Çalışmada işyeri mutluluğu kavramının A kişilik tipine göre farklılık gösterip göstermediği ve bu bağlamda içsel motivasyonun rolü incelenmiştir. Bireyler dış görünüşleri ve zihinsel yapıları bir birinden farklıdır. Bu durumun doğal bir sonucu olarak da dış dünyayı algılayış biçimleri de bir birinden farklıdır. Kişilik kavramının esası bu unsurlardan meydana gelmektedir. Kişilik bireyin dış dünya ile olan münasebetini etkiler ve hislerini, düşünce ve eylemlerini yönlendirir. Bu çalışmada A kişilik tipi ele alınacaktır. İşyeri mutluluğu Türkiye’de akademik olarak az çalışılan ve işletmeler açısından düşündüğümüzde ise çoğunlukla üstünde fazla durulmayan bir kavramdır. Bununla beraber işyerinde mutlu olan çalışanın bulunduğu kuruma her anlamda katkı sağlaması beklenmektedir. Çalışanların mutluluğunu etki eden hisler ve bireyin kendisinde olduğunu düşündüğü potansiyeli gerçekleştirdiğine ilişkin fikri işyeri mutluluğu kavramının temelini meydana getirmektedir. Motivasyon kuramları uzun yıllardır araştırılan ve teorilerle açıklanmaya çalışılan kavramlardır. Çalışmamızda sadece içsel motivasyon ele alınmıştır. İçsel motivasyonu dışsal motivasyondan ayıran en önemli nokta motivasyon kaynağının bireyin kendisi ve iç dünyası olmasıdır. Bireylerde içsel motivasyonun dışsal motivasyondan daha etkili olması beklenmektedir. Bunun nedeni ödüllendirme gibi dışsal motivasyon faktörlerinin ortadan kalkması durumunda bireyin motivasyonunun kolayca düşmesidir. Araştırmada bireylerin işyerinde mutlu olma hallinin A kişilik tipi ve içsel motivasyon gibi işletme dışı faktörlerinden etkilenmesinin araştırılması bakımından literatüre katkısı bulunmaktadır. Araştırma öğretmenlere yönelik yapılmış olup 500 anketten 390 geçerli anket çalışmada kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; A kişilik tipinin işyeri mutluluğuna doğrudan ve dolaylı etkisi bulunduğu saptanmıştır. Araştırma ile literatüre yapılan katkının yanı sıra insan kaynakları süreçlerinde kişilik yapısı motivasyon ve işyeri mutluluğu gibi kavramları dahil etmek isteyen kurumlara de katkı sağlanabilir. Araştırmanın örneklemini öğretmenler oluşturması nedeniyle elde edilmiş olan bulguların özellikle eğitim kurumlarına katkı sağlaması beklenmektedir.
İçsel Motivasyon İş yeri mutluluğu A tipi Kişilik Motivasyon Kişilik Aracı Rol
In this study, whether the concept of workplace happiness differs according to personality type A and the role of intrinsic motivation will be examined in this context. Individuals are different from each other in terms of their external appearance and mental structures. As a natural consequence of this, the way they perceive the external world is also different from each other. The essence of the concept of personality consists of these elements. Personality affects the relationship of individuals with the external world and directs their feelings, thoughts, and actions. In the study, personality type A will be discussed. Workplace happiness is a concept that is rarely studied academically in Türkiye and when we think about it in terms of businesses, it is mostly not emphasized much. In addition, it is expected that the employee who is happy at the workplace will contribute to the institution in every sense. The feelings that affect the happiness of the employees and the idea that the individual realizes the potential he thinks he has, form the basis of the concept of workplace happiness. Motivation theory is a concept that has been researched for many years and tried to be explained with theories. In the study, only intrinsic motivation was considered. The most important point that distinguishes intrinsic motivation from extrinsic motivation is that the source of motivation is the individual himself and his inner world. The research was conducted for teachers and 390 valid questionnaires out of 500 questionnaires were used in the study. According to the results of the research, it was determined that personality type A has a direct and indirect effect on workplace happiness. It is expected that the findings will contribute especially to educational institutions, since the sample of the research is teachers.
Intrinsic Motivation Workplace Happiness Personality Type A Motivation Personality Mediator Role
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |