Being a self-contained search field which
handles the literature-society interaction from all aspects; sociology of
literature problematizes the mutual relationship between social structures,
values, institutions and works of art. Theoretical discussions questioning the impact
of the writer’s class belonging on shaping the sense of art are among the most important
contemporary issues of the sociology
of literature. The dominant view in these discussions which are sustained
within the context of the sociology of writers is that the aesthetic orientation
of the artist is determined by the ideology of his social class. The purpose of
this study is to reveal that the relationship of social class and sense of art
is not based on an absolute decisiveness by embracing the subject specific to
the Tanzimat
writers and thus, offer a different perspective to discussions in the
literature. In this context, first of all we will give information about the
theoretical content of discussions in the aforementioned field and then develop
a general perspective on the Tanzimat period Turkish literature from the
viewpoint of the sociology of literature. In the final section, we will analyze
the relationship between the class origin and sense of art of the Tanzimat men
of letters and offer an analysis in line with the results attained.
Sociology of literature Tanzimat literature aesthetic class art
Edebiyat-toplum
etkileşimini tüm cepheleriyle ele alan müstakil bir araştırma sahası olarak edebiyat
sosyolojisi; toplumsal yapı, değer ve müesseselerle sanatsal ürünler arasındaki
karşılıklı ilişkiyi sorunsallaştırır. Yazarın sınıfsal aidiyetinin, sanat anlayışının
biçimlenmesinde etkili olup olmadığı sorusu etrafında gelişen kuramsal
tartışmalar, edebiyat sosyolojisinin güncel problemlerinin başında gelmektedir.
Yazar sosyolojisi bağlamında sürdürülen bu tartışmalarda hakim yaklaşım,
sanatçının estetik yönelimlerinin, mensubu bulunduğu toplumsal sınıfın
ideolojisi tarafından tayin edildiği yönündedir. Bu çalışmanın amacı, konuyu
Tanzimat yazarları özelinde ele alarak sosyal sınıf-sanat anlayışı ilişkisinin
mutlak bir belirleyicilik esasına dayanmadığını ortaya koymak; bu suretle literatürdeki
tartışmalara farklı bir perspektiften bakılmasını sağlamaktır. Bu bağlamda öncelikle
söz konusu alandaki tartışmaların kuramsal içeriği hakkında bilgi verilecek;
ardından edebiyat sosyolojisi açısından Tanzimat devri Türk edebiyatına yönelik
genel bir bakış geliştirilecektir. Son bölümde ise Tanzimat edebiyatçılarının
sınıfsal kökenleriyle sanat anlayışları arasındaki ilişki analiz edilerek
ulaşılan sonuçlar doğrultusunda bir çözümlemede bulunulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |