Nazar ve istidlâlle elde edilmesi
mümkün olmayan bir bilgi türünden bahseden sûfîler, söz konusu bilgi türünü marifet
olarak isimlendirmişlerdir. Diğer taraftan nasların çeşitli anlam derecelerine
sahip olduğuna dair genel kabul, her bir anlam derecesine uygun farklı idrak araçlarının
bulunduğu iddiasını da beraberinde getirmiştir. Söz konusu idrak araçları
sûfîler nazarında marifete ulaştıran bilgi aracı olarak kabul edilen “kalp”
terimi çerçevesinde ele alınmıştır. Tasavvufun epistemolojik bir disiplin
olarak yer bulması sürecinin en başta gelen figürlerinden biri kabul edilen
Kuşeyrî’nin tasavvufi bilgi/marifet ve bu hususta kalbin konumu gibi meselelere
bakış açısı son derece önemlidir. Bu çalışmada Kuşeyrî’nin işârî tefsir
literatüründe önemli bir yere sahip olan Letâifü’l-işârât isimli tefsiri
bağlamında kalbin bir idrak aracı olarak hakikati idrak sürecinde nasıl bir
önem taşıdığı, marifetle ilişkisi, idrak yetisi olarak işlevsel hale
gelebilmesi noktasında tasfiyenin önemi ve müellifimizin kalple yakın anlamlar
içeren sadr, fuad, lübb gibi kavramlara bakış açısı ele alınacaktır.
The Sufis who mention a type
of knowledge that cannot be reached with opinion and deduction have called that
type of knowledge marifa. On the other hand, the
general assumption that verses have various degrees of meaning has brought along
the claim that there are different means of perception according to each degree
of meaning. These means of perception have been embraced within the
framework of the term “heart”, which is accepted as a means of knowledge to
reach marifa by the Sufis. Accepted as one of the leading figures
in the process of including Islamic sufism among epistemological disciplines; Qushairi’s point of view on sufistic knowledge/marifa and matters
like the value of heart in this process is highly important. This study will
embrace the importance of heart as a means of
perception in the process of perceiving the truth within the context of
the interpretation named Letâifü’l-işârât by Qushairi, which has an
important place in the işârî interpretation literature, as well as its relationship
with marifa, the importance of tasfiya in making the heart functional as a competence
of perception and the author's views on the concepts such as sadr, fuad, lübb
which have close meanings to the heart.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |