Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Review on the Phenomenon of Voyeurism in Photography

Yıl 2019, , 1577 - 1595, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.540856

Öz

Camera
is a tool which, by its nature, exposes the things it captures. Due to that
quality of the images it produces, it has been subjected to many discussions for
both producers and the audience since the invention of photography until today.
Those who defend naturalism for the subject being shot to be more candid,
convincing and interesting especially in documentary photography adopt an
approach in which the objects being spied on are not aware of the recording
process. Indeed, this attitude might cause a violation of personal rights to people
who are spied on and recorded. This paper aims to review and evaluate
photography production on the basis of studies examining privacy areas where the
individual feels most comfortable within the context of voyeurism. The study
including text and work analyses on the subject being handled is intended to
contribute to the theoretical research.
                                       

Kaynakça

  • Calle, S. (2002). New York Kullanma Kılavuzu (Çev.,Özge Açıkkol), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Chatila, Y. (2008). Stolen Moments, New York: Edelman Arts, Inc.
  • Chatila, Y. (2017). ”Stolen Moments II Video Trailer”. (19.01.2019). Erişim adresi: https://vimeo.com/180503721
  • Chatila, Yasmine, (2018), “Stolen Moments Video”. (19.01.2019). Erişim adresi: https://vimeo.com/249474858
  • Chatila, Y., (2019). ”Stolen Moments”. (18.01.2019). Erişim adresi: http://www.yasminechatila.com/press-release
  • Durden, M. (2015). Fotoğraf Bugün (Çev., Yiğit Adam, Emre Gözgü), İstanbul: Akbank Sanat.
  • Egan, N.; Manaugh, G.; Wolf, M. (2008). The Transparent City, New York: Aperture & MoCP.
  • Halaban, G. A. (2015). “Out My Window”. (14.01.2019). Erişim adresi: https://fb80cf751da8277d05d6-216f1596b34f996fff4e0075dc160b6e.ssl.cf1.rackcdn.com/ArtistStatement20151.pdf; https://www.gailalberthalaban.com/INFO/CONTACT/1
  • Halaban, G. A. (2016). “Out My Window”. (13.01.2019). Erişim adresi: https://www.gailalberthalaban.com/OUT-MY-WINDOW/OUT-MY-WINDOW,-VIDEO/1
  • Hitchcock, A. (Yönetmen). (1954). Arka Pencere [Sinema filmi]. USA: Alfred J. Hitchcock Productions.
  • Kurt, L. M. (2017). “Kamuya Mal Olmuş Kişi Kavramı”, Ankara Üni. Hukuk Fak. Dergisi, 66 (3), s. 581-604, Ankara.
  • Linfield, S. (2013). Acımasız Aydınlık: Fotoğraf ve Politik Şiddet (Çev., Mehmet Emir Uslu), İstanbul: Espas Yayınları.
  • Nietzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü (Çev., Gökçe Gündüç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Öngören, G. (1998). Medya ile Mücadele Rehberi, İstanbul: Çınar Yayınları.
  • Roagna, I. (2013). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Özel Hayata ve Aile Hayatına Saygı Gösterilmesi Hakkının Korunması (Çev., Ayşe Gül Alkış Schäling), Ankara: Şen Matbaa.
  • Sontag, S. (2005). Fotoğraf Üzerine (Çev., Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Svenson, A. (2018). “The Neighbors”. (09.01.2019). Erişim adresi: https://arnesvenson.com/theneighbors.html
  • Türkçe Sözlük (1979). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Güncel Türkçe Sözlük (2019). Türk Dil Kurumu. (22.12.2018). Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/
  • Wolf, M. (2009). “Michael Wolf’s Talk, Edited Excerpt”, New York: Aperture Foundation. (11.01.2019). Erişim adresi: https://vimeo.com/8081974
  • Yokomizo, S. (2000). “Yabancı”. (04.01.2019). Erişim adresi: http://www.shizukayokomizo.com/6/4592958791

Fotoğrafta Gözetleme Olgusu Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2019, , 1577 - 1595, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.540856

Öz

Fotoğraf makinesi yapısı
gereği kaydettiği şeyleri teşhir eden özelliğe sahip bir araçtır. Ortaya
çıkardığı görüntülerin bu niteliği dolayısıyla da icadından günümüze kadar olan
süreçte hem üreticileri hem de izleyicileri açısından birçok tartışmaya konu
olmuştur. Özellikle belgesel fotoğrafta, çekilen konunun daha samimi,
inandırıcı ve dikkat çekici olabilmesi adına doğallığının bozulmaması
gerektiğine ilişkin görüşü savunanlar, gözetledikleri şeylere karşı kayıt
edildiklerinin farkında olmayacakları bir yaklaşım benimsemektedirler. Aslında
bu tutum, hem gözetlenen hem de kayıt altına alınan insanların kişisel
haklarına yapılmış bir ihlali de beraberinde getirebilmektedir. Bu makale
fotoğraf üretimini dikizcilik kavramı bağlamında bireyin kendisini en rahat
hissettiği özel yaşam alanlarını konu alan çalışmalar üzerinden incelemeyi ve
değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ele alınan konuya ilişkin metin ve eser
analizleri içeren bu çalışmanın kuramsal araştırmalara katkı sağlaması
hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Calle, S. (2002). New York Kullanma Kılavuzu (Çev.,Özge Açıkkol), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Chatila, Y. (2008). Stolen Moments, New York: Edelman Arts, Inc.
  • Chatila, Y. (2017). ”Stolen Moments II Video Trailer”. (19.01.2019). Erişim adresi: https://vimeo.com/180503721
  • Chatila, Yasmine, (2018), “Stolen Moments Video”. (19.01.2019). Erişim adresi: https://vimeo.com/249474858
  • Chatila, Y., (2019). ”Stolen Moments”. (18.01.2019). Erişim adresi: http://www.yasminechatila.com/press-release
  • Durden, M. (2015). Fotoğraf Bugün (Çev., Yiğit Adam, Emre Gözgü), İstanbul: Akbank Sanat.
  • Egan, N.; Manaugh, G.; Wolf, M. (2008). The Transparent City, New York: Aperture & MoCP.
  • Halaban, G. A. (2015). “Out My Window”. (14.01.2019). Erişim adresi: https://fb80cf751da8277d05d6-216f1596b34f996fff4e0075dc160b6e.ssl.cf1.rackcdn.com/ArtistStatement20151.pdf; https://www.gailalberthalaban.com/INFO/CONTACT/1
  • Halaban, G. A. (2016). “Out My Window”. (13.01.2019). Erişim adresi: https://www.gailalberthalaban.com/OUT-MY-WINDOW/OUT-MY-WINDOW,-VIDEO/1
  • Hitchcock, A. (Yönetmen). (1954). Arka Pencere [Sinema filmi]. USA: Alfred J. Hitchcock Productions.
  • Kurt, L. M. (2017). “Kamuya Mal Olmuş Kişi Kavramı”, Ankara Üni. Hukuk Fak. Dergisi, 66 (3), s. 581-604, Ankara.
  • Linfield, S. (2013). Acımasız Aydınlık: Fotoğraf ve Politik Şiddet (Çev., Mehmet Emir Uslu), İstanbul: Espas Yayınları.
  • Nietzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü (Çev., Gökçe Gündüç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Öngören, G. (1998). Medya ile Mücadele Rehberi, İstanbul: Çınar Yayınları.
  • Roagna, I. (2013). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Özel Hayata ve Aile Hayatına Saygı Gösterilmesi Hakkının Korunması (Çev., Ayşe Gül Alkış Schäling), Ankara: Şen Matbaa.
  • Sontag, S. (2005). Fotoğraf Üzerine (Çev., Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Svenson, A. (2018). “The Neighbors”. (09.01.2019). Erişim adresi: https://arnesvenson.com/theneighbors.html
  • Türkçe Sözlük (1979). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Güncel Türkçe Sözlük (2019). Türk Dil Kurumu. (22.12.2018). Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/
  • Wolf, M. (2009). “Michael Wolf’s Talk, Edited Excerpt”, New York: Aperture Foundation. (11.01.2019). Erişim adresi: https://vimeo.com/8081974
  • Yokomizo, S. (2000). “Yabancı”. (04.01.2019). Erişim adresi: http://www.shizukayokomizo.com/6/4592958791
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Çağatay Göktan 0000-0003-0119-193X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Göktan, M. Ç. (2019). Fotoğrafta Gözetleme Olgusu Üzerine Bir İnceleme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1577-1595. https://doi.org/10.15869/itobiad.540856
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.