Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Youtube’un Bir Reklam Alanı Olarak Kullanımı; Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencileri Örneği

Yıl 2021, , 1700 - 1727, 30.06.2021
https://doi.org/10.15869/itobiad.867835

Öz

Her ne koşulda olursa olsun insanoğlu sosyal bir varlıktır. Bu özelliği ona iletişimin devamlılığını zorunlu kılmaktadır. Dönem dönem değişen iletişim olanaklarına rağmen insan muhatabına her şekilde seslenmeyi başarabilmektedir. Günümüze gelindiğinde bu değişim daha hızlı bir şekilde olmaktadır. Bugünün seslenme aygıtları ise yeni iletişim teknolojileridir. Yeni iletişim teknolojilerinin getirileri olan yeni medya ve uygulamaları bireylere iletişebilme özgürlüğü tanımaktadır. Bu çalışmada yeni medya organlarının en popülerlerinde olan video içerik üreticisi YouTube’un reklam alanında kullanımı irdelenmiştir. Bu çerçevede geleneksel medya, sosyal medya ve reklam kavramları ele alınmıştır. İkinci bölümde YouTube’un konumlandırmasından sonra araştırmanın bulguları sunulmuştur. Çalışmanın araştırma aşamasında nicel bir araştırma yöntemi olan uygulama Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerine uygulanmıştır. Bu araştırmalardan elde edilen bulgular SPSS 20.0 programı ile ölçülmüş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Aynı zamanda yapılan anket çalışmasında alt problemleri de değerlendirmeye aldığımızda Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencileri YouTube’un reklam alanında ne konumda olduğunu ve kullanılıp kullanılmadığı ortaya konulmuştur. Sonuç olarak tüm bu bilgiler ışığında yeni medya insanların internet kullanım alışkanlıklarını büyük ölçüde değiştirmiştir. İç içe geçmiş medya kavramı birbirinden beslenir hale gelmiştir.
Anahtar Kelimeler: Medya, Sosyal Medya, YouTube, Reklam, Web 2.0

Kaynakça

  • Alper, A. (2012). Sosyal Ağlar. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Alper, A. (2012). Sosyal Ağlar. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Altunay, A. (2012). “Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya: Görüntü Yüzeyi” , Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 27.
  • Castells M (2005), Kimliğin Gücü, Enformasyon Çağı: Ekonomi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells M (2005), Kimliğin Gücü, Enformasyon Çağı: Ekonomi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2005), Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2005), Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çalapkulu, Ç. (2015). Kişilerarası İletişimSürecinde RomantikEşlerde İletişim ötesi İletişim Aktörlerin Kullanımı:Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Örneği. Yayınlamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğan. A. (2006). Bilgisayar Dolayımlı İletişim: İnternet’te Sosyal Psikoloji Kuramlarını Yeniden Düşünmek, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eraslan, L. (2016). Sosyal Medyayı Anlamak. 2.Basım. Ankara: Nobel Yaşam.
  • Erdoğan, İ., Keloğlu İşler, E. ve Durmuş, N. (2005). Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı: 21.
  • Gabriel Weimann & Natalie Masri (2020): Research Note: Spreading Hate on TikTok, Studies in Conflict & Terrorism: ISSN: 1057-610X (Print) 1521-0731 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/uter20
  • Güneş, C. (2013), “Michel Foucault’da Söylem ve İktidar”, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı 21.
  • Güneş, C. (2013), “Michel Foucault’da Söylem ve İktidar”, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı 21.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal Medya 101 2.0, 3. Baskı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal Medya 101 2.0, 3. Baskı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kaymaz, T. (2013). “Kanaat Önderi Kavramının Yeni Mecrası”, 11. International Conference on Communication, Media, Technology and Design, North Cyprus.syf: 357-359.
  • Kaymaz, T. (2013). “Kanaat Önderi Kavramının Yeni Mecrası”, 11. International Conference on Communication, Media, Technology and Design, North Cyprus.syf: 357-359.
  • Kesim, U. (2011).Videonun tarihi, hareketli görüntünün tarihi.Eskişehir: Anadolu üniversitesi.
  • Kesim, U. (2011).Videonun tarihi, hareketli görüntünün tarihi.Eskişehir: Anadolu üniversitesi.
  • Kirtiş, K. A., Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
  • Kirtiş, K. A., Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de Popüler Kültür. 1.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de Popüler Kültür. 1.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özutku, Fatih.,vd (2014). Sosyal Medyanın ABC'si, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özutku, Fatih.,vd (2014). Sosyal Medyanın ABC'si, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Penpece, Dilek (2013), “Dijital İçerik Pazarlaması”.1. Baskı. Adana: Karahan itabevi.
  • Sabuncuoğlu A. Gülay G. (2014), “Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 38.
  • Sabuncuoğlu A. Gülay G. (2014), “Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 38.
  • https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/turkiyede-gunluk-sosyal-medya-kullanimi-ortalama-2-saat-46-dakika-41409445
  • https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/#Medya_Ile_Harcanan_Zaman
  • https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/#YouTubea_Genel_Bakis
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Dailymotion#:~:text=Ticari%3F&text=Dailymotion%2C%202005%20y%C4%B1l%C4%B1n%C4%B1n%20Mart%20ay%C4%B1nda,nin%20evinin%20oturma%20odas%C4%B1nda%20ba%C5%9Flam%C4%B1%C5%9Flard%C4%B1r.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Dailymotion#:~:text=Ticari%3F&text=Dailymotion%2C%202005%20y%C4%B1l%C4%B1n%C4%B1n%20Mart%20ay%C4%B1nda,nin%20evinin%20oturma%20odas%C4%B1nda%20ba%C5%9Flam%C4%B1%C5%9Flard%C4%B1r.
  • https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/youtube-16-yasinda-nasil-kuruldu-nasil-bu-kadar-buyudu-1813909#:~:text=%C4%B0lk%20YouTube%20videosu%20ise%20sitenin,Bah%C3%A7esi'ne%20yapt%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20ziyareti%20anlat%C4%B1yordu.
  • https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/youtube-16-yasinda-nasil-kuruldu-nasil-bu-kadar-buyudu-1813909#:~:text=%C4%B0lk%20YouTube%20videosu%20ise%20sitenin,Bah%C3%A7esi'ne%20yapt%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20ziyareti%20anlat%C4%B1yordu.
  • https://webrazzi.com/2016/10/05/youtubeun-turkiye-kullanici-profili-arastirmasi/
  • https://webrazzi.com/2016/10/05/youtubeun-turkiye-kullanici-profili-arastirmasi/
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/En_%C3%A7ok_g%C3%B6r%C3%BCnt%C3%BClenen_YouTube_videolar%C4%B1_listesi#cite_note-2
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/En_%C3%A7ok_g%C3%B6r%C3%BCnt%C3%BClenen_YouTube_videolar%C4%B1_listesi#cite_note-2
  • https://www.websitehostingrating.com/tr/facebook-statistics/

