Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 Genel Seçimleri Odaklı TV’de Yayımlanan Siyasal Reklamların Çekicilikler Bağlamında Analizi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 1709 - 1742, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.525541

Öz

Demokratik toplumlarda
girilen iktidar mücadelesinde vatandaşlara bilgi vermek, tutumlarını
değiştirebilmek, ikna edebilmek amaçları doğrultusunda siyasi iletişim kaçınılmaz
bir gerekliliktir. Siyasi iletişimin en önemli kollarından birisini siyasal
reklamlar oluşturur. Seçim sonuçlarını etkileyen önemli değişkenlerden birisi
de siyasal iletişim ve siyasal kampanyalardır. Siyasal iletişimin başarısını
belirleyen en önemli faktörlerden birisi olan ikna, birçok farklı mesaj içeriği
ile oluşturabilir. Seçim dönemlerindeki siyasal kampanyalarda kullanılan reklam
çalışmalarında, ikna stratejilerinden çekicilikler yoluyla hedefteki seçmen
kitlenin ikna edilebilmesi amaçlanır. Bu çalışmada, 24 Haziran 2018 genel
seçimleri çerçevesinde milletvekilliği adaylıklarının resmi olarak açıklandığı
30 Mayıs 2018 tarihinden sonra ulusal kanallarda yayımlanan AKP/MHP/CHP/İYİ
PARTİ ve SP adlı siyasi partilerin siyasal reklam filmlerinden öne çıkan her
bir tanesi göstergebilimsel incelemeye tabi tutulmuştur. Bunun sonucunda
incelenen reklamlardan elde edilen ikna bağlamındaki reklam çekicilik
bulguları, sınıflandırılıp partiler özelinde analiz edilerek bu durumun 2018
genel seçim sonuçlarına yansıması ve katkısı yorumlanacaktır.

Kaynakça

  • Aydın, B. O., & Süslen, B. (2018). Siyasal reklamların göstergebilimsel yöntemle analizi: Chp 2017 halkoylaması reklam filmi örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 149-164.
  • Aydın, D. (2010). Reklam hafızası ve reklam beğenirliği ilişkisi: Televizyon reklamlarına ilişkin deneysel bir çalışma. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Ateş, S. (2016). Siyasal reklamlarda duygusal çekicilik kullanımı: 7 Haziran 2015 genel seçimlerinde siyasal partiler tarafından üretilen reklam filmlerinin analizi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3 (12), 85-103.
  • Ateş, S. (2016). Siyasal reklamlarda duygusal çekicilik kullanımı: 7 Haziran 2015 genel seçimlerinde siyasal partiler tarafından üretilen reklam filmlerinin analizi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bakır, U. (2006). Televizyon reklamlarında ikna unsuru olarak mizah. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Balcı, Ş. (2006). Negatif siyasal reklamlarda ikna edici mesaj stratejisi olarak korku çekiciliği kullanımı. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çakar, S. (2009). Reklamlarda korku çekiciliğinin kullanılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Dündar, G. (2018). Siyasal iletişim bağlamında kullanıcıların ürettikleri içeriklerin Twitter’da sunumu: Türkiye anayasa referandumu örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Türk Dil Kurumu. (21.11.2018). Erişim Adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c2e6bee236e57.10874993
  • Vodinalı, S. & Akıncı Çötok, N. (2015). Siyasal propaganda bağlamında siyasal reklamlar: 2015 Türkiye genel seçimlerinde Akp/Chp/Mhp partileri tv reklamları üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal Turkish Edition, 6 (11), 497-531.
  • YouTube internet sitesi. (05.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=rSTkxC-D4Do
  • YouTube internet sitesi. (06.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=yCMmUNRzW3A
  • YouTube internet sitesi. (07.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=yWKUlZQuXVE
  • YouTube internet sitesi. (09.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=GO-pEbCGw8w
  • YouTube internet sitesi. (10.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=-oEwN-6Qjlo

An Analysis of Political Advertisements Featured on the Basis of the 2018 General Elections in the Context of Attraction

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 1709 - 1742, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.525541

Öz

In the struggle for power in democratic
communities, political communication is an inevitable necessity in line with
the objectives of giving citizens information, changing their attitudes and persuading
them. Political advertising is one of the most important branches of political
communication. One of the important variables affecting election results is
political communication and political campaigns. Persuasion, which is among the
most important factors determining the success of political communication, can
be formed with many different message contents. In advertising studies used in
political campaigns during election periods, it is aimed to persuade the target
voters via attractions which are among persuasion strategies. In the study,
each of the prominent advertisements of the political
parties named AKP/MHP/CHP/IYI
PARTY and SP, which were featured on national channels after May 30, 2018 when
deputyship nominations were officially announced within the frame of the
general elections of June 24, 2018, was subjected to a semiotic analysis. As a
result of that, findings of advertising attractions obtained from the
advertisements analyzed within the scope of persuasion will be categorized and
analyzed specific to the parties. Finally, the reflection and contribution of
this condition to the results of the
2018 general elections will be interpreted.



 

Kaynakça

  • Aydın, B. O., & Süslen, B. (2018). Siyasal reklamların göstergebilimsel yöntemle analizi: Chp 2017 halkoylaması reklam filmi örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 149-164.
  • Aydın, D. (2010). Reklam hafızası ve reklam beğenirliği ilişkisi: Televizyon reklamlarına ilişkin deneysel bir çalışma. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Ateş, S. (2016). Siyasal reklamlarda duygusal çekicilik kullanımı: 7 Haziran 2015 genel seçimlerinde siyasal partiler tarafından üretilen reklam filmlerinin analizi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3 (12), 85-103.
  • Ateş, S. (2016). Siyasal reklamlarda duygusal çekicilik kullanımı: 7 Haziran 2015 genel seçimlerinde siyasal partiler tarafından üretilen reklam filmlerinin analizi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bakır, U. (2006). Televizyon reklamlarında ikna unsuru olarak mizah. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Balcı, Ş. (2006). Negatif siyasal reklamlarda ikna edici mesaj stratejisi olarak korku çekiciliği kullanımı. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çakar, S. (2009). Reklamlarda korku çekiciliğinin kullanılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Dündar, G. (2018). Siyasal iletişim bağlamında kullanıcıların ürettikleri içeriklerin Twitter’da sunumu: Türkiye anayasa referandumu örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Türk Dil Kurumu. (21.11.2018). Erişim Adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c2e6bee236e57.10874993
  • Vodinalı, S. & Akıncı Çötok, N. (2015). Siyasal propaganda bağlamında siyasal reklamlar: 2015 Türkiye genel seçimlerinde Akp/Chp/Mhp partileri tv reklamları üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal Turkish Edition, 6 (11), 497-531.
  • YouTube internet sitesi. (05.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=rSTkxC-D4Do
  • YouTube internet sitesi. (06.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=yCMmUNRzW3A
  • YouTube internet sitesi. (07.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=yWKUlZQuXVE
  • YouTube internet sitesi. (09.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=GO-pEbCGw8w
  • YouTube internet sitesi. (10.12.2018). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=-oEwN-6Qjlo
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Çalapkulu 0000-0002-3423-0440

Yasin Bozdemir Bu kişi benim 0000-0001-9052-0672

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çalapkulu, Ç., & Bozdemir, Y. (2019). 2018 Genel Seçimleri Odaklı TV’de Yayımlanan Siyasal Reklamların Çekicilikler Bağlamında Analizi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1709-1742. https://doi.org/10.15869/itobiad.525541
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.