The Country's Foreign Trade Effects of Higher Education Graduates in Turkey: Cointegration and Causality Analysis
Yıl 2018,
Cilt: 7 Sayı: 4, 3135 - 3155, 30.12.2018
Ali Konak
,
Mehmet Akif Peçe
Öz
It is of great
importance to develop both the quality and quantity of higher education institutions
that have a significant impact on the development and development of an
country. In this way, it will be possible to be enable educate the young people
and these educated young people will be able to contribute by participating to
the working life to the development of the country. In this study where the
developments in the tertiary education of our country were evaluated in
1971-2014 and the effects of the young people graduated from higher education
institutions on the foreign trade activities and foreign trade income of the
country were examined by Cointegration and Causality Analysis, the number of
young people graduated from universities in our country has been emphasized on
how the country affected the foreign trade income and the 1% increase in
university graduates has increased the exports by 1.41%.
Kaynakça
- Aypay, A. (2003). Yüksekögretimin yeniden yapilandirilmasi: Sosyo-ekonomik ve politik çevrelerin üniversitelerde kurumsal adaptasyona etkileri, Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 9(2), ss. 194-213.
- Coşkun, Y. (2016). İngiliz belgelerinde 12 Eylül süreci, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), ss. 530-535.
- Engin, C. ve Göllüce, E. (2016). 2008 küresel finans krizi ve Türkiye üzerine yansımaları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 27-40.
- Ertem, Ü. (2015). Dış ticaret işlemleri. Bursa: Ekin.
- Gökmenoğlu, K. K., Amin, M. Y. ve Taşpinar, N. (2015). The relationship among ınternational trade, financial development and economic growth: the case of Pakistan. Procedia Economics and Finance, (25), 489-496.https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00761-3
- Gül Sallan, S. ve Gül, H. (2015), Türkiye’de Yükseköğretimin gelişimi, güncel durumu ve eleştirisi, Toplum ve Demokrasi, 8 (17-18), s. 51-66.
- Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk Yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), ss. 1-22. DOI: 10.5961/jhes.2011.001
- Güneş, Ş. (2013), “Türkiye’de kur rejimi uygulaması ve enflasyon ilişkisi üzerine bir analiz”, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (2013 Güz), 9 (2):65-77.
- Gündüz, A. Y. (2017). Ülke kalkınmasında üniversitelerin rolü: Doğu ve Güneydoğu Anadolu Üniversiteleri Örneği, Sakarya İktisat Dergisi, 6(1), ss. 56-69
- Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2011). Yök’ün 30 yılı, Siyaset, Ekonomi ve Topluma Araştırmaları Vakfı (SETA), SETA Rapor No:4, ss. 4-42. Anakara.
- Kayalıdere, K., H. Aracı, ve H. Aktaş (2012), “Türev ve spot piyasalararasındaki etkileşim: VOB üzerine bir inceleme”, Muhasebe ve FinansmanDergisi, Ekim 2012, s.137-154.
- Kılıç, R. (1999). Türkiye’de yükseköğretimin kapsamı ve tarihsel gelişimi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3), ss. 289-310.
- Öztürk, S., Torun, İ. ve Özkök, Y. (2011). Anadolu’da kurulan üniversitelerin illerin sosyo-ekonomik yapılarına katkıları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), s. 145-158
- URAP, (2013). Basın Açıklaması Ekim-2013, URAP (University Ranking by Academic Performance), web adresi: www.urapcenter.org, Erişim Tarihi: 19.07.2018.
- URAP, (2016). 2016-2017 Dünya Sıralaması Basın Açıklaması, Ekim-2016 URAP (University Ranking by Academic Performance), web adresi: http://urapcenter.org/2015/world.php?q=MS0yNTAw Erişim Tarihi: 19.07.2017
- URAP, (2018). 2017-2018 World Rankıng (1-2500), Haziran-2018, (University Ranking by Academic Performance), web adresi: http://www.urapcenter.org/2017/world.php?q=MS0yNTAw Erişim Tarihi: 19.07.2017
- Uysal, D. ve Aydemir Ersun, E. (2016). Türkiye’de Yükseköğretim kavramı ve Yükseköğretimin istihdam ve ekonomiye etkisinin analizi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), ss. 275-284.
- Yılmaz, M. ve Özken, A. (2012). Dış ticarete giriş. Ankara: Gazi Kitabevi;
- YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu), (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Ankara, ss. 5-251, Yayın No: 2007-1, ISBN: 978-975-7912-32-3
Türkiye’de Yüksek Öğretim Mezunlarının Ülkenin Dış Ticaretine Etkisi: Eş Bütünleşme ve Nedensellik Analizi
Yıl 2018,
Cilt: 7 Sayı: 4, 3135 - 3155, 30.12.2018
Ali Konak
,
Mehmet Akif Peçe
Öz
Bir ülkenin gelişmesinde ve
kalkınmasında önemli etkisi bulunan yükseköğretim kurumlarının hem nitelik hem
de nicelik olarak geliştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu sayede eğitimli
gençlerin yetiştirilmesi mümkün olacak ve bu eğitimli gençler çalışma hayatına
katılarak ülke kalkınmasına katkıda bulunabileceklerdir. 1971-2014 yıllar
itibarıyla Türkiye’nin yükseköğretim yapısında meydana gelen gelişmelerin
değerlendirildiği ve Yükseköğretim kurumlarından mezun olan gençlerin ülkenin
dış ticaret faaliyetleri ve dış ticaret gelirleri üzerindeki etkilerinin Eş
Bütünleşme ve Nedensellik Analizi ile incelendiği bu çalışmada, özellikle
Türkiye’de üniversiteden mezun olan gençlerin sayısının, ülkenin dış ticaret
gelirlerini hangi oranda etkilediği üzerinde durulmuş ve üniversite
mezunlarındaki % 1’lik artışın ihracatı % 1.41 oranında artırdığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Aypay, A. (2003). Yüksekögretimin yeniden yapilandirilmasi: Sosyo-ekonomik ve politik çevrelerin üniversitelerde kurumsal adaptasyona etkileri, Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 9(2), ss. 194-213.
- Coşkun, Y. (2016). İngiliz belgelerinde 12 Eylül süreci, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), ss. 530-535.
- Engin, C. ve Göllüce, E. (2016). 2008 küresel finans krizi ve Türkiye üzerine yansımaları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 27-40.
- Ertem, Ü. (2015). Dış ticaret işlemleri. Bursa: Ekin.
- Gökmenoğlu, K. K., Amin, M. Y. ve Taşpinar, N. (2015). The relationship among ınternational trade, financial development and economic growth: the case of Pakistan. Procedia Economics and Finance, (25), 489-496.https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00761-3
- Gül Sallan, S. ve Gül, H. (2015), Türkiye’de Yükseköğretimin gelişimi, güncel durumu ve eleştirisi, Toplum ve Demokrasi, 8 (17-18), s. 51-66.
- Günay, D. ve Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk Yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), ss. 1-22. DOI: 10.5961/jhes.2011.001
- Güneş, Ş. (2013), “Türkiye’de kur rejimi uygulaması ve enflasyon ilişkisi üzerine bir analiz”, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (2013 Güz), 9 (2):65-77.
- Gündüz, A. Y. (2017). Ülke kalkınmasında üniversitelerin rolü: Doğu ve Güneydoğu Anadolu Üniversiteleri Örneği, Sakarya İktisat Dergisi, 6(1), ss. 56-69
- Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2011). Yök’ün 30 yılı, Siyaset, Ekonomi ve Topluma Araştırmaları Vakfı (SETA), SETA Rapor No:4, ss. 4-42. Anakara.
- Kayalıdere, K., H. Aracı, ve H. Aktaş (2012), “Türev ve spot piyasalararasındaki etkileşim: VOB üzerine bir inceleme”, Muhasebe ve FinansmanDergisi, Ekim 2012, s.137-154.
- Kılıç, R. (1999). Türkiye’de yükseköğretimin kapsamı ve tarihsel gelişimi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3), ss. 289-310.
- Öztürk, S., Torun, İ. ve Özkök, Y. (2011). Anadolu’da kurulan üniversitelerin illerin sosyo-ekonomik yapılarına katkıları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), s. 145-158
- URAP, (2013). Basın Açıklaması Ekim-2013, URAP (University Ranking by Academic Performance), web adresi: www.urapcenter.org, Erişim Tarihi: 19.07.2018.
- URAP, (2016). 2016-2017 Dünya Sıralaması Basın Açıklaması, Ekim-2016 URAP (University Ranking by Academic Performance), web adresi: http://urapcenter.org/2015/world.php?q=MS0yNTAw Erişim Tarihi: 19.07.2017
- URAP, (2018). 2017-2018 World Rankıng (1-2500), Haziran-2018, (University Ranking by Academic Performance), web adresi: http://www.urapcenter.org/2017/world.php?q=MS0yNTAw Erişim Tarihi: 19.07.2017
- Uysal, D. ve Aydemir Ersun, E. (2016). Türkiye’de Yükseköğretim kavramı ve Yükseköğretimin istihdam ve ekonomiye etkisinin analizi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), ss. 275-284.
- Yılmaz, M. ve Özken, A. (2012). Dış ticarete giriş. Ankara: Gazi Kitabevi;
- YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu), (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Ankara, ss. 5-251, Yayın No: 2007-1, ISBN: 978-975-7912-32-3