The Use of Youtube as an Advertising Space: A Research in Sakarya University Faculty of Communication

Yıl 2021, , 1700 - 1727, 30.06.2021
https://doi.org/10.15869/itobiad.867835

Öz

Humanbeing is living creature tesisting to any circumstances.This characteristic obliges him to communicate constantly.Human has been able to make contact with peers under all conditions although the facilities of communication has changed from time to time.Recently alteration has been so rapid.So Today, New communication Technologies are trend.New media and its applications ,benefits of new communication Technologies give people freedom to contact each other.
In this study it is analyzed the usage of Youtube that is the most popular video content supplier among new media part, in advertisement position.In this context we deal Traditional media,social media and advertisement concept.
In second part, research findings following positioning Youtube was presented.In researching part of this study we conduct the survey which is quantitative research type to the students who study in Communication Faculty of Sakarya University. Findings we got in this research is measured by SPSS 20.0 program and results were evaluated. At the same time, discussing the subproblems and evaluating, we land up that the students, Communication Faculty of Sakarya University has got point about whether Youtube is used or not and position of Youtube in advertisement ındustry. As a result, in the light of all this information, the new media has greatly changed people's internet usage habits. The concept of intertwined media has become fed from each other.
Keywords: Social Media, Advertising, YouTube, Web 2.0

Kaynakça

  • Alper, A. (2012). Sosyal Ağlar. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Alper, A. (2012). Sosyal Ağlar. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Altunay, A. (2012). “Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya: Görüntü Yüzeyi” , Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 27.
  • Castells M (2005), Kimliğin Gücü, Enformasyon Çağı: Ekonomi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells M (2005), Kimliğin Gücü, Enformasyon Çağı: Ekonomi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2005), Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2005), Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum Kültür. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çalapkulu, Ç. (2015). Kişilerarası İletişimSürecinde RomantikEşlerde İletişim ötesi İletişim Aktörlerin Kullanımı:Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Örneği. Yayınlamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğan. A. (2006). Bilgisayar Dolayımlı İletişim: İnternet’te Sosyal Psikoloji Kuramlarını Yeniden Düşünmek, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eraslan, L. (2016). Sosyal Medyayı Anlamak. 2.Basım. Ankara: Nobel Yaşam.
  • Erdoğan, İ., Keloğlu İşler, E. ve Durmuş, N. (2005). Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı: 21.
  • Gabriel Weimann & Natalie Masri (2020): Research Note: Spreading Hate on TikTok, Studies in Conflict & Terrorism: ISSN: 1057-610X (Print) 1521-0731 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/uter20
  • Güneş, C. (2013), “Michel Foucault’da Söylem ve İktidar”, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı 21.
  • Güneş, C. (2013), “Michel Foucault’da Söylem ve İktidar”, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı 21.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal Medya 101 2.0, 3. Baskı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal Medya 101 2.0, 3. Baskı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kaymaz, T. (2013). “Kanaat Önderi Kavramının Yeni Mecrası”, 11. International Conference on Communication, Media, Technology and Design, North Cyprus.syf: 357-359.
  • Kaymaz, T. (2013). “Kanaat Önderi Kavramının Yeni Mecrası”, 11. International Conference on Communication, Media, Technology and Design, North Cyprus.syf: 357-359.
  • Kesim, U. (2011).Videonun tarihi, hareketli görüntünün tarihi.Eskişehir: Anadolu üniversitesi.
  • Kesim, U. (2011).Videonun tarihi, hareketli görüntünün tarihi.Eskişehir: Anadolu üniversitesi.
  • Kirtiş, K. A., Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
  • Kirtiş, K. A., Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de Popüler Kültür. 1.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de Popüler Kültür. 1.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özutku, Fatih.,vd (2014). Sosyal Medyanın ABC'si, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özutku, Fatih.,vd (2014). Sosyal Medyanın ABC'si, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Penpece, Dilek (2013), “Dijital İçerik Pazarlaması”.1. Baskı. Adana: Karahan itabevi.
  • Sabuncuoğlu A. Gülay G. (2014), “Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 38.
  • Sabuncuoğlu A. Gülay G. (2014), “Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 38.
  • https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/turkiyede-gunluk-sosyal-medya-kullanimi-ortalama-2-saat-46-dakika-41409445
  • https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/#Medya_Ile_Harcanan_Zaman
  • https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/#YouTubea_Genel_Bakis
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Dailymotion#:~:text=Ticari%3F&text=Dailymotion%2C%202005%20y%C4%B1l%C4%B1n%C4%B1n%20Mart%20ay%C4%B1nda,nin%20evinin%20oturma%20odas%C4%B1nda%20ba%C5%9Flam%C4%B1%C5%9Flard%C4%B1r.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Dailymotion#:~:text=Ticari%3F&text=Dailymotion%2C%202005%20y%C4%B1l%C4%B1n%C4%B1n%20Mart%20ay%C4%B1nda,nin%20evinin%20oturma%20odas%C4%B1nda%20ba%C5%9Flam%C4%B1%C5%9Flard%C4%B1r.
  • https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/youtube-16-yasinda-nasil-kuruldu-nasil-bu-kadar-buyudu-1813909#:~:text=%C4%B0lk%20YouTube%20videosu%20ise%20sitenin,Bah%C3%A7esi'ne%20yapt%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20ziyareti%20anlat%C4%B1yordu.
  • https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/youtube-16-yasinda-nasil-kuruldu-nasil-bu-kadar-buyudu-1813909#:~:text=%C4%B0lk%20YouTube%20videosu%20ise%20sitenin,Bah%C3%A7esi'ne%20yapt%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20ziyareti%20anlat%C4%B1yordu.
  • https://webrazzi.com/2016/10/05/youtubeun-turkiye-kullanici-profili-arastirmasi/
  • https://webrazzi.com/2016/10/05/youtubeun-turkiye-kullanici-profili-arastirmasi/
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/En_%C3%A7ok_g%C3%B6r%C3%BCnt%C3%BClenen_YouTube_videolar%C4%B1_listesi#cite_note-2
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/En_%C3%A7ok_g%C3%B6r%C3%BCnt%C3%BClenen_YouTube_videolar%C4%B1_listesi#cite_note-2
  • https://www.websitehostingrating.com/tr/facebook-statistics/
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Çalapkulu 0000-0002-3423-0440

Ramazan Şimşek 0000-0003-3825-8157

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Çalapkulu, Ç., & Şimşek, R. (2021). Youtube’un Bir Reklam Alanı Olarak Kullanımı; Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencileri Örneği. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1700-1727. https://doi.org/10.15869/itobiad.867835
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.