Metaverse, Facebook'un 2021 yılında kurumsal kimliğini Meta olarak yeniden adlandırması ve bu teknoloji için 10 milyar dolar yatırım yapmayı planladığını duyurmasıyla birlikte gittikçe popülerleşen bir kavram haline gelmiştir. Gelecek için vaad edilen potansiyelleri nedeniyle metaverse, akademik çalışmaların da ilgi odağı olan bir çalışma konusudur. Bu çalışma üniversite öğrencilerinin Metaverse’e yönelik algılarının, “metaforlar” aracılığı ile ortaya çıkarılmasını amaçlayan olgubilim (fenomenoloji) deseninde yürütülen nitel bir çalışmadır. Araştırmaya Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde öğrenim gören 170 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan bir form kullanılmıştır. Veri toplama aracının ilk bölümü demografik bilgilerden oluşmakta, ikinci bölümünde ise Metaverse kavramına ilişkin metaforik algıları belirleyebilmek amacıyla “Metaverse………gibidir. Çünkü…………” ifadesi yer almaktadır. Veri toplama aracının giriş kısmında metafor çalışmalarının nasıl doldurulacağına ilişkin örnek bir ifade yer almaktadır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından oluşturulan metaforlar içerik analizine tâbi tutularak ortak özellikleri ve benzetme odakları dikkate alınmış ve kategoriler oluşturulmuştur. Katılımcılar tarafından Metaverse ile ilgili oluşturulan metaforlar incelendiğinde, “kurgu odağı”, “bilinç dışı odak”, “sanal odak”, “hayal odağı”, “dünya odağı”, “ticari odak”, “oyun odağı”, “distopik odak”, “gelecek odağı” ve “dijital ağ odağı” olmak üzere 10 farklı kategori ortaya çıkmıştır. Her kategoride yer alan kodlar katılımcıların gerekçeleri ve numaralarıyla birlikte sunulmuştur. Ayrıca tabloları yorumlarken çeşitli öğrenci görüşlerine yer verilmiştir. En çok metafor üretilen kategori “sanal odak” olarak belirlenmiştir. Belirtilen kategoriler dışında bazı metaforlar ise gösterge, ilaç, yeryüzündeki gerçeklik, robot insan, mürekkep şeklinde kodlanmıştır ancak herhangi bir kategori altında gruplandırılamamıştır. Metaverse hakkında herhangi bir fikri olmayan ve “bilmiyorum” şeklinde görüş bildiren az sayıda öğrenci de mevcuttur.
Metaverse Metafor Üniversite Öğrencileri Nitel Araştırma Fenomenoloji
Destekleyen herhangi bir kurum yoktur
The metaverse has become an increasingly popular concept, with Facebook renaming its corporate identity as Meta in 2021 and announcing plans to invest $10 billion in this technology. Due to its promising potentials for the future, the metaverse is also a subject of interest for academic studies. This study is a qualitative phenomenological study that aims to reveal university students' perceptions of the Metaverse through "metaphors". A total of 170 university students studying at various universities in Turkey participated in the study. A form created by the researchers was used as a data collection tool. The first part of the data collection tool consists of demographic information, and the second part includes the statement "Metaverse is like .......... Because............" statement is included. In the introduction part of the data collection tool, there is a sample statement on how to fill in metaphor studies. Descriptive analysis and content analysis methods were used to analyze the data obtained from the study. The metaphors created by the students were subjected to content analysis and categories were created by taking into account their common features and foci of analogy. When the metaphors created by the participants about the Metaverse were analyzed, 10 different categories emerged: "fiction focus", "unconscious focus", "virtual focus", "dream focus", "world focus", "commercial focus", "game focus", "dystopian focus", "future focus" and "digital network focus". The codes in each category are presented together with the participants' justifications and numbers. In addition, while interpreting the tables, various student opinions were included. The category that produced the most metaphors was determined as "virtual focus". Some metaphors other than the mentioned categories were coded as indicator, medicine, reality on earth, robot human, ink, but could not be grouped under any category. There were also a small number of students who had no idea about the metaverse and stated "I don't know".
Metaverse Metaphor University Students Qualitative Research Phenomenology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |