Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Vıews Of Nursıng Students On Gender Equalıty

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 3039 - 3058, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.462745

Öz

This study aims to determine the
attitudes of nursing students towards societal gender roles, and to create
awareness about developing an egalitarian perspective on gender. The research
was conducted on 303 nursing students from Hatay College of Health at Mustafa
Kemal University, who accepted to participate voluntarily. They were given the data
collection forms containing 15 questions to determine sociodemographic
characteristics and Gender Equality Scale. To evaluate the data, frequency and
percentage calculations, t-test, ANOVA and Tukey HSD Test were utilized.



The average age of the participants was
20.91. 69.3% of the participants were female and 27.4% of them were second
grade students. The rate of participants staying with their families was 32.7%.
The study found that the participants have a positive attitude towards gender
equality and traditional or egalitarian gender norms. A statistically
significant difference was detected between the variables of age, gender,
grade, education status of mother and father, number of siblings and score
averages (p<0,05).

Kaynakça

  • Kaynakça / ReferenceAkın, A. (2001). Aile planlamasından Üreme Sağlığına Geçiş. Aktüel Tıp Dergisi Kadın Sağlığı Özel Sayısı, 6(1), 4-8.
  • Akın, A., Demirel, S. (2002). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Üniversiteler İçin Gençlik Danışma Birimi Geliştirme Projesi, UNFPA, Kaynak kitap içinde Ankara.
  • Akın, A., Demirel, S. (2003). Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlığa Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki. 25(4), 73-82.
  • Akın, A., Mıhçıoğlu, S. (2003). Kadının Statüsü ve Anne Ölümleri. (Ed.) Akın A. Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Aksu B (2008). Sivil Toplum Kuruluşları İçin Toplumsal Cinsiyet Rehberi. Ankara.
  • Anıl, E., İlkkaracan, P., Kılıç, Z., Ronge, K., Seral, G., Ülgen, T. (2001). Pekin+5: Birleşmiş Milletlerde Kadının İnsan Hakları ve Turkiye’nin Taahhutleri, Kadının İnsan Hakları Projesi (KİHP) (s. 6-21). İstanbul: Yeni Çözümler Vakfı İrtibat Bürosu. Erişim: www.kadinininsanhaklari.org/static/yayin/kitapcik/pekin-5.pdf.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/ Hemşirelik 1. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana. Erişim: library.cu.edu.tr/tezler/7989.pdf. Erişim Tarihi: 15.1.2015.
  • Baykal, S. (1991). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri İle İlgili Kalıp Yargılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 66-75. Erişim: psikiyatridizini.net/articles.aspx?journalid=65&year=1991&volume=1
  • Bertan, M., Güler, Ç. (1995). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara:Güneş Kitapevi,.
  • Candan, H. (2009). Türkiye ve Dünya’da Kadınların Çalışma Hayatında Yaşadıkları Cam Tavan Algıları Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman. Erişim: www.researchgate.net/publication/318427369.
  • Cinsel Sağlık Bilgileri Eğitimi Öğretmen El Kitabı (2006). İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.
  • Çeber, E., Demirelöz, M., Nazlı, A., Ekşioğlu, A., Mermer, G., Aslan, G., Yücel, Ü. (2009). Ergenlerde Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 5-15.
  • Çelik, A.S., Pasinlioğlu, T., Tan, G., Koyuncu, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının Belirlenmesi. F.N. Hem. Dergisi, 21(3), 181-186.
  • Demirel, S, (2005). Toplumsal Cinsiyet. (Ed.) L. Taşkın. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Kaynak içinde ( s. 29-34) (7. Baskı). Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık.
  • Demirgöz, Ba,l M. (2014). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Genel Bakış. KASHED, 1(1), 15-28.
  • Dökmen, Y.Z. (2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Eken, H, (2005). Toplumsal Cinsiyet Olgusu Temelinde Mesleğe İlişkin Rol İle Aile İçi Rol Etkileşimi: Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki Kadın Subaylar. Doktora Tezi, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erişim: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/
  • Evertson, M. (2006). The Reproduction of gender: Housework and Attitudes Towards Gender Equality in the Home Among Swedish Boys and Girls. The British Journal of Sociology, 57 (3), 415-436. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16939594.
  • Evrim, Ö. (2003). Türkiye Masallarında Toplumsal Cinsiyet ve Mekân Eşitliği. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Girginer, U.H. (1994). Türk Toplumunda Cinsiyet Rolleri Algısı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir. Erişim: acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/32907/468238.pdf.
  • Günay, G., Bener, Ö. (2011). Kadınların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Aile İçi Yaşamı Algılama Biçimleri. TSA, 15 (3), 157-171.
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA), 2008. Erişim: www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2008-AnaRapor.pdf.
  • Haljnalka, F.(2014). Gender Role Attitudes Among Higher Education Students in a Borderland Central-Eastern European Region Called 'Partium' CEPS Journal, 4 (2), 49-70. Erişim: https://ojs.cepsj.si/index.php/cepsj/article/download
  • Holter , G.Ø., Svare, H., Egeland, C. (2009). Gender Equality and Quality of Life A Norwegian Perspective. The Nordic Gender Institute. Norway: Reprosentralen, University of Oslo. Erişim: http://www.nikk.no/wp-content/uploads/NIKKpub2009__ligestillingspolitik.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Kansu, A. (1991). Cinsiyet Rollerinin Sosyalleşmesi ve Aile Dinamiği: Kuşaklararası Bir Karşılaştırma. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Aile Yazıları, 5(3), 79-93.
  • Katsurada, E,Y,, Sugihara, Y. (1999). Gender Differences in Gender-Role Perceptions Among Japanese College Students. Sex Roles, 41, 779-786. Erişim: https://link.springer.com/journal/11199/41/11/page.
  • Kavuran, E. (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliğine Bakışlarının Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Erzurum. Erişim: toad.edam.com.tr/sites/default/files.
  • Kimberly, A., Mahaffy, K. (2002). The Gendering Of Adolescents’ Childbearing And Educational Plans: Reciprocal Effects And The İnfluence Of Social Context. Sex Roles, 46 (11/12), 403-417. Erişim: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1020413630553.
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Kulik, L. (1995). The Impact of Ethnic Origin And Gender on Perceptions of Gender Roles: The Israeli Experience. Journal of Social Behaviour and Personality, 10(6), 199-214. Erişim: https://link.springer.com/article/10.1007/BF01421561.
  • Kulik, L, (1999). Gendered Personality Disposition And Gender Role Attitudes Among Israeli Students. Journal of Social Psychology, 139(6), 736-747. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10646308.
  • Kulik, L. (2005). Predicting Gender Role Stereotypes Among Adolescentes in Israel: The impact of Background Variables, Personality Traits And Parental Factors, Journal of Youth Studies, 8(1), 111-129. Erişim: https://www.tandfonline.com/doi/abs/.../1367626050006373.
  • McHale, S.M., Crouter, A.C., Tucker, C.J. (1999). Family Context And Gender Role Socialization in Middle Childhood: Comparing Girls To Boys And Sisters To Brothers. Child Development, 99-104. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10446731.
  • Orçim, E., Aras, Ş., Açık, R. (2003). Üniversiteli Gençlerin Cinsel Tutum ve Davranışları. Jinekoloji ve Obstetri Dergisi, 17, 169-174.
  • Özcebe, H, (2007). Cinsel Sağlık Eğitimi. 5. Uluslararası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongre Kitabı. Ankara.
  • Özçatal, E.Ö. (2011). Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (1), 21-39. Erişim: iibfdergi.karatekin.edu.tr/DergiPdfDetay.aspx?ID=8.
  • Pınar, G., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2008). Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47-57.
  • Pulerwitz, J., Barker, G. (2007). Measuring Attitudes Toward Gender Norms Among Young Men in Brezil: Development and Psychometric Evaluation of the GEM Scale, Men and Masculinities, 10(3), 322-338.
  • Stewart, T.L., Knippenberg, M., Lippman, M.W., Hermsen, B., Joly, J., Harris, K.R. (2004). The Influence of Attitudes Toward Women on the Relative individuation of Women and Men in the Netherlands. Psychology of Women Quarterly, 28, 240-245. Erişim: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471.
  • Tarihçi, S.D. (2006). Hemşirelik Mesleği ve Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Mesleğe Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erişim: file:///C:/Users/win7/Downloads/2021.pdf.
  • Tinklin, T., Croxford, L., Ducklin, A., Frame, B. (2005). Gender And Attitudes to Work and Family Roles: The Views of Young People at the Millenium. Gender And Education, 17(2), 129-142. Erişim: www.ces.ed.ac.uk/PDF%20Files/TT_0214.pdf.
  • Trommsdorff, G., Iwawaki, S. (1989). Student’s Perceptions of Socialisation aAnd Gender Role in Japan and Germany. International Journal of Behavioral Development, 12(4), 485-493. Erişim: journals.sagepub.com/doi/abs/10.../016502548901200405.
  • Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H., Atabek Aşti, T. (2011). Toplumsal Cinsiyet ve Hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4 (1), 167-173.
  • Ushiro, R. Nakayama, K. (2010). Gender role attitudes of hospital nurses in Japan: Their relation to burnout, perceptions of physician-nurse collaboration, evaluation of care, and intent to continue working. JJNS, 7, 55-64. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20618677.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K., Taşkın, L (2007). Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14(2), 26–38.
  • Wilde, A., Diekmen, A.B. (2005). Cross-Cultural Similarities And Differences in Dynamic Stereotypes: A Comparison Between Germany And The United Satates, Psychology Of Women Quarterly, 29, 188-196.
  • World Health Organization (1998). Gender and Health, Technical Paper, Swithzerland: World Health Organization: Erişim: apps.who.int/iris/handle/10665/63998.
  • Yılmaz, D.V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın L, Eroğlu K (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6, 775-792.
  • Yogev, Ş.P. (2006). Ergenlerde Toplumsal Cinsiyetin Kazanılması Aile, Okul ve Arkadaş Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erişim: acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/3224/4078.pdf
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da Hemşirelik Öğrenimi Gören Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara. Erişim: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster.
  • Zeyneloğlu, S., Terzioğlu, F, (2011). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.

Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliğine Bakışı

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 3039 - 3058, 30.12.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.462745

Öz

Bu çalışma ile uğraş alanı insan olan
hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının
belirlenmesi, toplumsal cinsiyete ilişkin eşitlikçi bakış açısı geliştirme
farkındalığı yaratması amaçlanmaktadır.

Çalışma, Mustafa Kemal Üniversitesi
Hatay Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümüne devam eden ve araştırmaya
katılmayı kabul eden 303 öğrenci üzerinde yapılmıştır.  Veri toplama formunda sosyo demografik özelliklerini
belirlemeye yönelik 15 soru ve Cinsiyet Eşitliği Ölçeği yer almaktadır.
Verilerin değerlendirilmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları, t- testi, ANOVA
ve Tukey HSD Testi kullanılmıştır.  





Katılımcıların yaş ortalaması 20,91’dir.
Katılımcıların % 69,3’ü kadın;  % 27,4’ü
ikinci sınıf öğrencisidir. Ailesi ile birlikte yaşayan katılımcı oranı %
32,7’dir. Çalışmada katılımcıların genel olarak cinsiyet eşitliğine yönelik
yüksek tutuma, ölçeğin alt grupları olan geleneksel cinsiyet normlarının ve
eşitlikçi cinsiyet normları yüksek olduğu bulunmuştur. Çalışmada yaş, cinsiyet,
sınıf, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kardeş sayısı değişkenleri ile
puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Kaynakça / ReferenceAkın, A. (2001). Aile planlamasından Üreme Sağlığına Geçiş. Aktüel Tıp Dergisi Kadın Sağlığı Özel Sayısı, 6(1), 4-8.
  • Akın, A., Demirel, S. (2002). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Üniversiteler İçin Gençlik Danışma Birimi Geliştirme Projesi, UNFPA, Kaynak kitap içinde Ankara.
  • Akın, A., Demirel, S. (2003). Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlığa Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki. 25(4), 73-82.
  • Akın, A., Mıhçıoğlu, S. (2003). Kadının Statüsü ve Anne Ölümleri. (Ed.) Akın A. Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Aksu B (2008). Sivil Toplum Kuruluşları İçin Toplumsal Cinsiyet Rehberi. Ankara.
  • Anıl, E., İlkkaracan, P., Kılıç, Z., Ronge, K., Seral, G., Ülgen, T. (2001). Pekin+5: Birleşmiş Milletlerde Kadının İnsan Hakları ve Turkiye’nin Taahhutleri, Kadının İnsan Hakları Projesi (KİHP) (s. 6-21). İstanbul: Yeni Çözümler Vakfı İrtibat Bürosu. Erişim: www.kadinininsanhaklari.org/static/yayin/kitapcik/pekin-5.pdf.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/ Hemşirelik 1. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adana. Erişim: library.cu.edu.tr/tezler/7989.pdf. Erişim Tarihi: 15.1.2015.
  • Baykal, S. (1991). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri İle İlgili Kalıp Yargılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 66-75. Erişim: psikiyatridizini.net/articles.aspx?journalid=65&year=1991&volume=1
  • Bertan, M., Güler, Ç. (1995). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara:Güneş Kitapevi,.
  • Candan, H. (2009). Türkiye ve Dünya’da Kadınların Çalışma Hayatında Yaşadıkları Cam Tavan Algıları Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman. Erişim: www.researchgate.net/publication/318427369.
  • Cinsel Sağlık Bilgileri Eğitimi Öğretmen El Kitabı (2006). İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.
  • Çeber, E., Demirelöz, M., Nazlı, A., Ekşioğlu, A., Mermer, G., Aslan, G., Yücel, Ü. (2009). Ergenlerde Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 5-15.
  • Çelik, A.S., Pasinlioğlu, T., Tan, G., Koyuncu, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Tutumlarının Belirlenmesi. F.N. Hem. Dergisi, 21(3), 181-186.
  • Demirel, S, (2005). Toplumsal Cinsiyet. (Ed.) L. Taşkın. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Kaynak içinde ( s. 29-34) (7. Baskı). Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık.
  • Demirgöz, Ba,l M. (2014). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Genel Bakış. KASHED, 1(1), 15-28.
  • Dökmen, Y.Z. (2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Eken, H, (2005). Toplumsal Cinsiyet Olgusu Temelinde Mesleğe İlişkin Rol İle Aile İçi Rol Etkileşimi: Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki Kadın Subaylar. Doktora Tezi, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erişim: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/
  • Evertson, M. (2006). The Reproduction of gender: Housework and Attitudes Towards Gender Equality in the Home Among Swedish Boys and Girls. The British Journal of Sociology, 57 (3), 415-436. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16939594.
  • Evrim, Ö. (2003). Türkiye Masallarında Toplumsal Cinsiyet ve Mekân Eşitliği. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Girginer, U.H. (1994). Türk Toplumunda Cinsiyet Rolleri Algısı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir. Erişim: acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/32907/468238.pdf.
  • Günay, G., Bener, Ö. (2011). Kadınların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Aile İçi Yaşamı Algılama Biçimleri. TSA, 15 (3), 157-171.
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA), 2008. Erişim: www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2008-AnaRapor.pdf.
  • Haljnalka, F.(2014). Gender Role Attitudes Among Higher Education Students in a Borderland Central-Eastern European Region Called 'Partium' CEPS Journal, 4 (2), 49-70. Erişim: https://ojs.cepsj.si/index.php/cepsj/article/download
  • Holter , G.Ø., Svare, H., Egeland, C. (2009). Gender Equality and Quality of Life A Norwegian Perspective. The Nordic Gender Institute. Norway: Reprosentralen, University of Oslo. Erişim: http://www.nikk.no/wp-content/uploads/NIKKpub2009__ligestillingspolitik.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Kansu, A. (1991). Cinsiyet Rollerinin Sosyalleşmesi ve Aile Dinamiği: Kuşaklararası Bir Karşılaştırma. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Aile Yazıları, 5(3), 79-93.
  • Katsurada, E,Y,, Sugihara, Y. (1999). Gender Differences in Gender-Role Perceptions Among Japanese College Students. Sex Roles, 41, 779-786. Erişim: https://link.springer.com/journal/11199/41/11/page.
  • Kavuran, E. (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliğine Bakışlarının Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Erzurum. Erişim: toad.edam.com.tr/sites/default/files.
  • Kimberly, A., Mahaffy, K. (2002). The Gendering Of Adolescents’ Childbearing And Educational Plans: Reciprocal Effects And The İnfluence Of Social Context. Sex Roles, 46 (11/12), 403-417. Erişim: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1020413630553.
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Kulik, L. (1995). The Impact of Ethnic Origin And Gender on Perceptions of Gender Roles: The Israeli Experience. Journal of Social Behaviour and Personality, 10(6), 199-214. Erişim: https://link.springer.com/article/10.1007/BF01421561.
  • Kulik, L, (1999). Gendered Personality Disposition And Gender Role Attitudes Among Israeli Students. Journal of Social Psychology, 139(6), 736-747. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10646308.
  • Kulik, L. (2005). Predicting Gender Role Stereotypes Among Adolescentes in Israel: The impact of Background Variables, Personality Traits And Parental Factors, Journal of Youth Studies, 8(1), 111-129. Erişim: https://www.tandfonline.com/doi/abs/.../1367626050006373.
  • McHale, S.M., Crouter, A.C., Tucker, C.J. (1999). Family Context And Gender Role Socialization in Middle Childhood: Comparing Girls To Boys And Sisters To Brothers. Child Development, 99-104. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10446731.
