In
poet tezkires, the terms “eş‘âr” and “güftâr, are sometimes used as consider
the poet's style and used sometimes as evaluation of poems. For this reason,
especially in the presentation of poem examples, is attracted attention
stereotyped expressions, be included of this terms, with their frequency and
difference. Hence, it is possible to make inferences as to the use of these
terms in tezkires as well as their dictionary meanings based upon their context
and functional properties. Therefore, in this study, is determined the meanings
of the terms “eş‘âr” and “güftâr” in the 16th century tezkires which we can be
listed as a part of the tezkire Sehî, Latîfî, Hasan Çelebi, Beyânî, Âşık
Çelebi, Ahdî and Künhü’l-ahbâr; with reference to dictionaries and tezkire
texts in different languages. Within this scope, is evaluated their show what
kind of variations of the words mentioned in poetry and poetry descriptions.
During these evaluations, the terms “beyt, ebyât, poetry, matla‘, nazm” which
are confront our in the presentation of poems have also been in common compared
in terms of meaning and function, too. For this purpose, it is worked to reveal
the sound and meaning connection of the words “eş ‘âr”” and “güftâr” with a
contextual criticism.
Şair
tezkirelerinde “eş‘âr” ve “güftâr” terimleri, bazen şairlerin üslubu bazen de şiirler
değerlendirilirken kullanılmaktadır. Bu nedenle özellikle şiir örneklerinin
takdiminde bu terimlerin içinde bulunduğu kalıp ifadeler sıklığı ve farklılığı
ile dikkat çekmektedir. Dolayısıyla bağlamdan ve işlevsel özelliklerinden yola
çıkarak bu terimlerin sözlük anlamlarının yanında tezkirelerdeki kullanımlarına
dair çıkarımlarda bulunmak da mümkündür. Bu sebeple bu çalışmada Sehî, Latîfî,
Hasan Çelebi, Beyânî, Âşık Çelebi, Ahdî ve Künhü’l-ahbâr’ın tezkire kısmı
olarak sıralayabileceğimiz 16. yüzyıl tezkirelerinde “eş‘âr” ve “güftâr” terimlerinin
taşıdıkları anlamlar; farklı dillerdeki sözlüklerden ve tezkire metinlerinden
hareketle belirlenmiştir. Bu çerçevede adı geçen kelimelerin şâir ve şiir
vasıflandırmalarında ne tür çeşitlenmeler gösterdikleri değerlendirilmiştir. Bu
değerlendirmeler esnasında şiir takdimlerinde karşımıza çıkan “beyt, ebyât,
şi‘r, matla‘, nazm” terimleri de “eş‘âr” ve “güftâr” terimleri müşterekinde
anlam ve işlev bakımından mukayese edilmiştir. Bu amaçla bağlamlı bir tenkitle “eş‘âr”
ve “güftâr” kelimelerinin ses ve anlam irtibatı da ortaya konmaya
çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4 |