Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GIG EKONOMİ ÇALIŞANLARININ BAĞLANTICILIK ÖĞRENME TEORİSİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 49, 1738 - 1759, 30.06.2024
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1378282

Öz

Dijitalleşmenin hızlı etkisi ile geleneksel iş dünyasının istihdam modelleri de dönüşüm geçirmek durumunda kalmıştır. Özellikle uzaktan çalışma modellerinin ortaya çıkması ile birlikte tüm dünyada freelance (serbest çalışan) çalışanlar olarak nitelendirilen çalışanlar gig ekonomisi çalışma modelini oluşturmuşlardır. Fakat ilgili çalışanlar bir kuruma bağlı olarak çalışmanın avantajlarından olan eğitim ve geliştirme faaliyetlerinden yoksun kalmaktadırlar. Bu bağlamda öğrenme sürecinin videolar, bloglar, forumlar, ya da diğer dijital kanallar aracılığı ile de etkin bir şekilde gerçekleşeceğini öne süren Bağlantıcılık Öğrenme Teorisi gündeme gelmektedir. Zira bu şekilde freelance çalışanlar kurumlara bağlı olmaksızın kendilerini geliştirebilir ve rekabet yoğun ortamda varlıklarını sürdürebilirler. Bu araştırma gig ekonomisi çalışma modelinin bir parçası olan freelance çalışanların eğitim ve öğrenme süreçlerinin nasıl desteklenebileceğine odaklanmış olup, öncelikli olarak ilgili kavramlara dair sistematik literatür taraması gerçekleştirmiştir. Sonrasında freelance çalışanlarla gerçekleştirilen yapılandırılmış mülakatlar aracılığı ile, odaklanılması gereken dört ana tema belirlenerek MAXQDA 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Bu ana temalar, eğitime karşı tutum (e-öğrenme), mesleki gelişim, Gig ekonomisi çalışma modeli, freelance çalışma olarak sıralanmaktadır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, A. & Latham, G. P. (2022). Self-Set learning goals and service performance in a gig economy: A Moderated-Mediation role of improvisation and mindful meta cognition. Journal of Business Research, 139, 1553-1563. Balakrishnan, J. (2022). Building capabilities for future of work in the gigeconomy. NHRD Network Journal, 15 (1), 56-70. Barros, M.V., Salvador, R., Piekarski, C.M., & Francisco, A.C., (2019). Mapping of main research lines concerning life cycle studies on packaging systems in Brazil and in the world. Int. J. Life Cycle Assess 24, 1429–1443.
  • Downes, S. (2008). An introduction to connective knowledge. Downes, S. (2012). Connectivism and connective knowledge: Essays on meaning and learning networks.National Research Council, Canada.
  • Ertürk, M. (2022). Gig ekonomisi ile insan kaynakları yönetimi ilişkisi üzerine bir değerlendirme. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. S.14, Nisan.
  • Friedman, G. (2014). Workers without employers: Shadow corporations and the rise of the gig economy. Review of Keynesian Economics, 2(2), pp.171-188.
  • Healy, J., Nicholson, D., & Pekarek, A. (2017). Should we take the gig economy seriously?. Labour & Industry: a journal of the social and economic relations of work, 27(3), 232-248.

Evaluation of GIG EconomyEmployees in theContext of Connectivism Learning Theory: A Mixed Method Research

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 49, 1738 - 1759, 30.06.2024
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1378282

Öz

With the rapid impact of digitalization, the employment models of the traditional business world have also had to transform. Especially with the emergence of remote working models, employees who are described as freelance workers all over the world have formed the gig economy working model. However, these employees are deprived of training and development activities, such as the advantages of working under an organization. In this context, the Connectivism Learning Theory, which suggests that the learning process can also take place effectively through videos, blogs, forums, or other digital channels, comes to the fore. Purpose: In this way, freelancers can develop themselves without being dependent on organizations and survive in a competitive environmet. This research focuses on how to support the freelancers' training and learning processes, who are part of the gig economy working model and initially conducted a systematic literature review on main concepts. Method/Design/Methodology/Approach: Then, through structured interviews with freelancers, four main themes to be focused on were identified and analyzed with MAXQDA 22. These main themes are attitude towards education (e-learning), professional development, Gig economy working model, and freelancing.

Kaynakça

  • Açıkgöz, A. & Latham, G. P. (2022). Self-Set learning goals and service performance in a gig economy: A Moderated-Mediation role of improvisation and mindful meta cognition. Journal of Business Research, 139, 1553-1563. Balakrishnan, J. (2022). Building capabilities for future of work in the gigeconomy. NHRD Network Journal, 15 (1), 56-70. Barros, M.V., Salvador, R., Piekarski, C.M., & Francisco, A.C., (2019). Mapping of main research lines concerning life cycle studies on packaging systems in Brazil and in the world. Int. J. Life Cycle Assess 24, 1429–1443.
  • Downes, S. (2008). An introduction to connective knowledge. Downes, S. (2012). Connectivism and connective knowledge: Essays on meaning and learning networks.National Research Council, Canada.
  • Ertürk, M. (2022). Gig ekonomisi ile insan kaynakları yönetimi ilişkisi üzerine bir değerlendirme. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. S.14, Nisan.
  • Friedman, G. (2014). Workers without employers: Shadow corporations and the rise of the gig economy. Review of Keynesian Economics, 2(2), pp.171-188.
  • Healy, J., Nicholson, D., & Pekarek, A. (2017). Should we take the gig economy seriously?. Labour & Industry: a journal of the social and economic relations of work, 27(3), 232-248.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Örgütsel Davranış
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esin Yücel 0000-0003-1440-1203

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2023
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Yücel, E. (2024). GIG EKONOMİ ÇALIŞANLARININ BAĞLANTICILIK ÖĞRENME TEORİSİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(49), 1738-1759. https://doi.org/10.46928/iticusbe.1378282