Yaratıcılık kavramı yüzyıllardır tüm
duyuşsal
ve düşünsel etkinliklerde, her türlü çalışma ve
uğraşın içinde varlığını gösteren bir olgudur. Bu bağlamda yaratıcılık kavramı
farklı disiplinlerden araştırmacılar tarafından o disiplinin dinamiklerine
bağlı olarak farklı açılardan ele almakta ve farklı tanımlamalar yapılmaktadır. Birçok farklı disiplinin üzerinde
teoriler ürettiği; yalın tanımlamalara sığmayan, çok boyutlu bir fenomen olarak
yaratıcılık kavramı farklı açılardan ele alınarak sınıflandırılmıştır. Yaratıcılığın tanımlamaları irdelendiğinde araştırmacı ve
eğitimcilerin tanımlamalarının, net bir şekilde yaratıcılığın tek bir
özelliğine vurgu yapmadığı saptanmaktadır. Bu makale kapsamında, çoğunlukla yenilik ve problem çözme ile özdeşleştirilen
yaratıcılığı doğru bir biçimde ortaya koyabilmek için, yaratıcılık kavramına
yaratıcı kişi, yaratıcı süreç, yaratıcı ürün açısından yaklaşarak
değerlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Günümüze kadar yapılmış olan
yaratıcılık tanımlamaları bilim dallarına göre ayrılarak irdelenmiş, bu
tanımlamaların yaratıcılığın yaratıcı kişi, yaratıcı süreç, yaratıcı ürün
özelliklerinden hangisi ya da hangileri ile ilişkili olduğu incelenmiştir.
Ayrıca bu ilişkiler çeşitli diyagramlarla özetlenmiştir.
The concept of creativity is a long issue by now
which makes itself felt both in affective and intellectual activities as well as exist in many study and
occupational groups. In this framework, the concept of creativity is treated
from different dimensions by the researchers from various disciplines and thus
different definitions of the concept emerged. The concept of creativity is also
one for which many theories were put forward by many different disciplines and
which far exceeds the limits of the simple definitions with its
multi-dimensional phenomena has been classified from different angels. When the
definitions of creativity by researchers and educators are seen, it becomes
clear that the emphasis is made more than only one feature of the
concept. Within the framework of this article, with the
purpose of better defining the concept of creativity which is mostly identified
with innovations and problem solving skills, it seems that there is a need to
evaluate the concept in terms of various dimensions such as creative person,
creative process, and creative product. The definitions of the concept were
classified and examined according to disciplines and the extent to which these
definitions highlight which particular features of the concept such as creative
person, creative process and creative product were investigated. Various
diagrams were used to show these relations.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |