Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Uyruklu Öğrenciler ile Türk Öğrencilerin Birbirleri Hakkındaki Eğitim Algılarının Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 559 - 580, 30.03.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.498133

Öz

Bu
araştırmanın amacı, yabancı uyruklu öğrenciler ile Türk öğrencilerin sınıf
ortamında birbirlerine yönelik algılarının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemi seçilmiş, fenomenoloji deseni kullanılmış, yarı yapılandırılmış mülakat
formu ile sahadan veriler toplanarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın
örneklemi 20 yabancı uyruklu öğrenci ve 20 Türk öğrenciden oluşmaktadır. Farklı
ülkelerden gelen öğrenciler ile Türk öğrencilerin sınıf ilişkileri, ders
çalışma alışkanlıkları, sınıf ortamında iletişimleri gibi durumlar
karşılaştırılmıştır. Görüşmeler neticesinde, Türk öğrenciler yabancı uyruklu
öğrencileri çalışkan bulmuş; ders çalışma alışkanlıklarının günlük tekrar,
kütüphaneye gitme, araştırma yapma olduğu görülmüş; sınıf ortamında kültürel
farklılık kaynaklı sorun yaşamadıkları, ilişkilerinin olumlu olduğu tespit
edilmiştir. Yabancı uyruklu öğrenciler, Türk öğrencilerin ders çalışmalarını
yetersiz, ezberci bulmuş, sınıf ilişkilerini olumlu değerlendirmiştir. 

Kaynakça

  • Referans1Alyılmaz, S., Biçer, N., Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Referans2Balcı, A .(2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans3Baş, T. ve Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri nvivo ile nitel veri analizi, örnekleme, analiz, yorum. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Referans4Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak,. E, Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş,. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Referans5Cemaloğlu, N. (2014). Veri toplama teknikleri: nicel-nitel. A. Tanrıöğen (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.133-164). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans6Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Referans7Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu. (2013). Uluslararası yükseköğretim ve Türkiye’nin konumu eğitim ekonomisi iş konseyi raporu. İstanbul. Erişim adresi: http://www.deik.org.tr/raporlar-2-eeik-uluslararasi-ogrenci-temini calistayi-sonuc-raporu-4-ekim-2013
  • Referans8Duray, H, D. (2018). Yöntemler: gerçekte ne yapacaksınız?. M. Çevikbaş (Ed.). Nitel araştırma tasarımı etkileşimli bir yaklaşım içinde (s. 87-120). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans9T.C. Kalkınma Bakanlığı- Kalkınma Araştırma Merkezi. (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi araştırma projesi raporu (Yayın No. 2936). Erişim Adresi: http://kam.kalkinma.gov.tr/ wpcontent/uploads/2015/04/Uluslararasi_Ogrenci_Raporu_2015.pdf
  • Referans10Tekelioğlu, S., Başer, H., Örtlek, M., Aydınlı, C. (2012) Uluslararası öğrencilerin ülke ve üniversite seçiminde etkili faktörler: vakıf üniversitesi öğrneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi E-Dergi, 4(2) Erişim adresi: http://www.sobiad.org/eJOURNALS/dergi_YBD/index.html
  • Referans11Kaplan, M. (2014). Kültür ve dil. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Referans12Kıncal, Y, R.( 2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans13Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans14Özen, H. ve Yalçın, M. (2015). Dikkatli bir gözlemci olmak. T. Selahattin (Ed.). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber içinde (s. 111-130). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans15Sarı, J, B. (2012). Verilerin toplanması. A. Şimşek (Ed.) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 134-161). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Referans16 Türkdoğan, O. ve Gökçe, O. (2012) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemi. Konya: Çizgi Kitapevi. Referans17Yüksek Öğretim Kurulu. (2017). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2018-2022. Erişim Adresi. http: //yok.gov.tr/web/guest/yuksekogreti mde-uluslararasilasma-strateji-belgesi-2018-2022.
  • Referans18Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Comparison of Educational Perceptions of Foreign Students and Turkish Students about Each Other

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 559 - 580, 30.03.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.498133

Öz

The
purpose of this study is to determine the perceptions of foreign students and
Turkish students about each other in the classroom environment. In the study,
qualitative research method was chosen, phenomenology design was used, data were
collected from the field with a semi-structured interview form and content
analysis was performed. The sample of the study consists of 20 foreign students
and 20 Turkish students. The students from different countries and the Turkish
students were compared in terms of classroom relations, studying habits and
communication in the classroom environment. As a result of the interviews, the
Turkish students found the foreign students more hard working and it was seen
that their studying habits were daily repetitions, going to the library and
doing research. It was also determined that they did not have any problems
arising from cultural differences in the classroom environment and they had
positive relations.  The foreign students
found the studying habits of the Turkish students inadequate and
memorization-based and assessed their classroom relations positively. 

Kaynakça

  • Referans1Alyılmaz, S., Biçer, N., Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde öğrenim gören Kırgız öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Referans2Balcı, A .(2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans3Baş, T. ve Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri nvivo ile nitel veri analizi, örnekleme, analiz, yorum. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Referans4Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak,. E, Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş,. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Referans5Cemaloğlu, N. (2014). Veri toplama teknikleri: nicel-nitel. A. Tanrıöğen (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.133-164). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans6Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Referans7Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu. (2013). Uluslararası yükseköğretim ve Türkiye’nin konumu eğitim ekonomisi iş konseyi raporu. İstanbul. Erişim adresi: http://www.deik.org.tr/raporlar-2-eeik-uluslararasi-ogrenci-temini calistayi-sonuc-raporu-4-ekim-2013
  • Referans8Duray, H, D. (2018). Yöntemler: gerçekte ne yapacaksınız?. M. Çevikbaş (Ed.). Nitel araştırma tasarımı etkileşimli bir yaklaşım içinde (s. 87-120). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans9T.C. Kalkınma Bakanlığı- Kalkınma Araştırma Merkezi. (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi haline getirilmesi araştırma projesi raporu (Yayın No. 2936). Erişim Adresi: http://kam.kalkinma.gov.tr/ wpcontent/uploads/2015/04/Uluslararasi_Ogrenci_Raporu_2015.pdf
  • Referans10Tekelioğlu, S., Başer, H., Örtlek, M., Aydınlı, C. (2012) Uluslararası öğrencilerin ülke ve üniversite seçiminde etkili faktörler: vakıf üniversitesi öğrneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi E-Dergi, 4(2) Erişim adresi: http://www.sobiad.org/eJOURNALS/dergi_YBD/index.html
  • Referans11Kaplan, M. (2014). Kültür ve dil. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Referans12Kıncal, Y, R.( 2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans13Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans14Özen, H. ve Yalçın, M. (2015). Dikkatli bir gözlemci olmak. T. Selahattin (Ed.). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber içinde (s. 111-130). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans15Sarı, J, B. (2012). Verilerin toplanması. A. Şimşek (Ed.) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 134-161). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Referans16 Türkdoğan, O. ve Gökçe, O. (2012) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemi. Konya: Çizgi Kitapevi. Referans17Yüksek Öğretim Kurulu. (2017). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2018-2022. Erişim Adresi. http: //yok.gov.tr/web/guest/yuksekogreti mde-uluslararasilasma-strateji-belgesi-2018-2022.
  • Referans18Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Çelik 0000-0001-8354-6057

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, Ö. (2019). Yabancı Uyruklu Öğrenciler ile Türk Öğrencilerin Birbirleri Hakkındaki Eğitim Algılarının Karşılaştırılması. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(1), 559-580. https://doi.org/10.15869/itobiad.498133
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.