Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema Sanatı Karşısında İki Aydın: Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 2312 - 2327, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.444028

Öz

Çağdaş Türk şiirinin en önemli temsilcilerinden
Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet yalnızca şair kimlikleriyle değil,
düşünce dünyaları ve dünya görüşleriyle de kuşaklar üzerinde derin etkiler
uyandırmış isimler olarak karşımıza çıkmaktadır. Fakat günümüze değin her iki
şairin düşünce dünyalarını mukayeseli olarak ele alan araştırmalarda çoğunlukla
aralarındaki ideolojik ihtilafların ön plana çıkarıldığı; üzerinde uzlaşıya
vardıkları hususlarınsa farklı nedenlerle ihmal edildiği görülmektedir. Buna
mukabil tanışıklıkları Bahriye Mektebi sıralarına dayanan Necip Fazıl Kısakürek
ve Nazım Hikmet’in, yaşadıkları çağın kimi güncel gelişmeleri karşısında aynı
tavrı aldıkları iddia edilebilir. Bunların başında sinema gelmektedir. Söz
konusu şairlerin sinema sanatına yönelik tespit, yaklaşım, düşünce ve
eleştirileri dikkat çekici bir biçimde örtüşmektedir. Bu çalışmanın amacı,
şairlerin sinema sanatı hakkındaki görüşleri arasındaki benzerlikleri ortaya
koymak ve bu suretle kendilerinin ideolojik kimliklerine dair tartışmalara
farklı bir boyut kazandırmaya çalışmaktadır.
      

Kaynakça

  • Çalapala, R. (1947). Türkiye’de Filmcilik-Filmlerimiz, Yerli Film Yapanlar Cemiyeti, İstanbul.
  • Çoban, F. (2015). İslamcılığın Fikri Taşıyırıcısı Olarak Türkiye Siyasî Hayatında Necip Fazıl, Mülkiye Dergisi, 39, 59-87.
  • Gövsa, İ. A. (1946). Sinema Hastalıklarile Savaş, Yedigün, 14 Temmuz, İstanbul.
  • Hikmet, N. (2018). Yazılar I, Sanat, Edebiyat, Kültür, Dil, YKY, İstanbul.
  • Kaynar, H. (2009). Al Gözüm Seyreyle Dünyayı: İstanbul ve Sinema, Kebikeç İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, 27, 191-200.
  • Kısakürek, N. F. (2010). Film Murakabesi Çerçeve-1, Büyük Doğu Yayınları.⸻ (2002). İdeolocya Örgüsü, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.⸻ (2009). Konuşmalar, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.
  • Müftüoğlu, A. H. (1340). İslamlar Aleyhindeki Sinema Mevzuları, Resimli Gazete, 15 Teşrin-i Sani 1340.
  • Osmanoğlu, A. (1960). Babam Abdülhamit, Güven Basımevi, İstanbul.
  • Önder, S.-Baydemir, A. (2005). Türk Sinemasının Gelişimi (1895-1939), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 113-135.
  • Özgüç, A. (1996). Geçmişten Günümüze Türk Sinemasında Edebiyat Uyarlamaları, Varlık, 1060, s. 4-20.
  • Özön, N. (1976). Türkiye’de Sinema, Arkın Sinema Ansiklopedisi, 2, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2007). Sine-Masal Kentler, Donkişot Yayınları, İstanbul.
  • Safa, P. Spor, (1934). Sinema, Dans Spor, Yedigün, 44, 10 Ocak 1934, 3-15.
  • Scognamillo, G. (2008). Cadde-i Kebir’de Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul.⸻ (1973). Türk Sinemasında Yabancı Uyarlamalar, Yedinci Sanat, 9, 61-73.⸻ (2014). Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Şen, C. (2017). Körlüğü Zedelemek: Necip Fazıl Kısakürek Tiyatrosu Üzerine Bir İnceleme, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Tilgen, N. (1956). Bugüne Kadar Filmciliğimiz, Yeni Yıldız Dergisi, 36, 3.
  • Tosun, N. (2007). Nazım Hikmet ve Sinema, Hece: Türkçe’nin Sürgün Şairi Nazım Hikmet Özel Sayısı, 121, s. 395-402.
  • ⸻ (2005). Senaryo Romanlarım, Hece: Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, 97, s. 417-424.

Two Intellectuals on Cinematic Art: Necip Fazıl Kisakurek and Nazim Hikmet

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 2312 - 2327, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.444028

Öz

Two
of the most significant representatives of Modern Turkish
poetry, Necip Fazıl Kısakürek and Nazım Hikmet,
stand out as figures who evoke deep impact and influence on
later generations. However, in the studies that comparatively examine
their thought-world, so far, the ideological dissidences between the
two poets are highlighted, whereas their agreements and concurrences are
neglected due to a variety of reasons. Nevertheless, Necip Fazıl Kısakürek and Nazım
Hikmet, took the same stance before some of the current developments of
their period. The art of Cinema appears as the primary subject of agreement
between the two figures. The identifications, approaches, vision and
criticism by these poets towards the art of Cinema do strikingly overlap.
The study aims to demonstrate the similarities between the views of
these two poets about the art of Cinema, in an effort to introduce a
different perspective to
the debates over their ideological identities.
                                  

Kaynakça

  • Çalapala, R. (1947). Türkiye’de Filmcilik-Filmlerimiz, Yerli Film Yapanlar Cemiyeti, İstanbul.
  • Çoban, F. (2015). İslamcılığın Fikri Taşıyırıcısı Olarak Türkiye Siyasî Hayatında Necip Fazıl, Mülkiye Dergisi, 39, 59-87.
  • Gövsa, İ. A. (1946). Sinema Hastalıklarile Savaş, Yedigün, 14 Temmuz, İstanbul.
  • Hikmet, N. (2018). Yazılar I, Sanat, Edebiyat, Kültür, Dil, YKY, İstanbul.
  • Kaynar, H. (2009). Al Gözüm Seyreyle Dünyayı: İstanbul ve Sinema, Kebikeç İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, 27, 191-200.
  • Kısakürek, N. F. (2010). Film Murakabesi Çerçeve-1, Büyük Doğu Yayınları.⸻ (2002). İdeolocya Örgüsü, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.⸻ (2009). Konuşmalar, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.
  • Müftüoğlu, A. H. (1340). İslamlar Aleyhindeki Sinema Mevzuları, Resimli Gazete, 15 Teşrin-i Sani 1340.
  • Osmanoğlu, A. (1960). Babam Abdülhamit, Güven Basımevi, İstanbul.
  • Önder, S.-Baydemir, A. (2005). Türk Sinemasının Gelişimi (1895-1939), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 113-135.
  • Özgüç, A. (1996). Geçmişten Günümüze Türk Sinemasında Edebiyat Uyarlamaları, Varlık, 1060, s. 4-20.
  • Özön, N. (1976). Türkiye’de Sinema, Arkın Sinema Ansiklopedisi, 2, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2007). Sine-Masal Kentler, Donkişot Yayınları, İstanbul.
  • Safa, P. Spor, (1934). Sinema, Dans Spor, Yedigün, 44, 10 Ocak 1934, 3-15.
  • Scognamillo, G. (2008). Cadde-i Kebir’de Sinema, Agora Kitaplığı, İstanbul.⸻ (1973). Türk Sinemasında Yabancı Uyarlamalar, Yedinci Sanat, 9, 61-73.⸻ (2014). Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Şen, C. (2017). Körlüğü Zedelemek: Necip Fazıl Kısakürek Tiyatrosu Üzerine Bir İnceleme, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Tilgen, N. (1956). Bugüne Kadar Filmciliğimiz, Yeni Yıldız Dergisi, 36, 3.
  • Tosun, N. (2007). Nazım Hikmet ve Sinema, Hece: Türkçe’nin Sürgün Şairi Nazım Hikmet Özel Sayısı, 121, s. 395-402.
  • ⸻ (2005). Senaryo Romanlarım, Hece: Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, 97, s. 417-424.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Yılmaz Budan 0000-0001-7705-2544

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Budan, C. Y. (2018). Sinema Sanatı Karşısında İki Aydın: Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 2312-2327. https://doi.org/10.15869/itobiad.444028
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.