Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Düşük Maliyetli Havayolu Taşıyıcılarının Sosyal Medya Paylaşımlarına Dair Bir İçerik Analizi: Southwest, Ryanair ve Pegasus Karşılaştırması

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 6, 199 - 212, 25.11.2017

Öz

Havayolu sektöründe sosyal
medya kullanımının son yıllarda hızla arttığı görülmektedir. İnternet ve sosyal
medya havayolları için birçok alanda önemli bir araç haline gelmektedir. Bu
çalışmanın amacı, interneti etkin bir şekilde dağıtım aracı olarak kullanan
düşük maliyetli taşıyıcıların (DMT) sosyal medya paylaşımlarında kullandıkları
söylemleri analiz ederek karşılaştırma yapmaktır. Çalışma, Türk havayolu
sektöründeki öncü düşük maliyetli taşıyıcının sosyal medya paylaşımları ile ABD
ve Avrupa’dan seçilen öncü DMT’ların paylaşımlarını derinlemesine irdeleyerek
sosyal medya paylaşımlarının odak noktalarını karşılaştırmalı biçimde ortaya
koymaktadır. Bu kapsamda Southwest Airlines, RyanAir ve Pegasus Havayolları’nın
resmi sosyal medya hesaplarında 01 Nisan 2017 – 09 Haziran 2017 tarihleri
arasında yaptıkları paylaşımlar, tümevarımcı bir yaklaşımla içerik analizine
tabi tutulmuştur. Bulgular; Southwest’in beklenenin aksine düşük fiyata çok
nadir vurgu yaptığını, bunun yerine takipçileriyle etkileşim kurarak onlara
verilen değerin ön planda tutulduğu paylaşımlara ağırlık verdiğini ortaya
koymuştur. RyanAir ve Pegasus ise paylaşımlarında daha çok destinasyon
tanıtımı, özel ödüllü/indirimli kampanyalar ve düşük fiyatlı biletler üzerinde
durmuşlardır. Taşıyıcıların paylaşımlarında ortak olarak değindiği konular ise
destinasyon tanıtımı, düşük fiyat, yan ürün/hizmetler, özel ödüllü/indirimli
kampanyalar olmuştur.

Kaynakça

  • Arslan, E. (2015). A Content Analysis of Male and Female Characters Portrayed in Turkish Television Commercials. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (1), 235-251.
  • Brunger, W. G. (2010). The impact of the Internet on airline fares: The ‘Internet Price Effect’. Journal of Revenue and Pricing Management, 66-93.
  • Crespo-Almendros, E., & Del Barrio-García, S. (2016). Online airline ticket purchasing: Influence of online sales promotion type and Internet experience. Journal of Air Transport Management., 23-34.
  • Díaz, E., & Martín-Consuegra, D. (2016). A latent class segmentation analysis of airlines based on website evaluation. Journal of Air Transport Management, 20-40.
  • Francis, G., Humphreys, I., Ison, S., & Aicken, M. (2006). Where next for low cost airlines? A spatial and temporal comparative study. Journal of Transport Geography, 83-94.
  • IATA. (2016). Dökümanlar. IATA Resmi Web Sitesi: https://www.iata.org/whatwedo/airline-distribution/ndc/Documents/ndc-future-airline-distribution-report.pdf adresinden alındı
  • Kara, T. (2016). Sosyal Medya’nın Kaldıraç Etkisi: Türk Sivil Havacılık Endüstrisi Sosyal Medya Gücünü Nasıl Kullanıyor? . The Turkish Online Journal Of Design, Art and Communication – TOJDAC 6 (1), 62-73.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 323-337.
  • Krippendorf, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology 2. Baskı. SAGE Publications.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. (A. Toprak, Çev.) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Lawton, T. (2002). Cleared for Take-Off. Surrey, U.K.: Ashgate Publishing.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson.
  • O’Connell, J. F., & Williams, G. (2005). Passengers’ perceptions of low cost airlines and full service carriers: A case study involving Ryanair, Aer Lingus, Air Asia and Malaysia Airlines. Journal of Air Transport Management, 259-272.
  • O'Connell, J. (2011). IT Innovations in Passenger Services. J. O'Connell, & G. Williams içinde, Air Transport in the 21st Century (s. 353-374). Farnham: Taylor and Francis.
  • Orlov, E. (2011). How Does The Internet Influence Price Dispersion? Evidence From The Airline Industry. The Journal of Industrial Economics.
  • Önen, V. (2016). Geleneksel Havayolları ile DMT'lar Arasındaki Stratejik Yönetim ve Pazarlama Karması Farklılıklarının İçerik Analizi, THY-Pegasus Karşılaştırması. International Journal of Academic Value Studies, 2 (7), 63-97.
  • Özgen, Ö., & Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal Medya ve Marka İletişimi: Havayolu Şirketlerinin Twitter Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi Sayı 43, 181-202.
  • Öztürk, E., Şener, G. & Süher, H.K. (2016). Sosyal Medya Çağında Ürün Yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar Üzerine Bir İçerik Analizi. Global Media Journal TR Edition, 6 (12), 355-386.
  • Porter, M. (2001). Strategy and Internet. Harward Business Review, 63-78.
  • Şengür, Y., & Şengür, F. K. (2017). Airlines define their business models: a content analysis. World Review of Intermodal Transportation Research, Vol. 6, No. 2, 141-154.
  • Tuncer, A. S. (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. F.Z. Özata içinde, Sosyal Medya. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • We Are Social, Hootsuite. (2016). Digital in 2017: Global Overview. We Are Social Web sitesi: https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview adresinden alındı

A Content Analysis on Low Cost Airline Carriers' Social Media Sharing: Southwest, Ryanair and Pegasus Comparison

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 6, 199 - 212, 25.11.2017

Öz

 The
use of social media in the airline industry seems to have increased rapidly in
recent years. Internet and social media are becoming an important tool in many
fields for airlines. The purpose of this study is to analyse and contrast the
discourse that low-cost carriers (LCC) (which are competent on using Internet
as a distribution channel) adopt in their social media sharing. The study
comparatively presents the focal points of the social media sharing by examining
the social media sharing of the leading Turkish LCC and the leading LCC’s
selected from US and Europe. In this context, Southwest, RyanAir and Pegasus
Airlines’ social media sharing in their official accounts between April 1st
2017 – June 9th 2017 were subjected to content analysis through an inductive
approach. Findings show that Southwest emphasizes on the “low price” less than
expected. Instead of this, they concentrate on the sharing in which they
interact with passengers and highlight customer value. RyanAir and Pegasus on
the other hand, dwell more on destination introduction, special prize/discounted
campaigns and low priced tickets. The topics that all airlines mentioned are
destination introduction, low cost, ancillary products/services and special
prize/discounted campaigns.
         

Kaynakça

  • Arslan, E. (2015). A Content Analysis of Male and Female Characters Portrayed in Turkish Television Commercials. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 (1), 235-251.
  • Brunger, W. G. (2010). The impact of the Internet on airline fares: The ‘Internet Price Effect’. Journal of Revenue and Pricing Management, 66-93.
  • Crespo-Almendros, E., & Del Barrio-García, S. (2016). Online airline ticket purchasing: Influence of online sales promotion type and Internet experience. Journal of Air Transport Management., 23-34.
  • Díaz, E., & Martín-Consuegra, D. (2016). A latent class segmentation analysis of airlines based on website evaluation. Journal of Air Transport Management, 20-40.
  • Francis, G., Humphreys, I., Ison, S., & Aicken, M. (2006). Where next for low cost airlines? A spatial and temporal comparative study. Journal of Transport Geography, 83-94.
  • IATA. (2016). Dökümanlar. IATA Resmi Web Sitesi: https://www.iata.org/whatwedo/airline-distribution/ndc/Documents/ndc-future-airline-distribution-report.pdf adresinden alındı
  • Kara, T. (2016). Sosyal Medya’nın Kaldıraç Etkisi: Türk Sivil Havacılık Endüstrisi Sosyal Medya Gücünü Nasıl Kullanıyor? . The Turkish Online Journal Of Design, Art and Communication – TOJDAC 6 (1), 62-73.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 323-337.
  • Krippendorf, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology 2. Baskı. SAGE Publications.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. (A. Toprak, Çev.) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Lawton, T. (2002). Cleared for Take-Off. Surrey, U.K.: Ashgate Publishing.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson.
  • O’Connell, J. F., & Williams, G. (2005). Passengers’ perceptions of low cost airlines and full service carriers: A case study involving Ryanair, Aer Lingus, Air Asia and Malaysia Airlines. Journal of Air Transport Management, 259-272.
  • O'Connell, J. (2011). IT Innovations in Passenger Services. J. O'Connell, & G. Williams içinde, Air Transport in the 21st Century (s. 353-374). Farnham: Taylor and Francis.
  • Orlov, E. (2011). How Does The Internet Influence Price Dispersion? Evidence From The Airline Industry. The Journal of Industrial Economics.
  • Önen, V. (2016). Geleneksel Havayolları ile DMT'lar Arasındaki Stratejik Yönetim ve Pazarlama Karması Farklılıklarının İçerik Analizi, THY-Pegasus Karşılaştırması. International Journal of Academic Value Studies, 2 (7), 63-97.
  • Özgen, Ö., & Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal Medya ve Marka İletişimi: Havayolu Şirketlerinin Twitter Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi Sayı 43, 181-202.
  • Öztürk, E., Şener, G. & Süher, H.K. (2016). Sosyal Medya Çağında Ürün Yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar Üzerine Bir İçerik Analizi. Global Media Journal TR Edition, 6 (12), 355-386.
  • Porter, M. (2001). Strategy and Internet. Harward Business Review, 63-78.
  • Şengür, Y., & Şengür, F. K. (2017). Airlines define their business models: a content analysis. World Review of Intermodal Transportation Research, Vol. 6, No. 2, 141-154.
  • Tuncer, A. S. (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. F.Z. Özata içinde, Sosyal Medya. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • We Are Social, Hootsuite. (2016). Digital in 2017: Global Overview. We Are Social Web sitesi: https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview adresinden alındı
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Uzgör 0000-0002-8804-0343

Ferhan Kuyucak Şengür Bu kişi benim 0000-0001-7737-851X

Elif Bolat Bu kişi benim 0000-0002-4635-394X

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Uzgör, M., Kuyucak Şengür, F., & Bolat, E. (2017). Düşük Maliyetli Havayolu Taşıyıcılarının Sosyal Medya Paylaşımlarına Dair Bir İçerik Analizi: Southwest, Ryanair ve Pegasus Karşılaştırması. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 199-212.
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.