  • Orçim, E., Aras, Ş., Açık, R. (2003). Üniversiteli Gençlerin Cinsel Tutum ve Davranışları. Jinekoloji ve Obstetri Dergisi, 17, 169-174.
  • Özcebe, H, (2007). Cinsel Sağlık Eğitimi. 5. Uluslararası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongre Kitabı. Ankara.
  • Özçatal, E.Ö. (2011). Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (1), 21-39. Erişim: iibfdergi.karatekin.edu.tr/DergiPdfDetay.aspx?ID=8.
  • Pınar, G., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2008). Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47-57.
  • Pulerwitz, J., Barker, G. (2007). Measuring Attitudes Toward Gender Norms Among Young Men in Brezil: Development and Psychometric Evaluation of the GEM Scale, Men and Masculinities, 10(3), 322-338.
  • Stewart, T.L., Knippenberg, M., Lippman, M.W., Hermsen, B., Joly, J., Harris, K.R. (2004). The Influence of Attitudes Toward Women on the Relative individuation of Women and Men in the Netherlands. Psychology of Women Quarterly, 28, 240-245. Erişim: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471.
  • Tarihçi, S.D. (2006). Hemşirelik Mesleği ve Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Mesleğe Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erişim: file:///C:/Users/win7/Downloads/2021.pdf.
  • Tinklin, T., Croxford, L., Ducklin, A., Frame, B. (2005). Gender And Attitudes to Work and Family Roles: The Views of Young People at the Millenium. Gender And Education, 17(2), 129-142. Erişim: www.ces.ed.ac.uk/PDF%20Files/TT_0214.pdf.
  • Trommsdorff, G., Iwawaki, S. (1989). Student’s Perceptions of Socialisation aAnd Gender Role in Japan and Germany. International Journal of Behavioral Development, 12(4), 485-493. Erişim: journals.sagepub.com/doi/abs/10.../016502548901200405.
  • Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H., Atabek Aşti, T. (2011). Toplumsal Cinsiyet ve Hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4 (1), 167-173.
  • Ushiro, R. Nakayama, K. (2010). Gender role attitudes of hospital nurses in Japan: Their relation to burnout, perceptions of physician-nurse collaboration, evaluation of care, and intent to continue working. JJNS, 7, 55-64. Erişim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20618677.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K., Taşkın, L (2007). Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14(2), 26–38.
  • Wilde, A., Diekmen, A.B. (2005). Cross-Cultural Similarities And Differences in Dynamic Stereotypes: A Comparison Between Germany And The United Satates, Psychology Of Women Quarterly, 29, 188-196.
  • World Health Organization (1998). Gender and Health, Technical Paper, Swithzerland: World Health Organization: Erişim: apps.who.int/iris/handle/10665/63998.
  • Yılmaz, D.V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın L, Eroğlu K (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6, 775-792.
  • Yogev, Ş.P. (2006). Ergenlerde Toplumsal Cinsiyetin Kazanılması Aile, Okul ve Arkadaş Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erişim: acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/3224/4078.pdf
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da Hemşirelik Öğrenimi Gören Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara. Erişim: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster.
  • Zeyneloğlu, S., Terzioğlu, F, (2011). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rana Can 0000-0003-0655-4736

Rabiye Erenoğlu 0000-0003-3649-9336

Hatice Tambağ Bu kişi benim 0000-0002-0812-2489

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Can, R., Erenoğlu, R., & Tambağ, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliğine Bakışı. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3039-3058. https://doi.org/10.15869/itobiad.462745
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.