Bu araştırma, eğitim sisteminde görev yapmakta olan öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının; akıl yürütme yolları, sosyal sorun çözme, akılcı ve sezgisel karar verme beceri düzeylerini belirlemek ve bu beceriler arasındaki ilişkinin nasıl olduğunu ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nicel betimsel yöntem ve ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, pandemi nedeni ile kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve Türkiye’nin farklı illerinde devlet ve özel okullarda görev yapmakta olan 415 kadın, 114 erkek olmak üzere toplam, 529 öğretmene ulaşılmıştır. Aynı zamanda, Türkiye’nin farklı şehirlerinde bulunan eğitim fakültelerinde öğrenim görmekte olan 303 kadın, 88 erkek olmak üzere 391 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Böylece araştırmanın örneklemi toplam, 920 katılımcıdan oluşmuştur.
Araştırmanın verileri; Akıl Yürütme Yolları Ölçeği, Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Envanteri Kısa Formu ve Akılcı ve Sezgisel Karar Verme Stilleri Ölçeği aracılığı ile elde edilmiştir. Bu veriler, tanımlayıcı istatistikler, t-testi, Mann-Whitney U analizi, ANOVA, Kruskal-Wallis ve gruplar arası farkın kaynağı için Bonferroni ile analiz edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişki ise Spearman Korelasyon analizi ile anlaşılmaya çalışılmıştır.
Araştırmanın sonuçları, öğretmen ve öğretmen adaylarının, akıl yürütme yollarını “iyi” düzeyde kullandıklarını göstermiştir. Akıl yürütme yollarından “Sözel” ve “Analojik” alt boyutu her iki grubun çok iyi düzeyde tercih edildiği anlaşılmıştır. Akılcı ve Sezgisel Karar Verme Ölçeğinin, “akılcı karar verme” becerisini öğretmen ve öğretmen adaylarının çok iyi düzeyde, “sezgisel karar verme” becerisi”ni de yine her iki grubun orta düzeyde kullandığı anlaşılmıştır. Yine araştırmanın diğer bir değişkeni olan Sosyal Sorun Çözme Becerilerinde, öğretmen ve öğretmen adaylarının “iyi” düzeyde oldukları görülmüştür. Araştırmanın değişkenleri arasındaki korelasyon analizi sonucunda, olumlu ve birbiri ile ilişkili değişkenler ve alt boyutlar ile pozitif yönlü bir ilişki var iken olumsuzlarda da negatif yönlü ilişkiler tespit edilmiştir. Araştırma sürecinde ele alınan tüm değişkenler ve alt boyutlarına ilişkin elde edilen sonuçlar, birbirini destekler nitelikte olmuştur.
Öğretmen Öğretmen Adayı Akıl Yürütme Yolları Sosyal Sorun Çözme Sezgisel Karar Verme
This research is to determine the level of reasoning, social problem solving, rational and intuitive decision making skills of teachers and pre-service teachers. And at the same time, it is to reveal how the relationship between these skills is. The research was carried out in quantitative method and correlational survey model. The sample of the research consists of 529 teachers, 415 women and 114 men that using convenience sampling method, working in public and private schools in different cities of Turkey. And 391 teacher candidates, 303 female and 88 male, who are students of education faculties in different cities of Turkey, were reached. Thus, a total of 920 participants were included in the sample.
The Reasoning Ways Scale, the Revised Social Problem Solving Inventory Short Form, and the Rational and Intuitive Decision-Making Styles Scale were used as data collection tools in the study. In the analysis of the data, descriptive statistics, t-test, Mann-Whitney U, ANOVA, Kruskal-Wallis, Bonferroni and Spearman Correlation were used.
The results of the study showed that teachers and pre-service teachers use reasoning ways at a “good” level. It was understood that "Verbal" and "Analogical" sub-dimensions of reasoning ways were preferred by both groups at a very good level. It has been understood that teachers and pre-service teachers use their "rational decision making" skill at a very good level and both groups use their "intuitive decision making" skill at a moderate level. Social Problem Solving Skills of teachers and pre-service teachers were found to be at a “good” level.
As a result of the correlation analysis, a positive correlation was found with the positive and interrelated variables and sub-dimensions. Negative relationships were also found in the negative sub-dimensions. The results obtained regarding all the variables and sub-dimensions of the study supported each other.
Keywords: Pre-Service Teacher, In- Service Teacher, Reasoning Ways, Social Problem Solving, Intuitive Decision Making
Pre-Service Teacher In- Service Teacher Reasoning Ways Social Problem Solving Intuitive Decision Making
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |