Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Türk Din Mûsikîsi (Nazariyatı) Dersinin Katkılarına İlişkin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 93 - 107, 31.12.2017

Öz



Bu araştırmanın amacı, ilahiyat fakülteleri
öğrencilerinin Türk din mûsikîsi (TDM) dersinin katkılarına ilişkin görüşlerini
belirlemektir. Bu amaçla; Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat
Fakültesinde TDM dersini alan ikinci sınıf öğrencileri ile tam sayım yöntemi
kullanılarak anket çalışması yapılmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin
değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve parametrik olmayan testler
kullanılmıştır. Buna göre öğrenciler; TDM dersini aldıktan sonra, İslam'da
mûsikîsinin yeri konusunda önemli bilgiler kazandıklarını, kullanılan çalgıları ve önemli bestekârları tanıma,
okunan Kur’an-ı Kerîm ve ezanların bazı makamlarını ve farklı formları ayırt
edebilme, daha rahat okuma gibi konularda bu dersin büyük katkısı olduğu
görüşüne kuvvetle katıldıklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte; öğrencilerin
Kur’an-ı Kerîm ve ezanların makamlarını ayırt edebilme becerilerinde
cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir.
Elde edilen sonuçlar değerlendirilerek tartışılmış ve TDM dersinin katkısının
arttırılmasına yönelik sonuç ve önerilere ulaşılmıştır. 


Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2010). Örneklerle Türk Mûsikîsinde Formlar, Ankara: Bilge Ajans&Matbaa. Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Ankara: Bilgi Ajans&Matbaa. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 3, sayı: 2, s. 133-148. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Akademi. Kaçar, G. Y. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi, Ankara: Maya Akademi. Kaplan, Z. (1991). Dinî Mûsikî Dersleri, İstanbul: MEB Yayınları. Karaçam, İ. (1976). Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İrfan Matbaası. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, Ankara: Nobel Yayın. Sağlam, A. (2001). İslamda Müzik Yasak Mı?. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: XIV, sayı: 1, s. 11-28. Tanrıkorur, C. (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, İstanbul: Dergâh Yayınları. Tekin, V. N. (2006). SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tıraşcı, M. (2011). Ruhi Kalender'e Göre Mûsikî ve Türk Mûsikîsine Dâir Değerlendirmeler. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 91–125.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 93 - 107, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2010). Örneklerle Türk Mûsikîsinde Formlar, Ankara: Bilge Ajans&Matbaa. Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Ankara: Bilgi Ajans&Matbaa. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 3, sayı: 2, s. 133-148. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Akademi. Kaçar, G. Y. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi, Ankara: Maya Akademi. Kaplan, Z. (1991). Dinî Mûsikî Dersleri, İstanbul: MEB Yayınları. Karaçam, İ. (1976). Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İrfan Matbaası. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, Ankara: Nobel Yayın. Sağlam, A. (2001). İslamda Müzik Yasak Mı?. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: XIV, sayı: 1, s. 11-28. Tanrıkorur, C. (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, İstanbul: Dergâh Yayınları. Tekin, V. N. (2006). SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tıraşcı, M. (2011). Ruhi Kalender'e Göre Mûsikî ve Türk Mûsikîsine Dâir Değerlendirmeler. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 91–125.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 93 - 107, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2010). Örneklerle Türk Mûsikîsinde Formlar, Ankara: Bilge Ajans&Matbaa. Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Ankara: Bilgi Ajans&Matbaa. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 3, sayı: 2, s. 133-148. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Akademi. Kaçar, G. Y. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi, Ankara: Maya Akademi. Kaplan, Z. (1991). Dinî Mûsikî Dersleri, İstanbul: MEB Yayınları. Karaçam, İ. (1976). Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İrfan Matbaası. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, Ankara: Nobel Yayın. Sağlam, A. (2001). İslamda Müzik Yasak Mı?. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: XIV, sayı: 1, s. 11-28. Tanrıkorur, C. (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, İstanbul: Dergâh Yayınları. Tekin, V. N. (2006). SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tıraşcı, M. (2011). Ruhi Kalender'e Göre Mûsikî ve Türk Mûsikîsine Dâir Değerlendirmeler. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 91–125.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 93 - 107, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2010). Örneklerle Türk Mûsikîsinde Formlar, Ankara: Bilge Ajans&Matbaa. Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Ankara: Bilgi Ajans&Matbaa. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 3, sayı: 2, s. 133-148. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Akademi. Kaçar, G. Y. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi, Ankara: Maya Akademi. Kaplan, Z. (1991). Dinî Mûsikî Dersleri, İstanbul: MEB Yayınları. Karaçam, İ. (1976). Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İrfan Matbaası. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, Ankara: Nobel Yayın. Sağlam, A. (2001). İslamda Müzik Yasak Mı?. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: XIV, sayı: 1, s. 11-28. Tanrıkorur, C. (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, İstanbul: Dergâh Yayınları. Tekin, V. N. (2006). SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tıraşcı, M. (2011). Ruhi Kalender'e Göre Mûsikî ve Türk Mûsikîsine Dâir Değerlendirmeler. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 91–125.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 93 - 107, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2010). Örneklerle Türk Mûsikîsinde Formlar, Ankara: Bilge Ajans&Matbaa. Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Ankara: Bilgi Ajans&Matbaa. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 3, sayı: 2, s. 133-148. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Akademi. Kaçar, G. Y. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi, Ankara: Maya Akademi. Kaplan, Z. (1991). Dinî Mûsikî Dersleri, İstanbul: MEB Yayınları. Karaçam, İ. (1976). Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İrfan Matbaası. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, Ankara: Nobel Yayın. Sağlam, A. (2001). İslamda Müzik Yasak Mı?. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: XIV, sayı: 1, s. 11-28. Tanrıkorur, C. (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, İstanbul: Dergâh Yayınları. Tekin, V. N. (2006). SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tıraşcı, M. (2011). Ruhi Kalender'e Göre Mûsikî ve Türk Mûsikîsine Dâir Değerlendirmeler. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 91–125.

