Bu çalışmanın amacı KKTC’de öğrenim gören ilkokul öğrencilerinin Hayat Bilgisi (1.,2. Ve 3. Sınıf) dersi “Sağlığım” öğrenme alanı çerçevesinde öğrendikleri “Hijyen” konusunda düşüncelerinin ortaya konulmasıdır. Bu çerçevede Hayat Bilgisi programını tamamlamış ve 4. Sınıfa geçmiş öğrencilerle çalışma gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılarak gerçekleşen bu çalışmada örneklemi Girne (n = 107), Lefkoşa (n = 47) ve Güzelyurt (n = 31) ilçelerinden seçilen ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 185 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde uygun örnekleme kullanılmıştır. 185 öğrencinin verdiği cevaplar analiz edildiğinde “Hijyen” kavramına yönelik farklı frekanslara sahip toplam 58 geçerli metafor belirlenmiştir. Metaforlar özellikleri bakımından incelendiğinde sekiz temada toplanmıştır. Bu temalar Temizlik, Temizlik Malzemesi, Canlı Varlık, Aile, Sağlık, Cansız Varlık, Manevi Boyut, Mikrop olarak isimlendirilmiştir. Metaforlar frekans olarak sıralandığında Temizlik (f=65), süpürge (f=9), anne (f=8), beyaz (f=8), su (f=8) ilaç (f=6) en çok geliştirilen metaforlar olarak belirlenmiştir. Çalışma verileri neticesinde hijyen konusunda öğrenciler önemli bir oranının temizlik ile hijyeni bağdaştırmıştır olduğunu söyleyebiliriz. Burada belli ölçüde bir dil birlikteliği sağlanması birbirlerini anlamada daha faydalı olabilir. Hijyen türleri konusunda da detaylı bir bilgilerinin olduğuna yönelik sonuç elde edilememiştir. Temizlik noktasında çevrenin rol model alındığını ve onların hijyen oluşturmak için yaptıklarının zihinlerde yer ettiğini görmekteyiz. Temizliğin nasıl yapıldığı noktasında derinlemesine inceleme yapmaları hatta laboratuvar deneyimleri ile durumu tespit etmeleri yaralı olacaktır. Burada eksik kalan noktalardan birisi hijyenin sadece köpüren malzemelerle sağlanmadığı noktasının açıklığa kavuşması gerektiğidir. Öğrencilerin ortaya koyduğu ifadelerden hijyen konusunda belli orada bilgi sahibi oldukları belirlenmiştir. Fakat hijyen türleri konusunda detaylı bir bilgilendirme yapılması gerekmekte olup bu noktada bir eğitim faydalı olacaktır. Ayrıca doğru ve yeterli temizliğin nasıl yapılacağına yönelik uygulamalara ihtiyaçları olduğu söylenebilir. Bu çerçevede hijyen uygulamalarına yönelik uzun vadeli çalışmalar yapılmalıdır.
The aim of this study is to determine the perceptions of Turkish Cypriot students about "hygiene", which is an important subject in the learning field of My Health, within the scope of Life Studies (1st, 2nd and 3rd Grade) course in primary schools. It is to evaluate and offer suggestions according to the situation that will arise. In this context, the study group of the research consists of 4th grade students in the 2019-2020 academic year whose Life Studies program has been completed. This study has been carried out using the phenomenological research design, one of the qualitative research designs. The sample of this study was formed using the convenience sampling method. Accordingly, a total of 185 4th grade students enrolled in the elementary schools located in TRNC comprised the study sample. Of these students, 107, 47 and 31 students were enrolled in the elementary schools located in Kyrenia, Nicosia and Morfou districts of TRNC, respectively. Content analysis of the answers given by the 185 students revealed that students used a total of 58 valid metaphors for the concept of “Hygiene” in different frequencies. These 58 metaphors were categorized into 8 themes of Cleaning, Cleaning Materials, Living Things, Family, Health, Non-Living Things, Abstract Things and Germs. Students were found to have used cleaning (f=65) the most, followed by broom (f=9), mother (f=8), white (f=8), water (f=8) and medication (f=6), as the metaphors to explain their hygiene perceptions. A review of the frequencies of the metaphors put forward by the students regarding the theme of family within the scope of this study gave rise to the question of whether there are sufficient role models in terms of hygiene in students’ environments, within their families in particular. Further studies are needed to find an aswer to this question.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |