Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Al-Mustarshid Billah (512-529 Hijri/1118-1135 A.D): The First Abbâsîd Caliph Who Revolted against Seljukians

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 3134 - 3151, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.645860

Öz

The
Abbâsîd Caliphate was saved from the domination of the Shiah Buwayhids Dynasty
which lasted a century, with the Baghdad expedition by the Seljukian sultan Tughril
Beg in 477/1055. In this period, the Abbâsîd Caliphs were dispossessed of their
political and administrative authority and were considered religious leaders
only. Al-Mustarshid Billah who remained a Caliph between 512-529 (1118-1136), was
the first Abbâsîd Caliph boosting the Abbâsîd secular-political domination that
had been forgotten in the last two centuries. The Caliph Mustarshid who took
advantage of the political basis that was resulted after the foundation of the
Iraqi Seljukian Empire, took action to get saved from the political domination
of the Seljukians. Mustarshid’s main strategy was to raise a tension related to
the endless throne struggles between the Seljukian Maliks in order to weaken the
Iraqi Seljukian Empire. After eighteen years of fighting, he captured most of
Iraq and succeded to make the Seljukian Sultans and Maliks accept his
authority.
    

Kaynakça

  • Abdünnaim, M. H. (1982). İran ve Irak fi’l-Asri’s-Selcûkî. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-Lübnânî.
  • Adalıoğlu, H. H. (1996). “Büyük Selçuklu Sultanları İle Abbâsî Halifeliği Münasebetleri”. Basılmamış Doktora Tezi. İstanbul Ünv. Sosyal Bilimler Ens.
  • Ahmed b. Mahmud (1977). Selçuk-Nâme. (Haz. Erdoğan Merçil). İstanbul: Kervan Yayıncılık.
  • Aydın, Y. (2018). “Horasan ve Irak Selçuklu Devletleri-Abbasi Hilafeti İlişkileri (429-590/1038-1194). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Ünv. Sosyal Bilimler Ens.
  • Azîmî (2006). Azîmî Tarihi. (Trc. Ali Sevim). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Bündari (1943). Irak ve Horasan Selçukluları Tarihi. (Çev. Kıvameddin Burslan). Ankara: TTK Yayınları.
  • Ebü’l-Fidâ. İsmail b. Ali (1907). El-Muhtasar fi Tarihi’l-Beşer. Kahire: el-Matbaatu’l-Hüseyniyyeti’l-Mısriyye.
  • Emin, H. (1965). Târîhu’l-Irâk fi’l-Asri’s-Selcûkî. Bağdat: Matbaatu’l-İrşâd,
  • Fevzî, F. Ö. (1998). el-Hilâfetü’l-Abbâsiyye: es-Sukût ve’l-İnhiyâr. Amman: el-Mektebetü’l-Vataniyye.
  • Hüseynî, Ali b. Nasır b. Ali (1943). Ahbârü'd- Devleti's-Selcûkiyye. (Çev: Necati Lugal). Ankara: TTK Yayınları.
  • İbn Haldûn, Abdurrahman b. Muhammed (1971). Kitabu’l-İber. Beyrut: Müessesetü’l-A’lamî.
  • İbn Tağriberdî, Cemalüddin Ebü’l-Mehasin (1992). en-Nucûmüz’z-Zâhira fi Mülûki’l-Mısr ve’l-Kâhira. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • İbnü’l-Cevzî, Abdurrahman b. Ali (1995). el-Muntazam fi Tarihi’l-Mülûk ve’l-Ümem. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • İbnü’l-Esîr, Ebü’l-Hasen Ali b. Muhammed (1963). Tarihu’l-Bâhir fi’d-Devleti’l-Atabekiyye. Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-Hadîse.
  • İbnü’l-Esîr, Ebü’l-Hasen Ali b. Muhammed (1987). el-Kâmil fi’t-Târih. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Karakuş, N. (2018). “Hille’de Bir Bedevî Emîri: Dübeys b. Sadaka” Marife: Dini Araştırmalar Dergisi. cilt: XVIII, sayı: 2, s. 369-386.
  • Kayhan, H. (2001). Irak Selçukluları. Konya: Çizgi Kitabevi
  • Köymen, M. A. (2011). Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi II. Ankara:TTK.
  • Muhammed Ş. E. (2013). Âhıru Eyyami’l-Abbâsiyyîn. Ehvâz: Müessesetü İkra’.
  • Nüveyrî, Şehabettin Ahmed (2003). Nihayetü’l-Ereb. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Özdemir, M. N. (2008). “Abbasi Halifeleri ile Büyük Selçuklu Sultanları Arasındaki Münasebetler”. Türkiyat Araştırmaları Dergis. Sayı 24,sayfa 315-367.
  • Özgüdenli. O. G. (2004). “Selçuklu-Hilafet Münasebetlerinde Bir Dönüm Noktası: Halife el-Müsterşid’in Katli Meselesi”. İstanbul Ünv. Edebiyat Fak. Der. Sayı. 39. sayfa 1-35.
  • Özgüdenli. O. G. (2006). “Müsterşid-Billâh”. DİA, cilt. 32, sayfa 15-146. Ankara: TDV Yayınları.
  • Ravendî, Muhammed b. Ali (1999). Râhat-üs-Sudûr ve Âyet-üs-Sürur. Ankara: TTK Yayınları.
  • Sıbt İbnü'l-Cevzî, Yusuf b. Kızoğlu (1968). Mir'âtü'z-Zamân fî Târîhi'l-A'yân’da Büyük Selçuklular.(Yay. Ali Sevim). Ankara: TTK Yayınları.
  • Suyûtî, Abdurrahman b. Ebi Bekr (2013), Târîhu’1- Hulefâ, Katar: İdâre Şuûni’l-İslâmiyye.
  • Zehebî, Muhammed b. Ahmed (2003), Târîhu’l-İslâm ve Vefeyâtü’l-Meşâhîr ve’l-A’lâm. Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî.

Selçuklulara Başkaldıran İlk Halife: Müsterşid Billah (512-529/1118-1135)

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 3134 - 3151, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.645860

Öz

Abbâsî hilafeti bir asır süren Şiî Büveyhî
hâkimiyetinden Selçuklu sultanı Tuğrul Bey’in 477/1055 yılındaki Bağdat
seferiyle kurtulmuştur. Bu dönemde Abbâsî halifeleri siyasi ve idari yetkileri
ellerinden alınmış, sadece dini bir lider haline dönüşmüşlerdir.
512-529/1118-1136 tarihleri arasında halifelik yapan Müsterşid Billah,
Abbâsîlerin yaklaşık iki asırdır unuttukları dünyevi-siyasi hâkimiyetlerini
canlandırmak üzere girişimde bulunan ilk halifedir. Irak Selçuklu Devleti’nin
kurulmasıyla ortaya çıkan siyasi zeminden istifade eden Halife Müsterşid,
Selçukluların siyasi hâkimiyetinden kurtulmak için harekete geçmiştir. Selçuklu
melikleri arasındaki bitmez tükenmez taht mücadelelerini kışkırtan Müsterşid,
bu yolla Irak Selçuklu Devleti’ni zayıflatmayı amaçlamıştır. On sekiz yıllık
bir mücadelenin sonunda Irak’ın büyük bölümünü ele geçiren Müsterşid, siyasi
otoritesini Selçuklu sultan ve meliklerine kabul ettirmeyi başarmıştır.

