Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE VIEWS OF SCHOOL ADMINISTRATORS AND TEACHERS ON THE QUALITY OF LİFE DURİNG THE CORONAVIRUS (COVID-19) PANDEMIC

Yıl 2021, , 463 - 486, 25.06.2021
https://doi.org/10.46928/iticusbe.797892

Öz

Purpose: This research was carried out to determine the views of school administrators and teachers about the quality of life during the Covid-19 pandemic period.
Method: The research was designed as a case study by adopting a qualitative research approach. Maximum variation sampling technique, one of the purposeful sampling methods, was used to select the participants. In this context, interviews were conducted with 22 participants; 10 school administrators, 12 teachers. Research data were obtained through semi-structured interview and were analyzed by descriptive analysis method.
Findings: As a result of the research, it was revealed that school administrators and teachers evaluated this period in which they were affected psychologically, socially, family and professionally from the Covid-19 pandemic period. In addition, it was determined that participants have both positive and negative opinion about this period. It has been suggested that online support services can be provided to school administrators and teachers so that they can use strategies to cope with the negative effects of this process.
Originality: It is considered to be an original study since it was prepared to determine the quality of life of school administrators and teachers in the COVID-19 pandemic.

Kaynakça

  • Aşkın, R., Bozkurt, Y. ve Zeybek, Z. (2020). Covid-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37), 304-318.
  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin kişilik tipleri ile mesleğe yabancılaşma arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 491-506.
  • Aydın-Göktepe, E. (2020). Kriz döneminde iş sürdürülebilirliğine yönelik yönetim uygulamaları covid-19 pandemi araştırması. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(26), 630-638.
  • Aydıner-Boylu, A. ve Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi ve göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 137-150.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Banarjee, D. ve Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness. International Journal of Social Psychiatry, 66(6), 525–527. DOI: 10.1177/0020764020922269
  • Bargon, C.A., Batenburg, M.C.T., Stam, L.E.V., Molen, D.R.M., Dam, I.E., Leij, F., Baas, I.O., Erns, M.F., Maarse, W., Vermulst, N., Schoenmaeckers, E., Dalen, T., Bijlsma, R.M., Young_Afat, D.A., Doeksen, A., Verkooijen, H.M. ve Umbrella study group, The impact of the COVID-19 pandemic on quality of life, physical and psychosocial wellbeing in breast cancer patients and survivors–a prospective, multicenter cohort study.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 112-142.
  • Bulut M. ve Yıldırım N.(2020). COVID-19 pandemisinin cinsel sağlık ve yaşam kalitesine etkileri. G. Akkuzu (Ed). Covıd-19 pandemisi: pandemi dönemlerinde üreme sağlığı içinde (ss.58-65), Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Cemaloğlu, N. (2002). Öğretmen performansının artırılmasında okul yöneticisinin rolü. Milli Eğitim, Kış-Bahar, 153-154.
  • Creswell, J.W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (H. Özcan, çev.).Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çam C., Atay E. ve Işıklı B. (2018). Yaşlılarda yalnızlık ve yaşam kalitesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi,3(2), 50-67.
  • Çaykuş, E.T. ve Mutlu-Çaykuş, T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 95-113.
  • Çeti̇n, C. ve Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/54658/733121
  • Çetinkaya Aydın, G. (2020). COVID-19 Salgını Sürecinde Öğretmenler. TEDMEM. https://tedmem.org/covid-19/covid-19-salgini-surecinde-ogretmenler#note-3264-9 (Erişim tarihi: 25.08.2020).
  • Çukur, C.Ş., Koçak-Özel, T., Bağçivan, M.S.R., Gök, S.E., Sağlam, P., Soydaş, P., Süsen, Y. ve Temel, A. (2020). Kovid-19'un psikolojik faktörler açısından değerlendirilmesi ve politika önerileri 2020. İ. Demir (Ed). Kovid-19 ve sonrası: disiplinlerarası bir yaklaşım içinde (ss.24- 35). Ankara: ULİSA
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98. DOI: 10.33907/turjes.721685.
  • Ekinci, A., Sakız, H. ve Bindak, R. (2017). Okul yöneticilerinde algılanan yaşam kalitesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), 410- 424. DOI: 10.21547/jss.281655
  • Eral, O. ve Koç, H. (2019). İşgörenlerin yaşam kalitesi düzeylerinin örgütsel bağlılıkları üzerine etkisi: Konaklama işletmelerinde bir uygulama. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1589-1607.
  • Ercan, E.S., Arman, A.R., Emiroğlu, N.İ., Öztop, D.B. ve Yalçın, Ö. (2020). Türkiye çocuk ve genç psikiyatrisi derneği COVID-19 (korona) virüs salgını sırasında aile, çocuk ve ergenlere yönelik psikososyal ve ruhsal destek rehberi.https://www.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/ 6/2020/03/ cogepdercovid- 19rehberi30mart2020.pdf.pdf (Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Erçetin, Ş.Ş., Potas, N., Açıkalın, N.Ş., Sarınç-Ulaşlı, S., Çevik, M.S., Görgülü, D., Güngör, C., Çelik-Ma, M., Erkoçak, E., Başar-Neyişçi, E., Esen, S. ve Öz, Ö. (2020). Covid-19 pandemisinin yaşam kalitesine etkisi: 30 Mart-5 Nisan 2020 (İstanbul, Ankara, Konya İlleri örneği). Ankara: Uluslararası Bilim Derneği.
  • Eriş, H.M. ve Anıl, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 491-504. DOI: 10.16986/HUJ.2015014183.
  • Gülmez, H. (2013). Çalışanların yaşam kalitesini etkileyen faktörler. Turkısh Journal of Famıly Medıcıne And Prımary Care (Tjfmpc), 7(4), 74-82. https://www.ankara.edu.tr/covid-19/covid-19-sik-gorulen-stres-tepkileri- nelerdir/ (Erişim tarihi: 05.09.2020)
  • https://tr.euronews.com/2020/04/11/suc-oranlari-dustu-ceteler-faaliyetleri-duruyor- aile-ici-siddet-artti-koronavirus-evde-kal (Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • https://www.haberturk.com/koronavirus-turkiye-de-aile-iliskilerini-nasil-etkiledi- haberler-2638583-teknoloji(Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Hwang, T.J., Rabheru, K., Peisah, C., Reichman, W. ve Ikeda, M. (2020). Loneliness and social isolation during the COVİD-19 Pandemic. https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S1041610220000988 (Erişim tarihi:28.08.2020).
  • Kahraman, M.E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 44-56. DOI:10.46641/medeniyetsanat. 741737
  • Kandemir, M. ve Atak, H. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde ruh sağlığı rehberi (stres ve stresle ilişkili belirtilerle başa çıkma). Kırıkkale Üniversitesi, Danışma Rehberlik Uygulama ve Danışma Merkezi (DRUAM).https://panel.kku.edu.tr/Content/Anasayfa/AcilisDuyuru/1/ covid19-14nisan2020.pdf (Erişim tarihi: 28.08.2020)
  • Karakaya, Ş. (2006). Sosyal bir süreç olarak eğitim. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 391-396..
  • Kaya-Ciddi, P. ve Yazgan, E. (2020). COVİD-19 salgınında sosyal izolasyon sırasında fiziksel aktivite durumunun yaşam kalitesi üzerine etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı ,19(37), 262-279
  • Kırmızıgül, H . (2020). Covıd-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/54658/7252747
  • Kurnaz, E., Serçemeli̇, M. (2020).COVID-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad/issue/55116/745914
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap. (S.Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mulenga, E.M. ve Marban, J.M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education?.Contemporary Educational Technology, 12(2).
  • OECD (2020). Organisation for Economic Co-operation and Development. 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files /framework_guide_v4_tr.pdf (Erişim tarihi: 25.08.2020).
  • Owczarek, K. (2010). The concept of quality of life. ACTA Neuropsychologıca, 8(3).
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün-S.B. Demir, Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi..
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 salgını sürecinde milli eğitim bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124- 1129.
  • Özyürek, A., Begde, Z. Yavuz, N.F. ve Özkan, İ. (2020). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 592-605.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: Implications and policy recommendations. General Psychiatry, 33(2), e100213. https://doi. org/10.1136/gpsych-2020-100213
  • Rehman, U., Shahnawaz, M.G., Khan, N.H., Kharshiing, K.D., Khursheed, M., Gupta, K., Kashyap, D. ve Uniyal, R. (2020). Depression, anxiety and stress among ındians in times of covid‑19 lockdown. Community Mental Health Journal. https://doi.org/10.1007/s10597-020-00664-x
  • Repišti, S., Jovanović, N., Kuzman; M.R., Medved, S., Jerotić, S., Ribić, E., Majstorović, T., Simoska, S.M., Novotni, L., Milutinović, M., Stoilkovska, B.B., Radojičić, T., Ristić, I., Zebić, M., Pemovska, T. ve Russo, M. (2020). How to measure the impact of the COVID-19 pandemic on quality of life: COV19-QoL – the development, reliability and validity of a new scale. Global Psychıatry, 3(2), 1-10.
  • Resmi Gazete. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Yıl: 07.09.2013, Sayı:28758.https://www.mevzuat.gov.tr/(Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Resmi Gazete. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Okulöncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Yıl: 26.07.2014, Sayı: 29072. https://www.mevzuat.gov.tr/ (Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Samlani, Z., Lemfadli, Y., Ait Errami, A., Oubaha, S. ve Krati, K. (2020). The ımpact of the covıd-19 pandemic on quality of life and well-being in Morocco. Preprints.(doi: 10.20944/preprints202006.0287.v1).
  • Sarı, E. ve Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49- 63.
  • Stone-Johnson, C. ve Weiner, J. (2020). Principal professionalism in the time of Covid-19. Journal of Professional Capital and Community. DOI 10.1108/JPCC-05-2020-0020
  • Şekerci, M. ve Aypay, A. (2019). İlköğretim okulu yöneticilerinin yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (57),133-160.
  • Taştan, C. (2020). KOVİD-19 salgını ve sonrası psikolojik ve sosyolojik değerlendirmeler. Ankara: Polis Akademisi Yayınları.
  • Şeker, M., Özer, A., Tosun, Z., Korkut, C. ve Doğrul,M. (2020). Covid-19 pandemi değerlendirme raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları. http://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid19%20Raporu Final+.pdf (Erişim tarihi: 25.08.2020).
  • Türk Tabipler Birliği (2020). Covid-19 pandemisi iki aylık değerlendirme raporu. https://www.ttb.org.tr/userfiles/files/covid19-rapor.pdf(Erişimtarihi: 25.08.2020).
  • UNESCO (2020). COVID-19 salgınının çocuklar üzerindeki etkileri. https://www.unicef.org/turkey/media/9881/file/COVID-19%20D%C3% B6neminin%20%C3%87çocuklar%20%C3%9Czerindeki%20Etkilerine %20%C4%B0li%C5%9Fkin%20Politika%20Notu.pdf (ErişimTarihi: 28.10.2020).
  • Ünver, G., Bümen, N.T. ve Başbay, M. (2010). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans derslerine öğretim elemanı bakışı: Ege üniversitesi örneği. Eğitim ve Bilim, 35(155), 63-77.
  • Üstün, Ç. ve Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25 (Special Issue on COVID 19), 142-153 . DOI: 10.21673/anadoluklin.721864
  • Wang, B. ve Dong, X. (2018). The association between personality and loneliness: findings from a community-dwelling chinese aging population.Gerontology & Geriatric Medicine, 4, 1–9.https://doi.org/10.1177/23337214187781
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C., et al. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
  • Yıldırım, A. ve Hacıhasanoğlu, R. (2011). Sağlık çalışanlarının yaşam kalitesi ve etkileyen değişkenler. Journal of Psychıatrıc Nursing, 2(2), 61-68.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E.A., Sercan, M., Güvenç, R., Tabakcı, S., Yıldırım, M., Altınyazar, V., Sözeri-Varna, G., Aydemir, Ö., Vahip, S., Yıldız, İ., Başar, K. ve Oral, E.T. (2020). Covid-19 tedavisinde önleyici, koruyucu ve tedavi edici psikiyatrik hizmetler.Türkiye Psikiyatri Derneği. https://www.psikiyatri.org.tr /TPDData/Uploads/files/COVID19_Pandemi_PsikiyatrikTedavile rTPDRTACB-05052020.pdf (Erişim tarihi: 25.08.2020)
  • Zhang, Y. ve Ma, Z.F. Impact of the COVID-19 pandemic on mental health and quality of life among local residents in liaoning province, china: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research Public Health, 17 (2381).

KORONAVİRÜS (COVID-19) SALGININDA OKUL YÖNETİCİLERİ VE ÖĞRETMENLERİNİN YAŞAM KALİTELERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, , 463 - 486, 25.06.2021
https://doi.org/10.46928/iticusbe.797892

Öz

Amaç: Bu araştırma koronavirüs (Covid-19) salgınında okul yöneticileri ve öğretmenlerinin yaşam kalitelerine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırma nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda 10 okul yöneticisi 12 öğretmen olmak üzere toplam 22 katılımcı ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda okul yönetici ve öğretmenlerinin Covid-19 salgını döneminden psikolojik, sosyal, ailevi ve mesleki açıdan etkilendikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca bu dönemde hem pozitif hem de negatif düşüncelerinin olabildiği belirlenmiştir. Okul yöneticileri ve öğretmenlere bu sürecin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini kullanabilmeleri için online destek hizmetlerinin sunulabileceği önerilmiştir.
Özgünlük: COVID-19 salgınında okul yöneticileri ve öğretmenlerin yaşam kalitelerinin belirlenmesine yönelik hazırlandığından özgün bir çalışma olduğu değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Aşkın, R., Bozkurt, Y. ve Zeybek, Z. (2020). Covid-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 19(37), 304-318.
  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin kişilik tipleri ile mesleğe yabancılaşma arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 491-506.
  • Aydın-Göktepe, E. (2020). Kriz döneminde iş sürdürülebilirliğine yönelik yönetim uygulamaları covid-19 pandemi araştırması. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(26), 630-638.
  • Aydıner-Boylu, A. ve Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi ve göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 137-150.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Banarjee, D. ve Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness. International Journal of Social Psychiatry, 66(6), 525–527. DOI: 10.1177/0020764020922269
  • Bargon, C.A., Batenburg, M.C.T., Stam, L.E.V., Molen, D.R.M., Dam, I.E., Leij, F., Baas, I.O., Erns, M.F., Maarse, W., Vermulst, N., Schoenmaeckers, E., Dalen, T., Bijlsma, R.M., Young_Afat, D.A., Doeksen, A., Verkooijen, H.M. ve Umbrella study group, The impact of the COVID-19 pandemic on quality of life, physical and psychosocial wellbeing in breast cancer patients and survivors–a prospective, multicenter cohort study.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 112-142.
  • Bulut M. ve Yıldırım N.(2020). COVID-19 pandemisinin cinsel sağlık ve yaşam kalitesine etkileri. G. Akkuzu (Ed). Covıd-19 pandemisi: pandemi dönemlerinde üreme sağlığı içinde (ss.58-65), Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Cemaloğlu, N. (2002). Öğretmen performansının artırılmasında okul yöneticisinin rolü. Milli Eğitim, Kış-Bahar, 153-154.
  • Creswell, J.W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (H. Özcan, çev.).Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çam C., Atay E. ve Işıklı B. (2018). Yaşlılarda yalnızlık ve yaşam kalitesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi,3(2), 50-67.
  • Çaykuş, E.T. ve Mutlu-Çaykuş, T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 95-113.
  • Çeti̇n, C. ve Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/54658/733121
  • Çetinkaya Aydın, G. (2020). COVID-19 Salgını Sürecinde Öğretmenler. TEDMEM. https://tedmem.org/covid-19/covid-19-salgini-surecinde-ogretmenler#note-3264-9 (Erişim tarihi: 25.08.2020).
  • Çukur, C.Ş., Koçak-Özel, T., Bağçivan, M.S.R., Gök, S.E., Sağlam, P., Soydaş, P., Süsen, Y. ve Temel, A. (2020). Kovid-19'un psikolojik faktörler açısından değerlendirilmesi ve politika önerileri 2020. İ. Demir (Ed). Kovid-19 ve sonrası: disiplinlerarası bir yaklaşım içinde (ss.24- 35). Ankara: ULİSA
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98. DOI: 10.33907/turjes.721685.
  • Ekinci, A., Sakız, H. ve Bindak, R. (2017). Okul yöneticilerinde algılanan yaşam kalitesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), 410- 424. DOI: 10.21547/jss.281655
  • Eral, O. ve Koç, H. (2019). İşgörenlerin yaşam kalitesi düzeylerinin örgütsel bağlılıkları üzerine etkisi: Konaklama işletmelerinde bir uygulama. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1589-1607.
  • Ercan, E.S., Arman, A.R., Emiroğlu, N.İ., Öztop, D.B. ve Yalçın, Ö. (2020). Türkiye çocuk ve genç psikiyatrisi derneği COVID-19 (korona) virüs salgını sırasında aile, çocuk ve ergenlere yönelik psikososyal ve ruhsal destek rehberi.https://www.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/ 6/2020/03/ cogepdercovid- 19rehberi30mart2020.pdf.pdf (Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Erçetin, Ş.Ş., Potas, N., Açıkalın, N.Ş., Sarınç-Ulaşlı, S., Çevik, M.S., Görgülü, D., Güngör, C., Çelik-Ma, M., Erkoçak, E., Başar-Neyişçi, E., Esen, S. ve Öz, Ö. (2020). Covid-19 pandemisinin yaşam kalitesine etkisi: 30 Mart-5 Nisan 2020 (İstanbul, Ankara, Konya İlleri örneği). Ankara: Uluslararası Bilim Derneği.
  • Eriş, H.M. ve Anıl, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 491-504. DOI: 10.16986/HUJ.2015014183.
  • Gülmez, H. (2013). Çalışanların yaşam kalitesini etkileyen faktörler. Turkısh Journal of Famıly Medıcıne And Prımary Care (Tjfmpc), 7(4), 74-82. https://www.ankara.edu.tr/covid-19/covid-19-sik-gorulen-stres-tepkileri- nelerdir/ (Erişim tarihi: 05.09.2020)
  • https://tr.euronews.com/2020/04/11/suc-oranlari-dustu-ceteler-faaliyetleri-duruyor- aile-ici-siddet-artti-koronavirus-evde-kal (Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • https://www.haberturk.com/koronavirus-turkiye-de-aile-iliskilerini-nasil-etkiledi- haberler-2638583-teknoloji(Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Hwang, T.J., Rabheru, K., Peisah, C., Reichman, W. ve Ikeda, M. (2020). Loneliness and social isolation during the COVİD-19 Pandemic. https://www.cambridge.org/core/terms. https://doi.org/10.1017/S1041610220000988 (Erişim tarihi:28.08.2020).
  • Kahraman, M.E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 44-56. DOI:10.46641/medeniyetsanat. 741737
  • Kandemir, M. ve Atak, H. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde ruh sağlığı rehberi (stres ve stresle ilişkili belirtilerle başa çıkma). Kırıkkale Üniversitesi, Danışma Rehberlik Uygulama ve Danışma Merkezi (DRUAM).https://panel.kku.edu.tr/Content/Anasayfa/AcilisDuyuru/1/ covid19-14nisan2020.pdf (Erişim tarihi: 28.08.2020)
  • Karakaya, Ş. (2006). Sosyal bir süreç olarak eğitim. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 391-396..
  • Kaya-Ciddi, P. ve Yazgan, E. (2020). COVİD-19 salgınında sosyal izolasyon sırasında fiziksel aktivite durumunun yaşam kalitesi üzerine etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı ,19(37), 262-279
  • Kırmızıgül, H . (2020). Covıd-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/54658/7252747
  • Kurnaz, E., Serçemeli̇, M. (2020).COVID-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad/issue/55116/745914
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap. (S.Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mulenga, E.M. ve Marban, J.M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education?.Contemporary Educational Technology, 12(2).
  • OECD (2020). Organisation for Economic Co-operation and Development. 2020 COVID-19 Pandemisine Karşı Eğitimde Atılabilecek Adımlara Rehberlik Edecek Bir Çerçeve. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files /framework_guide_v4_tr.pdf (Erişim tarihi: 25.08.2020).
  • Owczarek, K. (2010). The concept of quality of life. ACTA Neuropsychologıca, 8(3).
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün-S.B. Demir, Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi..
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 salgını sürecinde milli eğitim bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124- 1129.
  • Özyürek, A., Begde, Z. Yavuz, N.F. ve Özkan, İ. (2020). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 592-605.
  • Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: Implications and policy recommendations. General Psychiatry, 33(2), e100213. https://doi. org/10.1136/gpsych-2020-100213
  • Rehman, U., Shahnawaz, M.G., Khan, N.H., Kharshiing, K.D., Khursheed, M., Gupta, K., Kashyap, D. ve Uniyal, R. (2020). Depression, anxiety and stress among ındians in times of covid‑19 lockdown. Community Mental Health Journal. https://doi.org/10.1007/s10597-020-00664-x
  • Repišti, S., Jovanović, N., Kuzman; M.R., Medved, S., Jerotić, S., Ribić, E., Majstorović, T., Simoska, S.M., Novotni, L., Milutinović, M., Stoilkovska, B.B., Radojičić, T., Ristić, I., Zebić, M., Pemovska, T. ve Russo, M. (2020). How to measure the impact of the COVID-19 pandemic on quality of life: COV19-QoL – the development, reliability and validity of a new scale. Global Psychıatry, 3(2), 1-10.
  • Resmi Gazete. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Yıl: 07.09.2013, Sayı:28758.https://www.mevzuat.gov.tr/(Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Resmi Gazete. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Okulöncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Yıl: 26.07.2014, Sayı: 29072. https://www.mevzuat.gov.tr/ (Erişim tarihi: 28.08.2020).
  • Samlani, Z., Lemfadli, Y., Ait Errami, A., Oubaha, S. ve Krati, K. (2020). The ımpact of the covıd-19 pandemic on quality of life and well-being in Morocco. Preprints.(doi: 10.20944/preprints202006.0287.v1).
  • Sarı, E. ve Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49- 63.
  • Stone-Johnson, C. ve Weiner, J. (2020). Principal professionalism in the time of Covid-19. Journal of Professional Capital and Community. DOI 10.1108/JPCC-05-2020-0020
  • Şekerci, M. ve Aypay, A. (2019). İlköğretim okulu yöneticilerinin yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15 (57),133-160.
  • Taştan, C. (2020). KOVİD-19 salgını ve sonrası psikolojik ve sosyolojik değerlendirmeler. Ankara: Polis Akademisi Yayınları.
  • Şeker, M., Özer, A., Tosun, Z., Korkut, C. ve Doğrul,M. (2020). Covid-19 pandemi değerlendirme raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları. http://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/Covid19%20Raporu Final+.pdf (Erişim tarihi: 25.08.2020).
  • Türk Tabipler Birliği (2020). Covid-19 pandemisi iki aylık değerlendirme raporu. https://www.ttb.org.tr/userfiles/files/covid19-rapor.pdf(Erişimtarihi: 25.08.2020).
  • UNESCO (2020). COVID-19 salgınının çocuklar üzerindeki etkileri. https://www.unicef.org/turkey/media/9881/file/COVID-19%20D%C3% B6neminin%20%C3%87çocuklar%20%C3%9Czerindeki%20Etkilerine %20%C4%B0li%C5%9Fkin%20Politika%20Notu.pdf (ErişimTarihi: 28.10.2020).
  • Ünver, G., Bümen, N.T. ve Başbay, M. (2010). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans derslerine öğretim elemanı bakışı: Ege üniversitesi örneği. Eğitim ve Bilim, 35(155), 63-77.
  • Üstün, Ç. ve Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25 (Special Issue on COVID 19), 142-153 . DOI: 10.21673/anadoluklin.721864
  • Wang, B. ve Dong, X. (2018). The association between personality and loneliness: findings from a community-dwelling chinese aging population.Gerontology & Geriatric Medicine, 4, 1–9.https://doi.org/10.1177/23337214187781
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C., et al. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
  • Yıldırım, A. ve Hacıhasanoğlu, R. (2011). Sağlık çalışanlarının yaşam kalitesi ve etkileyen değişkenler. Journal of Psychıatrıc Nursing, 2(2), 61-68.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E.A., Sercan, M., Güvenç, R., Tabakcı, S., Yıldırım, M., Altınyazar, V., Sözeri-Varna, G., Aydemir, Ö., Vahip, S., Yıldız, İ., Başar, K. ve Oral, E.T. (2020). Covid-19 tedavisinde önleyici, koruyucu ve tedavi edici psikiyatrik hizmetler.Türkiye Psikiyatri Derneği. https://www.psikiyatri.org.tr /TPDData/Uploads/files/COVID19_Pandemi_PsikiyatrikTedavile rTPDRTACB-05052020.pdf (Erişim tarihi: 25.08.2020)
  • Zhang, Y. ve Ma, Z.F. Impact of the COVID-19 pandemic on mental health and quality of life among local residents in liaoning province, china: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research Public Health, 17 (2381).
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rezzan Uçar 0000-0003-4526-2517

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2020
Kabul Tarihi 15 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uçar, R. (2021). KORONAVİRÜS (COVID-19) SALGININDA OKUL YÖNETİCİLERİ VE ÖĞRETMENLERİNİN YAŞAM KALİTELERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 463-486. https://doi.org/10.46928/iticusbe.797892