Opinions of Faculty of Theology Students About Contributions of The Turkish Religious Music Lesson

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 8, 93 - 107, 31.12.2017

Öz

The objective of this study is to
determine the opinions of theology faculty students about contributions of the
Turkish religious music
(TRM) lesson. Questionnaire technique was practiced as using data
collection method with 2. grade students receiving this lesson in Tekirdağ
Namık Kemal University Faculty of Theology for this purpose. Used descriptive
statistics and non-parametric tests at evaluation of obtained datas from
questionnaires. According to study findings; students indicated that they
gained important knowledge regarding the place of music in Islam after
receiving the TRM lesson, strongly agreed that this
lesson made great contributions recognition using instruments and important
composers, distinction different forms and some the modes of Qur
ʾān and
azans, performing them more
comfortably in such matters as. In
addition to this
;
it was determined that there were statistically significant differences between
the skills of students to discern the modes of Qur
ʾān
and azans according to their genders. 

Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2010). Örneklerle Türk Mûsikîsinde Formlar, Ankara: Bilge Ajans&Matbaa. Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri, Ankara: Bilgi Ajans&Matbaa. Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 3, sayı: 2, s. 133-148. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Akademi. Kaçar, G. Y. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi, Ankara: Maya Akademi. Kaplan, Z. (1991). Dinî Mûsikî Dersleri, İstanbul: MEB Yayınları. Karaçam, İ. (1976). Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İrfan Matbaası. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, Ankara: Nobel Yayın. Sağlam, A. (2001). İslamda Müzik Yasak Mı?. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: XIV, sayı: 1, s. 11-28. Tanrıkorur, C. (2005). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, İstanbul: Dergâh Yayınları. Tekin, V. N. (2006). SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tıraşcı, M. (2011). Ruhi Kalender'e Göre Mûsikî ve Türk Mûsikîsine Dâir Değerlendirmeler. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 91–125.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arda Göksu 0000-0002-7018-9967

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Göksu, A. (2017). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Türk Din Mûsikîsi (Nazariyatı) Dersinin Katkılarına İlişkin Görüşleri. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(8), 93-107.
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.