Bu çalışmada, öğretmen adaylarının mesleki
gelişime yönelik tutumlarını tespit etmeye yardımcı olacak uygun psikometrik
özelliklere sahip bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
ilgili literatür ve uzman görüşleri doğrultusunda oluşturulan madde havuzunda
toplanan ölçek maddeleri denem formuna dönüştürülerek Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesinde öğrenim gören 240'ı kadın ve 80'i erkek olmak üzere farklı bölümlerdeki
toplam 320 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulama sonucu elde edilen veri
seti üzerinden yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucu, ölçeğin üç
alt faktörlü bir yapıdan oluştuğu tespit edilmiştir. Kaiser-Meyer Olkin (KMO) katsayısı 0.91 ve
Bartlett testi sonucu (Chi- Square 3613,58; p<.001) anlamlı
bulunmuştur. Üç faktörün toplam varyansı açıklama oranı % 48,75’dir.
Güvenirliği ise iç tutarlılık katsayısı olan Cronbach’s alfa güvenirlik
katsayısı ile kestirilmiştir. Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı
ölçek geneli için .94 olarak hesaplanmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda modele ilişkin uyum değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde
olduğu tespit edilmiştir. Bu veriler ışığında mesleki gelişime yönelik tutum ölçeğinin
ölçüm güvenirliğine sahip bir ölçme aracı olduğuna karar verilmiştir.
The purpose of this study was to develop an attitude
scale to determine the attitudes of prospective teachers towards professional
development. The test form of the scale was administered to 320 teachers who
were studying at different departments at Gazi University Faculty of Education.
Of the participants 240 were female and 80 were male. Exploratory Factor
Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were applied for
construct validity via the data set obtained from the implementation. As a
result of the exploratory factor analysis, it was found that the scale
consisted of three sub-scales. The Kaiser-Meyer Olkin (KMO) coefficient was
found as 0.91 and the Bartlett test result (Chi- Square 3613,58; p <.001)
was found significant. The total variance explanation ratio of the three
factors was 48.75%.Reliability was estimated by Cronbach's alpha reliability
coefficient, which is the internal consistency coefficient. Cronbach's alpha
internal consistency coefficient was calculated as .94 for the overall scale. As
a result of confirmatory factor analysis, it was determined that the compliance
values of the model are within the acceptable limits. In the light of these
findings, it is decided that the attitude scale for professional development is
a measurement tool with measurement reliability.
Prospective Teacher Attitude Professional Development Attitude Scale Scale Development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |