTİK PERFORMANS ENDEKSİ KAPSAMINDA LOJİSTİK ÜSLERİN TÜRKİYE EKONOMİSİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME
Yıl 2020,
, 1384 - 1406, 27.12.2020
Ahmet Pınar
,
Ahmet Diken
Öz
Günümüzde şirketlerin ulusal ve uluslararası ticaretinin büyümesine paralel olarak lojistik işinin artık daha hızlı, daha ekonomik, daha kaliteli ve daha güvenilir biçimde gerçekleştirilmesi beklenmektedir. Bu nedenle “lojistik üs” kavramı son yıllarda en çok araştırılan ve faaliyete geçirilmeye çalışılan organizasyon yapılarından biri olarak görülmektedir. Küresel ticarette büyük pay sahibi olan ülkeler incelendiğinde bu tarz yapıları son derece verimli kullandıkları ve tüm lojistik süreçleri bünyesinde barındıran ve bunu en etkin ve verimli şekilde kullanabilen lojistik temelli ülkeler olarak ön plana çıktıklarını görmek mümkündür. Son yıllarda da Türkiye'nin, lojistik üsler kurarak sektörde gelişmiş ülkelerle rekabet edebilecek hale gelmesi için planlama ve yatırım çalışmalarına başlanmıştır. Bu kapsamda çalışmada, Lojistik Performans Endeksi ile birlikte Türkiye'nin lojistik üslerle ilgili durumu bir kısım ülkelerle karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve ülkemizin sektörle ilgili daha iyi duruma gelebilmesi için nelerin yapılması gerektiği makale sınırları içerisinde irdelenmiştir.
Kaynakça
- Babacan, M. (2003). Lojistik Sektörünün Ülkemizdeki Gelişimi ve Rekabet Vizyonu, Ege Akademik Bakış Dergisi, C:3, S:1, ss: 9-15. İzmir.
- Bamyacı M. (2008). Modern Lojistik Yönetimi: Organize Lojistik Bölgeleri İçin Bir Yer Seçim Modeli, (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Bayar, F. (2008). T.C. Dış İşleri Bakanlığı, Küreselleşme Kavramı ve Küreselleşme Sürecinde Türkiye, Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, Sayı:32, ss:25-34. Ankara.
- Bayar, M. (2020, 29 Nisan). Lojistik koronavirüsten güçlenerek çıkmanın hazırlığında: Yol haritasında devletin ön açıcılığına ihtiyaç var. Independent Gazetesi. https://www.indyturk.com/node/170546/ekonomi/lojistik-koronavirüsten-güçlenerek-çıkmanın-hazırlığında-yol-haritası Erişim, 23.6.2020.
- Bezirci, M. & Dündar, A. O. (2011). Lojistik Köylerin İşletmelere Sağladığı Maliyet Avantajları, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:1, ss:292-307. Edirne.
- Bengi, S. B. (2013). Lojistik Merkezlerde Yönetim ve Organizasyon Trakya Master Plan Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi, Tekirdağ.
- Bloomberght. (2019, 30 Nisan). Erdoğan: 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefliyoruz. Habertürk Gazetesi. https://www.bloomberght.com/erdogan-2023-yilinda-500-milyar-dolar-ihracat-hedefliyoruz-2215822 adresinden erişildi. Erişim, 22.6.2020.
- Budak, F. & Korkmaz, Ş. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği, Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, S:1, ss:62-79
- Doğu Marmara Kalkınma Ajansı. (2015). Düzce Bölgesi Lojistik Pazarı Strateji ve Potansiyel Belirleme Raporu, Kocaeli-İzmit.
- Ercan, N., Çelik, İ. & Atılcan, M. (2006). Yük Köyleri Kavramı ve TCDD'de ki Yük Köyü Uygulamaları, Uluslararası Demiryolu Sempozyumu, ss:1001-1010, Ankara.
- Erdumlu, M. (2006). Kentsel Lojistik ve Lojistik Köy Uygulaması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Ener, T. (2010). Küresel Lojistik Performans İndeksi: Mersin'de Faaliyet Gösteren Lojistik Firmalarının Sektörel Performanslarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Erdal, M. (2009). Lojistik Üs Kavramı ve Türkiye Analizi, www.utikad.org.tr/pdf/Lojistikuskavrami.pdf Erişim, 19.4.2020.
- Görgülü, H. (2012). Lojistik Köyler ve Konya Uygulaması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2017). Ekonomik Analiz ve Değerlendirme Dairesi, Lojistik Performans Endeksi 2016, Yayın No: 895, Ankara.
- İKV. (2011). İktisadi Kalkınma Vakfı, Sorularla AB Politikaları ve Türkiye: Ulaştırma Politikası, Yayın No: 245, İstanbul. https://www.ikv.org.tr/ikv.asp?ust_id=31&id=250&anahtar=AB%20POL%C4%B0T%C4%B0KALARI%20VE%20T%C3%9CRK%C4%B0YE Erişim,13.4.2019
- Kır, F. (2016). Türkiye’nin Konumu Açısından Lojistik Köylerin Önemi: Kars Lojistik Köy Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 7 Aralık Üniversitesi, Kilis.
- Kurt, V., Çelik, İ., & Ercan, N. (2008). TCDD Lojistik Köyü Çalışmaları, 2. Uluslararası Demiryolu Sempozyumu, Demiryolu Fuarı Bildiri Kitabı, ss:1483-1493, İstanbul.
- Özdoğan, S. (2016). Lojistik Yönetimi ve Lojistik Köyleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
- Pamir, D. İ. (2011). Ekonomik Küreselleşme Sürecinde Türkiye'nin Küresel Lojistik Üs ve Lojistik Mükemmeliyet Merkezi Olmasına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Robinson, A. (2015). Interesting Fact & Financial Breakdown Of The Global Logistics Market, https://cerasis.com/logistics-infographic/ Erişim, 29.5.2019.
- Süzer, H. D. (2005). Potansiyel Büyük, Büyüme Hızlanacak, Capital Dergisi, www.capital.com.tr/capital-dergi/capitalde-bu-ay/potansiyel-buyuk-buyume-hizlanacak Erişim, 23.5.2019.
- Swords, J. (2013). Michael Porter’s Cluster Theory As a Local And Regional Development Tool: The Rise And Fall Of Cluster Policy In The UK, Northumbria University, Local Economy, 28(4), pp. 369-383. United Kingdom.
- Şen, K. İ. (2014). Lojistik Faaliyetlerin Yönetimi ve Maliyetleme Yaklaşımları, Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, C:4, S:1, ss. 83-106. Çankırı.
- Tanyaş, M. (2015). İstanbul Lojistik Sektör Analizi Raporu, MÜSİAD Araştırma Raporları, Sayı:95, İstanbul.
- Tanyaş, M. (2016). Lojistik Sektörü Analizi, Ekovitrin Dergisi, Kasım, ss:64-74, İstanbul.
- The World Bank. (2018). The Logistics Performance Index and Its Indicators, Connecting to Compete. Washington DC. https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29971/LPI2018.pdf Erişim, 8.9.2019.
- The World Bank. (2018). Domestic LPI, Environment and Institutions: Turkey 2018, Washington DC. https://lpi.worldbank.org/domestic/environment_institutions/2018/C/TUR#chartarea Erişim, 02.5.2019.
- TCDD. (2010). Lojistik Sektöründe Demir Yollarının Yeri ve Lojistik Merkezler Projesi, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, Yıl:49, S:573, ISSN:1300-8366, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara.
- DPT. (2006). Devlet Planlama Teşkilatı, Dokuzuncu Beş Yıllık Kalkınma Planı (2007-2013), Ankara: DPT Yayınları, http://www.sbb.gov.tr/wpcontent/uploads/2018/11/Dokuzuncu-Kalk%C4%B1nma-Plan%C4%B1-2007-2013%E2%80%8B.pdf Erişim, 12.02.2019.
- TOBB. (2012). Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Sektör Raporu 2011, Ankara. https://www.tobb.org.tr/Documents/yayinlar/TOBB_ulastirma_kitap_2012.pdf Erişim, 12.10.2019.
- Tutar, F., Tutar E. & Yetişen, H. (2009). Türkiye’de Lojistik Sektörünün Gelişmişlik Düzeyinin Seçilmiş AB Ülkeleri ile Karşılaştırmalı Bir Analiz, KMU İİBF Dergisi, 11(17), Karaman.
- UTİKAD. (2018). Lojistik Performans Endeksi 2018 ve Türkiye. İstanbul. https://www.utikad.org.tr/Detay/Sektor-Haberleri/23460/lojistik-performans-endeksi-2018-ve-turkiye Erişim,01.6.2020.
- UTİKAD, (2020). Lojistik Sektörü Raporu 2019, S:2020/25, ISBN: 978-605-69452-1-2, İstanbul.
- UTİKAD, (2020). Taşımacılığın Yeni Tehdidi: Siber Korsanlar, Sayı: 20, İstanbul. https://www.utikad.org.tr/images/HizmetDergi/utikaddergisi20sayi-65221.pdf Erişim, 12.5.2020.
- Ünalan, M. & Yapraklı T. Ş. (2016). Küresel Lojistik Performans Endeksi ve Türkiye'nin Son 10 Yıllık Lojistik Performansının Analizi, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, C:31, S:3, ss. 312-324, Erzurum.