Bu çalışma, seçim
kampanyalarının profesyonelleşmesi sürecini araştırmaktadır. Kampanyalarda
parti yerine adayların öne çıkması, kampanya iletişiminde uzmanların artan
rolü, ticari alandaki pazarlama tekniklerinin siyasi alana transferi ve medya
iletişiminin yüz yüze iletişimin yerini almasıyla imajın önem kazanması, yeni
seçim kampanyalarının semptomlarıdır. Türkiye’de siyasi partilerin ajanslarla çalışması,
televizyon reklamlarını kullanması, kamuoyu araştırmalarından yararlanması
1980’leri bulmuştur. 2000’li yıllar Türkiye’de siyasi kampanyaların oturmaya
başladığı, bütçelerin yükseldiği, lider imajının partinin ve ideolojinin önüne
geçtiği, ajansların çoğaldığı, siyasal iletişimde internetin öneminin arttığı
yıllardır. Bu araştırmanın konusunu, Türkiye’de 2011 milletvekili genel
seçimlerinde AK Parti ile CHP tarafından yürütülen seçim kampanyalarının
analizi oluşturmaktadır. Her iki parti de gelişen iletişim teknolojilerinden,
kamuoyu araştırmalarından, siyasal reklamlardan ve profesyonellerden
yararlanmıştır. Televizyon filmleri, afişler ve gazete reklamlarıyla seçim
kampanyaları kurumsal olarak partilerden ziyade kişisel olarak parti liderleri
üzerine inşa edilmiştir.
Seçim Kampanyaları Profesyonelleşme 2011 Genel Seçimi Adalet ve Kalkınma Partisi Cumhuriyet Halk Partisi
This
study examines the professionalization process of election campaigns. The
symptoms of new election campaigns include prominence of candidates rather than
political parties in campaigns, increasing role of communication experts in the
election campaign communication, transfer of marketing techniques in the
commercial area to the political area and appreciation of candidate image due
to the replacement of face-to-face communication by media communication. In Turkey,
political parties began to work with agencies, use TV commercials and utilize
public opinion polls after the 1980s. The 2000s are the years in which new
campaign techniques have been adopted, budgets have increased, leader image has
taken precedence over parties and their ideologies, agencies have increased and
the internet has gained importance in political communication in Turkey. The
subject of this research is the analysis of election campaigns carried out by
JDP and RPP during the 2011 General Parliamentary Elections in Turkey. Both political
parties took advantage of developing communication technologies, public opinion
polls, political advertisements and professionals during the elections. The election
campaigns were primarily grounded on political party leaders as individuals rather
than parties as corporations using TV films, posters and newspaper
advertisements.
Election Campaigns Professionalization 2011 General Elections Justice and Development Party Republican People’s Party
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |