The main goal of this study is to adapt humour orientations scale
developed by Booth-Butterfield and Booth-Butterfield (1991) into Turkish and
determine humour orientations of Turkish school administrators. Turkish
adaptation, validity and reliability studies of the scale have been made
through the program mplus, and SPSS. Fit indices of the humour orientation
scale are as the following; CFA Chi-square (x2/df) value of 2.00; RMSEA= .06, SRMR=.06, CFI=.93, TLI= .91. The internal
consistency coefficient of the scale is .84. Validity and reliability studies
showed that the scale consisted of single dimension containing 17 items. The data
from 268 school principals in the city of Bartin was examined. According to the
findings, school administrators’ humour orientation does not differentiate
according to age, gender, institution type and the branch variables. The result
of research suggested that the school administrators’ humour orientation was
not adequate. Thus the importance of humour should not be ignored.
Humour Humour Orientation School Administrators Mplus Tendenc
Bu çalışmanın temel
amacı Booth-Butterfield ve Booth-Butterfield (1991) tarafından geliştirilen
Mizah Yönelimleri Ölçeğini Türkçe’ye uyarlayarak okul yöneticilerinin mizah
yönelimlerini belirlemektir. Ölçeğin Türkçe’ye uyarlanması ve
geçerlik-güvenirlik çalışmaları SPSS ve Mplus programları aracılığıyla
yapılmıştır. DFA sonucunda Mizah Yönelimleri Ölçeği’nin Ki-kare (x2/df)
değeri 2,00; RMSEA= .06, SRMR=.06, CFI=.93, TLI= .91 olarak bulunmuştur.
Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .84 olarak hesaplanmıştır. Geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları tamamlandıktan sonra 17 maddeden ve tek boyuttan oluşan
ölçek Bartın il merkezindeki 268 okul müdüründen gelen veriler istatistiksel
işlemlere tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre okul
yöneticilerinin mizah yönelimleri yaş, cinsiyet, kurum türü ve branşa göre
farklılaştığı görülmektedir. Ayrıca, okul yöneticilerinin mizah yönelimlerinin
yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim kurumlarının sadece resmi
yapıları bulunmamaktadır. Buradan hareketle iletişim ve etkileşim konusunda
önemli bir etkiye sahip olan mizahın da göz ardı edilmemesi gerekmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 8 |