Büyük
Osmanlı âlimi, ahlak felsefecisi ve düşünürü Kınalızâde Ali Efendi (ö.
1571)’nin kültür dünyamızda önemli bir yeri vardır. Onun “Ahlâk-ı Alâî”
adıyla bilinen eseri, yeni neslin kolaylıkla okuyup faydalanması amacıyla
günümüz Türkçesiyle değişik zamanlarda sadeleştirilmiştir. Kınalızâde’nin
kitabı, önsöz ve mukaddime bölümünden sonra; “Ahlak İlmi”, “Ev
İdaresi” ve “Devlet Yönetimi” gibi üç ana başlıktan oluşmaktadır. O,
ahlak ilmi bölümünde huy ve erdemden, nefsin hastalıklarına ve bunların
tedavisine kadar birçok konuyu ele almıştır. Ev idaresi bahsinde; evin
unsurlarına duyulan ihtiyaçtan, hizmet adabına kadar çok sayıda konuyu
açıklamıştır. Devlet yönetimi bölümünde ise; siyaset ve adaleti içeren temel
konulara değinmiştir. Kınalızâde bunları açıklarken, sadece felsefe kaynaklarında
yer alan bilgilerle yetinmeyip ayetlerin yanında, Hz. Peygamber’den nakledilen
rivayetlere de yer vermiştir. Bu makale Kınalızâde’nin kitabında yer vermiş
olduğu rivayetlerin hadis kaynaklarının tespiti, hadislerin konularla
ilişkilendirilmesi ve bunların değerlendirilmesi açısından önemlidir. Ayrıca
felsefeci bir şahsiyetin rivayet kültürü açısından da tanınması önemli bir
husustur.
Kınalızâde Osmanlı Âlimi Ahlâk-I Alâî Rivayet Kaynak Değeri Değerlendirme.
Kınalızâde Ali
(d.1571) is a great Ottoman scholar, moral philosopher
and thinker. He has an important place in our cultural world. His work known as
"Ahlâk-ı Alâî" is simplified at different times with contemporary Turkish
in order to make the new generation read and benefit from it easily. After the
presentation section, Kınalızâde's book consists of three main titles,
"Moral Science", "Home Administration" and "State
Administration". It dealt with many issues in the field of moral science,
from good and evil to cognitive diseases
and their treatment. In the case of home administration; it clarified a lot of things from the need for
the elements of the house to the service properties. In the department of state
administration; it mentioned the subjects of politics and justice. While
explaining these subjects, Kınalızâde not only satisfied with the information
contained in the sources of philosophy,
but also included the narrations conveyed from Prophet Muhammad besides the
verses. This article is important in terms of determining the sources of the
hadiths, relating the hadiths to the topics and evaluating them, in the
accounts of Kınalizâde's book. In addition, recognition of a philosopher's
personality in terms of narrative culture is also an important issue.
Kınalızâde Ottoman Scholar Ahlâk-I Alâî Narration Source Value Evaluation
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 5 |