Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Factors Affecting Wear Choices and Wear Purchasing Behaviors of Child Consumers Aged 5 to 10 Years

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 2672 - 2690, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.560242

Öz

Socializing of a person as a consumer starts in
childhood. Children can affect their families’ purchasing decisions as from
early ages. The aim of this study is to determine the factors affecting wear
choices and wear purchasing behaviors of child consumers aged 5 to 10 years.
Target population of the study in which the descriptive research method was
used consists of the families of child consumers aged 5 to 10 years who have
different socio-economic conditions and receive education in 6 public schools
in the city center of Edirne, while the sample consists of the parents of 667
students who were selected from these schools randomly. In the study, a
questionnaire
form was used as data
collection tool and the questions were structured in four main sections in
accordance with the Engel, Kollat and Blackwell (EKB) consumer behavior model. The
data acquired were transferred to the SPSS program and the findings were given
in crosswise tables based on the gender variable. The chi-square relationship
analysis was performed to measure the statistical relationship between the
answers given according to gender. According to the study, it was determined
that a wear’s physical suitability, model and quality were always paid
attention to by child consumers from both genders and that children would
certainly let their parents know when they liked a garment. It was concluded
that children were not insistent in terms of brand, which is interesting.   

Kaynakça

  • Refernas1 Ağaç, Saliha, Çeğindir, Y. Neşe (2006). Üniversite Öğrencilerinin Giyim İhtiyaçlarını Karşılama ve Moda konusundaki Görüş ve Davranışları. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 1, 1-10.
  • Refernas2 Ağaç, Saliha, Harmankaya, Hatice (2009). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Giysi Tercihleri ve Giysi Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 1-13.
  • Refernas3 Aldrich, Winifred (2000). Metrik Sistemle Kalıp Hazırlama Çocuk Giyimi. (Çeviren: Elife Gündoğan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Refernas4 Armağan, Ece, Acayip, Esma (2015). Alışveriş Merkezlerindeki Müşteri Hizmetleri Uygulamalarının Müşteri Sadakatine Etkisi: Eskişehir İlinde Uygulama. Ekev Akademi Dergisi, 62, 1-19.
  • Refernas5 Çeğindir, Y. Neşe (2008). Çocuk Giysi Uyumunda Kalıp İlaveleri. Konfeksiyon Teknik, Aralık, 58-68.
  • Refernas6 Çivitçi, Şule, Harmankaya, Hatice (2012). 6-16 Yaş Arası Obez Çocukların ve Ergenlerin Giysilerde Tercih Ettiği Özellikler. Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 49-60.
  • Refernas7 Demir, Şen, Ş., Kozak, Metin (2013). Tüketici Davranışları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Refernas8 Doğan, Karabulut, Nuray (2012). İlköğretim Ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Giyim Seçimlerini Etkileyen Faktörler. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Refernas9 Eray, Fatma, Çivitçi, Şule (2000). Giysilerde Kullanılan Renklerin İnsan Üzerindeki Psikolojik Etkileri. Mesleki Eğitim Dergisi, 2 (1), 63-72.
  • Refernas10 Harper, J. A. Sarah, Dewar, Pearl-Jane and Diack, A. Barbara (2003). The Purchase of Children’s Clothing- Who Has The Upper Hand?. Journal of Fashion Marketing and Management, 7 (2), 196-206.
  • Refernas11 Hogg, Margaret, K., Bruce, Margaret and Hill, Alexander J. (1998). Fashion Brand Preferences Among Young Consumer. International Journal of Retail & Distribution Management, 26 (8), 293-300.
  • Refernas12 Karaca, Yasemin, Bozyiğit, Sezen (2015). Tüketime Etki Eden Sosyalleşme Faktörleri: Adölesanlara Yönelik Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Nisan 6 (1), 51-72.
  • Refernas13 Karalar, Rıdvan (2006). Çağdaş Tüketici Davranışı. (2. Basım). Ankara.
  • Refernas14 Kırzıoğlu, G. Neriman (1992). Giyim Sanatı ve Kişisel Görünüm. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Refernas15 Koca, Emine, Koç, Fatma (2008). Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi e-sosder, 24, 171-200.
  • Refernas16 Meyer, Deborah, J.C., Anderson, Heather, C. (2000). “Preadolescents and Apparel Purchasing: Conformity to Parents and Peers In The Consumer Socialization Process”. Journal of Social Behavior and Personality, 15 (2), 243-257.
  • Refernas17 Moschis, P. George, Gilbert A. Churchill (1979). An Analysis of The Young Consumer. Journal of Marketing, 43, Summer, 40-48.
  • Refernas18 Mucuk, İsmet (1999). Pazarlama İlkeleri (11. Basım). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Refernas19 Oktay, Kutay (2006). Kırgızistan’daki Tüketicilerin Giyim Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Kırgızistan- Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 15, 197-211.
  • Refernas20 Özbek, Tezel, Zeynep (2002). 12-14 Yaş Adölesan Çağındaki Kız Çocukların Giysi Seçimi ve Modayla İlgilenme Durumları. Standard, (483), 37-43.
  • Refernas21 Özgen, Özlen (2003). An Analysis of Child Consumer in Turkey. International Journal of Consumer Studies, 27 (5), 366-380.
  • Refernas22 Selvi, S. Murat, Özkoç, Hatice, Emeç, Hamdi (2007). Mağaza İmajı, Mağaza Memnuniyeti ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-121
  • Refernas23 Sönmez, Ebru (2009). Giyimde Marka Bağlılığı ve Marka Duyarlılığı: Gençler Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Refernas24 Şener, Arzu, ve Babaoğul. Müberra(2007). Çocuk ve Genç Tüketiciler. (Editörler: Müberra Babaoğul, Arzu Şener). Tüketici Yazıları I. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, 127-152.
  • Refernas25 Tungate, Mark (2006). Modada Marka Olmak. (Çeviren: Günhan Günay). İstanbul: Marka Yayınları.
  • Refernas26 Ünal, B. Zümrüt, Öndoğan, Ziynet (2009). Bebek Giyimleri: Genel Bakış. E-Journal of New World Sciences Academy, 4 (1), 24-33.
  • Refernas27 Varol, Esra, Çivitçi, Şule (2010). Okulöncesi Çocukların Giyinme Becerilerini Kolaylaştırmaya Yönelik Giysi Tasarımları. E- Journal of New World Sciences Academy Vocational Education, 5 (1), 1-16.
  • Refernas28 Vural, Tuğba (1995). Çocuk Giyiminin Ebeveynler Tarafından Algılanma Biçimi ve Giysi Seçiminde Dikkat Edilen Noktalar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 1-12.
  • Refernas29 Yörükoğlu, Atalay (1987). Çocuk Ruh Sağlığı. Türkiye İş Bankası Yayınları. Ankara: Doğuş Matbaası.

5-10 Yaş Arası Çocuk Tüketicilerin Giysi Tercihleri ve Giysi Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 2672 - 2690, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.560242

Öz

Kişilerin tüketici olarak
sosyalleşmesi çocukluk dönemlerinde başlar. Çocuklar, küçük yaşlardan itibaren
ailelerinin satın alma kararlarını etkileyebilmektedir. Bu araştırmanın amacı,
5-10 yaş aralığındaki çocukların giysi tercihleri ve giysi satın alma
davranışlarına etki eden faktörleri belirlemektir. Betimsel araştırma
yönteminin kullanıldığı çalışmanın evrenini Edirne merkezdeki farklı
sosyo-ekonomik duruma sahip 6 devlet okulunda öğrenim gören 5-10 yaş arası
çocuk tüketicilerin aileleri; örneklemini bu okullardan gelişigüzel olarak
seçilen 667 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak anket formu kullanılmış, sorular Engel, Kollat ve Blackwell (EKB)
tüketici davranış modeline uygun olarak 4 ana bölümde yapılandırılmıştır. Elde
edilen veriler SPSS programına aktarılmış, bulgular cinsiyet değişkeni dikkate
alınarak çapraz tablolarda verilmiştir. Cinsiyete göre verilen cevapların
arasındaki istatistiksel ilişkinin ölçümü için ki-kare ilişki analizi
yapılmıştır. Araştırmaya göre çocuk tüketicilerde, giysinin fiziksel olarak
vücuda uygunluğu, modeli, kalitesi her iki cinsiyet açısından da her zaman
dikkat edilen özellikler olduğu ve çocukların beğendikleri giysi olduğunda
mutlaka belli ettikleri saptanmıştır. Çocukların marka konusunda ısrarcı
olmadıkları sonucu da dikkat çekicidir. 

Kaynakça

  • Refernas1 Ağaç, Saliha, Çeğindir, Y. Neşe (2006). Üniversite Öğrencilerinin Giyim İhtiyaçlarını Karşılama ve Moda konusundaki Görüş ve Davranışları. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 1, 1-10.
  • Refernas2 Ağaç, Saliha, Harmankaya, Hatice (2009). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Giysi Tercihleri ve Giysi Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 1-13.
  • Refernas3 Aldrich, Winifred (2000). Metrik Sistemle Kalıp Hazırlama Çocuk Giyimi. (Çeviren: Elife Gündoğan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Refernas4 Armağan, Ece, Acayip, Esma (2015). Alışveriş Merkezlerindeki Müşteri Hizmetleri Uygulamalarının Müşteri Sadakatine Etkisi: Eskişehir İlinde Uygulama. Ekev Akademi Dergisi, 62, 1-19.
  • Refernas5 Çeğindir, Y. Neşe (2008). Çocuk Giysi Uyumunda Kalıp İlaveleri. Konfeksiyon Teknik, Aralık, 58-68.
  • Refernas6 Çivitçi, Şule, Harmankaya, Hatice (2012). 6-16 Yaş Arası Obez Çocukların ve Ergenlerin Giysilerde Tercih Ettiği Özellikler. Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 49-60.
  • Refernas7 Demir, Şen, Ş., Kozak, Metin (2013). Tüketici Davranışları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Refernas8 Doğan, Karabulut, Nuray (2012). İlköğretim Ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Giyim Seçimlerini Etkileyen Faktörler. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Refernas9 Eray, Fatma, Çivitçi, Şule (2000). Giysilerde Kullanılan Renklerin İnsan Üzerindeki Psikolojik Etkileri. Mesleki Eğitim Dergisi, 2 (1), 63-72.
  • Refernas10 Harper, J. A. Sarah, Dewar, Pearl-Jane and Diack, A. Barbara (2003). The Purchase of Children’s Clothing- Who Has The Upper Hand?. Journal of Fashion Marketing and Management, 7 (2), 196-206.
  • Refernas11 Hogg, Margaret, K., Bruce, Margaret and Hill, Alexander J. (1998). Fashion Brand Preferences Among Young Consumer. International Journal of Retail & Distribution Management, 26 (8), 293-300.
  • Refernas12 Karaca, Yasemin, Bozyiğit, Sezen (2015). Tüketime Etki Eden Sosyalleşme Faktörleri: Adölesanlara Yönelik Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Nisan 6 (1), 51-72.
  • Refernas13 Karalar, Rıdvan (2006). Çağdaş Tüketici Davranışı. (2. Basım). Ankara.
  • Refernas14 Kırzıoğlu, G. Neriman (1992). Giyim Sanatı ve Kişisel Görünüm. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Refernas15 Koca, Emine, Koç, Fatma (2008). Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi e-sosder, 24, 171-200.
  • Refernas16 Meyer, Deborah, J.C., Anderson, Heather, C. (2000). “Preadolescents and Apparel Purchasing: Conformity to Parents and Peers In The Consumer Socialization Process”. Journal of Social Behavior and Personality, 15 (2), 243-257.
  • Refernas17 Moschis, P. George, Gilbert A. Churchill (1979). An Analysis of The Young Consumer. Journal of Marketing, 43, Summer, 40-48.
  • Refernas18 Mucuk, İsmet (1999). Pazarlama İlkeleri (11. Basım). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Refernas19 Oktay, Kutay (2006). Kırgızistan’daki Tüketicilerin Giyim Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Kırgızistan- Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 15, 197-211.
  • Refernas20 Özbek, Tezel, Zeynep (2002). 12-14 Yaş Adölesan Çağındaki Kız Çocukların Giysi Seçimi ve Modayla İlgilenme Durumları. Standard, (483), 37-43.
  • Refernas21 Özgen, Özlen (2003). An Analysis of Child Consumer in Turkey. International Journal of Consumer Studies, 27 (5), 366-380.
  • Refernas22 Selvi, S. Murat, Özkoç, Hatice, Emeç, Hamdi (2007). Mağaza İmajı, Mağaza Memnuniyeti ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-121
  • Refernas23 Sönmez, Ebru (2009). Giyimde Marka Bağlılığı ve Marka Duyarlılığı: Gençler Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Refernas24 Şener, Arzu, ve Babaoğul. Müberra(2007). Çocuk ve Genç Tüketiciler. (Editörler: Müberra Babaoğul, Arzu Şener). Tüketici Yazıları I. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, 127-152.
  • Refernas25 Tungate, Mark (2006). Modada Marka Olmak. (Çeviren: Günhan Günay). İstanbul: Marka Yayınları.
  • Refernas26 Ünal, B. Zümrüt, Öndoğan, Ziynet (2009). Bebek Giyimleri: Genel Bakış. E-Journal of New World Sciences Academy, 4 (1), 24-33.
  • Refernas27 Varol, Esra, Çivitçi, Şule (2010). Okulöncesi Çocukların Giyinme Becerilerini Kolaylaştırmaya Yönelik Giysi Tasarımları. E- Journal of New World Sciences Academy Vocational Education, 5 (1), 1-16.
  • Refernas28 Vural, Tuğba (1995). Çocuk Giyiminin Ebeveynler Tarafından Algılanma Biçimi ve Giysi Seçiminde Dikkat Edilen Noktalar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 1-12.
  • Refernas29 Yörükoğlu, Atalay (1987). Çocuk Ruh Sağlığı. Türkiye İş Bankası Yayınları. Ankara: Doğuş Matbaası.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Ercan Bu kişi benim 0000-0003-0996-4300

Hatice Harmankaya Bu kişi benim 0000-0001-6375-7586

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ercan, D., & Harmankaya, H. (2019). 5-10 Yaş Arası Çocuk Tüketicilerin Giysi Tercihleri ve Giysi Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 2672-2690. https://doi.org/10.15869/itobiad.560242
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.