Increasing of competitiveness in recent years, getting easy of buying a product anywhere in the world through internet have enhanced the importance of promotion activities. Consumer have got informed about goods, services and ideas on account of promotional activities. Of promotion activities advertising is a one of the most preferred tools by bussinesses. Like in every sector, digitalization have gradually gained importance in advertising sector, recently. Associated with digitalization, businesses have desired to attract consumer attention by using different advertising channels. Pop-up ads is also an advertising channel. Pop-up ads is a type of advertising to aim marketing of the concepts of goods, services and ideas when an internet page opened and without user permission. View points of individuals to ads vary in person to person. While some people tend to buy the product which he/she came across it on advertising, some searches for the product and for others, the product on ad does not take attention. Therefore day by day businesses have applied various methods for being able to take consumer attention. In literature, there are categorizations on individuals according to their birth dates. These categorizations are characterized as babyboomers, x generations, y generations and z generations. In this study, it is investigated what were views of individuals in x, y, z generations about pop-up ads as a digital advertising tool and whether it changed among generations. The reason of inserting the three generations in this study is due to more interaction of x, y, z generations with pop-up ads. Hence, with convenience sampling method it is conducted an online survey on individuals in x, y, z generations and it is detected differencies among generations upon the viewpoints towards pop-up ads. In terms of viewpoints towards pop-up ads it is precipitated that there are notable distinctions between generation z which is called new generation and generation x which is viewed as old one.
Keywords: Pop-up, Advertising, Digital, Generation, Viewpoint
Son yıllarda rekabetin giderek artması, internet sayesinde dünyanın herhangi bir yerinden bir ürünü satın almanın kolaylaşması tutundurma faaliyetlerinin önemini bir kat daha arttırmıştır. Tüketici mal, hizmet ve fikir hakkında tutundurma faaliyetleri ile bilgi sahibi olmaktadır. Tutundurma faaliyetleri içerisinde reklam, işletmeler tarafından en çok tercih edilen araçlardan biridir. Günümüzde her sektörde olduğu gibi reklam sektöründe de dijitalleşme giderek önem kazanmaktadır. Dijitalleşme ile birlikte işletmeler farklı reklam mecraları kullanarak tüketicinin ilgisini çekmek istemektedirler. Pop-up reklamlar da bu mecralardan biridir. Pop-up reklamlar bir internet sayfasının açıldığında kullanıcının istemi olmadan kendiliğinden açılan ve mal, hizmet ya da fikir gibi kavramların pazarlanmasını amaçlayan bir reklam türüdür. Bireylerin reklama bakış açıları kişiden kişiye farklılık göstermektedir. Kimi birey reklamda gördüğü ürünü satın alma yoluna giderken, kimisi ürün ile ilgili araştırma yapmakta kiminin ise reklamda gördüğü ürün dikkatini çekmemektedir. Bu nedenle işletmeler her geçen gün tüketicinin dikkatini çekebilmek için çeşitli yöntemlere başvurmaktadırlar. Literatürde bireylerin doğum tarihlerine göre sınıflandırmalar yer almaktadır. Bu sınıflandırmalar baby boomers, x kuşağı, y kuşağı, z kuşağı gibi isimlerle ifade edilmektedir. Çalışmada x, y, z kuşaklarındaki bireylerin dijital bir reklam aracı olarak pop-up reklama bakış açılarının ne olduğu ve kuşaklar arasında bunun farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Çalışmaya bu üç kuşağın dahil edilmesinin nedeni; x, y ve z kuşaklarının pop-up reklamlarla daha fazla etkileşim halinde olmasından kaynaklanmaktadır. Bu nedenle kolayda örnekleme yöntemiyle online olarak x, y ve z kuşağındaki bireylere anket uygulanmış ve pop-up reklamlara bakış açılarında söz konusu kuşaklar arasında farklar olduğu tespit edilmiştir. Özellikle yeni jenerasyon olarak tabir edilen z kuşağı ve eski jenerasyon olarak kabul edilen x kuşağı arasında pop-up reklamlara bakış açısı anlamında önemli farklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 2 |