Day by day expanding and
changing in the field of market structure has also been a factor of consumer
profile differentiation. In behalf of meeting consumers’ expectations,
businesses present messages about numerous products and services. Efficient
communication with consumers and positive image making are crucial in marketing
activities. Businesses find opportunity to transfer intense information about
related products and services to their target group with marketing
communications activities. At the same time, they could revise the messages in
the direction of information gathered from consumers’ requests and needs. Along
with traditional communication methods, social web sites which existed since
especially the beginning of 2000s get involved in all fields of life and became
one of the instruments that makes life easier. The social web sites were
transformed to a channel which provide interactive communication with consumers
by businesses. The purpose of the study is to analyse Twitter usage of banks
coated in BIST 30 while maintaining market communication. In this context,
tweets of banks coated in BIST 30 between the dates 1st January 2016 and 31st
December 2016 has been investigated, classified, compared and interpreted.
Marketing Communication BİST 30 Social Media Banking Twitter
Pazar yapısının her geçen gün alanının
genişlemesi ve değişim göstermesi tüketici profilinin de farklılaşmasında etken
olmuştur. İşletmeler değişen tüketici beklentilerini karşılayabilmek adına
sayısız ürün ve hizmet hakkında mesajlar sunmaktadır. Pazarlama faaliyetlerinde
tüketiciyle etkin iletişim kurabilmek ve olumlu firma imajı yaratabilmek
önemlidir. İşletmeler
pazarlama iletişimi faaliyetleri ile ürün/hizmetleri hakkında hedef kitlelerine
yoğun bilgi aktarımı imkânı bulmakta, aynı zamanda da tüketicilerin istek ve
ihtiyaçlarına yönelik elde ettikleri bilgiler doğrultusunda mesajlarını revize
edebilmektedirler. Geleneksel iletişim araçlarının yanı sıra özellikle 2000’li
yılların başlarından itibaren ortaya çıkan sosyal ağ siteleri hayatın her
alanına dâhil olmaya başlamış ve iletişimi kolaylaştıran araçlardan biri haline
gelmiştir. İşletmeler tarafından da tüketiciyle interaktif iletişimin
sağlanabildiği bir mecra haline dönüşmüştür. Çalışmanın amacı; BİST 30’da yer
alan bankaların pazarlama iletişim çabalarında Twitter mecrasını kullanımı
analiz edilmiştir. Bu çerçevede çalışmada BİST 30’da yer alan bankaların 1 Ocak
2016 – 31 Aralık 2016 tarihleri arasındaki twetleri incelenmiş,
sınıflandırılmış, karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 6 |