Kaynakça

  • Abdünnaim, M. H. (1982). İran ve Irak fi’l-Asri’s-Selcûkî. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-Lübnânî.
  • Adalıoğlu, H. H. (1996). “Büyük Selçuklu Sultanları İle Abbâsî Halifeliği Münasebetleri”. Basılmamış Doktora Tezi. İstanbul Ünv. Sosyal Bilimler Ens.
  • Ahmed b. Mahmud (1977). Selçuk-Nâme. (Haz. Erdoğan Merçil). İstanbul: Kervan Yayıncılık.
  • Aydın, Y. (2018). “Horasan ve Irak Selçuklu Devletleri-Abbasi Hilafeti İlişkileri (429-590/1038-1194). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Ünv. Sosyal Bilimler Ens.
  • Azîmî (2006). Azîmî Tarihi. (Trc. Ali Sevim). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Bündari (1943). Irak ve Horasan Selçukluları Tarihi. (Çev. Kıvameddin Burslan). Ankara: TTK Yayınları.
  • Ebü’l-Fidâ. İsmail b. Ali (1907). El-Muhtasar fi Tarihi’l-Beşer. Kahire: el-Matbaatu’l-Hüseyniyyeti’l-Mısriyye.
  • Emin, H. (1965). Târîhu’l-Irâk fi’l-Asri’s-Selcûkî. Bağdat: Matbaatu’l-İrşâd,
  • Fevzî, F. Ö. (1998). el-Hilâfetü’l-Abbâsiyye: es-Sukût ve’l-İnhiyâr. Amman: el-Mektebetü’l-Vataniyye.
  • Hüseynî, Ali b. Nasır b. Ali (1943). Ahbârü'd- Devleti's-Selcûkiyye. (Çev: Necati Lugal). Ankara: TTK Yayınları.
  • İbn Haldûn, Abdurrahman b. Muhammed (1971). Kitabu’l-İber. Beyrut: Müessesetü’l-A’lamî.
  • İbn Tağriberdî, Cemalüddin Ebü’l-Mehasin (1992). en-Nucûmüz’z-Zâhira fi Mülûki’l-Mısr ve’l-Kâhira. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • İbnü’l-Cevzî, Abdurrahman b. Ali (1995). el-Muntazam fi Tarihi’l-Mülûk ve’l-Ümem. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • İbnü’l-Esîr, Ebü’l-Hasen Ali b. Muhammed (1963). Tarihu’l-Bâhir fi’d-Devleti’l-Atabekiyye. Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-Hadîse.
  • İbnü’l-Esîr, Ebü’l-Hasen Ali b. Muhammed (1987). el-Kâmil fi’t-Târih. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Karakuş, N. (2018). “Hille’de Bir Bedevî Emîri: Dübeys b. Sadaka” Marife: Dini Araştırmalar Dergisi. cilt: XVIII, sayı: 2, s. 369-386.
  • Kayhan, H. (2001). Irak Selçukluları. Konya: Çizgi Kitabevi
  • Köymen, M. A. (2011). Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi II. Ankara:TTK.
  • Muhammed Ş. E. (2013). Âhıru Eyyami’l-Abbâsiyyîn. Ehvâz: Müessesetü İkra’.
  • Nüveyrî, Şehabettin Ahmed (2003). Nihayetü’l-Ereb. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Özdemir, M. N. (2008). “Abbasi Halifeleri ile Büyük Selçuklu Sultanları Arasındaki Münasebetler”. Türkiyat Araştırmaları Dergis. Sayı 24,sayfa 315-367.
  • Özgüdenli. O. G. (2004). “Selçuklu-Hilafet Münasebetlerinde Bir Dönüm Noktası: Halife el-Müsterşid’in Katli Meselesi”. İstanbul Ünv. Edebiyat Fak. Der. Sayı. 39. sayfa 1-35.
  • Özgüdenli. O. G. (2006). “Müsterşid-Billâh”. DİA, cilt. 32, sayfa 15-146. Ankara: TDV Yayınları.
  • Ravendî, Muhammed b. Ali (1999). Râhat-üs-Sudûr ve Âyet-üs-Sürur. Ankara: TTK Yayınları.
  • Sıbt İbnü'l-Cevzî, Yusuf b. Kızoğlu (1968). Mir'âtü'z-Zamân fî Târîhi'l-A'yân’da Büyük Selçuklular.(Yay. Ali Sevim). Ankara: TTK Yayınları.
  • Suyûtî, Abdurrahman b. Ebi Bekr (2013), Târîhu’1- Hulefâ, Katar: İdâre Şuûni’l-İslâmiyye.
  • Zehebî, Muhammed b. Ahmed (2003), Târîhu’l-İslâm ve Vefeyâtü’l-Meşâhîr ve’l-A’lâm. Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Güzel 0000-0002-4153-3933

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Güzel, F. (2019). Selçuklulara Başkaldıran İlk Halife: Müsterşid Billah (512-529/1118-1135). İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 3134-3151. https://doi.org/10.15869/itobiad.645860
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.