Communication is a concept that always preserves its existence and can be encountered in different branches. One of these branches is corporate communication, which is a valuable concept for businesses, and its sub-dimension, organizational communication. This type of communication plays an important role for the continuity and efficiency of businesses. Thus, this type of communication is one of the important concepts subject to scientific studies. In this direction, this study aims to conduct a bibliometric analysis on the theses published in the National Thesis Center on the concepts of corporate and organizational communication. In order to reveal the current situation, bibliometric analysis method, which is one of the quantitative research methods, was used in the study. This method reveals the quantitative aspect of academic publications and the current state of the literature on the subject under study. In the data collection process, the “advanced scanning” feature of the Thesis Center was used. A total of 267 theses with the phrases “Corporate Communication” and “Organizational Communication” in their titles were subjected to the research. These theses cover all postgraduate studies conducted in various universities and years. Information on the publication languages, types, years of completion, universities and types of these universities, main disciplines, advisor titles, author genders, number of pages and references, keywords and research models of the theses were first categorized in Excel file and then analyzed by creating tables and graphs in Word file. As a result, theses were mostly written between 2018-2020, at the master's level and in Turkish. The theses in which the quantitative method was used more were concentrated in the 51-100 and 101-150 source range and were preferred more by female authors. The theses were mostly supervised by academics with the title of Professor. Most of the theses were conducted in state universities, and the highest number of theses were conducted in Marmara University. It was determined that most of the theses were conducted in the Department of Business Administration. It was concluded that the most commonly used keyword was “corporate communication”.
Corporate Communication Organizational Communication Bibliometric Analysis National Thesis Center Graduate Theses
İletişim daima varlığını koruyan bir kavram olduğu gibi farklı dallarda karşımıza çıkabilmektedir. Bu dallardan biri de işletmeler için değerli bir kavram olan kurumsal iletişim ve alt boyutu olan örgütsel iletişimdir. Bu iletişim türü işletmelerin devamlılığı ve verimliliği için önemli rol oynamaktadır. Böylece bu iletişim türü, bilimsel çalışmalara konu olan önemli kavramlardan biridir. Bu doğrultuda çalışmada kurumsal ve örgütsel iletişim kavramlarıyla ilgili Ulusal Tez Merkezi'nde yayınlanan tezler üzerine bibliyometrik analiz yapılması amaçlanmıştır. Mevcut durumu ortaya koymak amacıyla çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden olan bibliyometrik analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem, akademik yayınların niceliksel yönünü ve çalışılan konuyla ilgili literatürün mevcut durumunu ortaya koymaktadır. Veri toplama sürecinde, Tez Merkezi’nin “gelişmiş tarama” özelliği kullanılmıştır. Başlıklarında “Kurumsal İletişim” ve “Örgütsel İletişim” ifadeleri geçen erişime açık 267 tez araştırmaya tâbi tutulmuştur. Bu tezler, çeşitli üniversitelerde ve yıllarda yapılan tüm lisansüstü çalışmaları kapsamaktadır. Tezlerin; yayın dilleri, türleri, tamamlandığı yıllar, yayınlandığı üniversiteler ve bu üniversitelerin türleri, ana bilim dalları, danışman unvanları, yazar cinsiyetleri, sayfa ve kaynak sayıları, anahtar kelimeleri ve araştırma modelleriyle ilgili bilgiler öncelikle Excel dosyasında kategorize edilmiş, ardından Word dosyasında tablolar ve grafikler oluşturularak analiz edilmiştir. Sonuç olarak tezler en çok 2018-2020 yılları arasında, yüksek lisans düzeyinde ve Türkçe dilinde yazılmıştır. Nicel metodun daha çok kullanıldığı tezler 51-100 ve 101-150 kaynak aralığında yoğunlaşmış ve kadın yazarlar tarafından daha çok tercih edilmiştir. Tezlere çoğunlukla Profesör unvanlı akademisyenler danışmanlık yapmıştır. Tezlerin büyük kısmı devlet üniversitelerinde gerçekleştirilmiş olup en çok Marmara Üniversitesinde yapılmıştır. Ana bilim dalı olarak en fazla İşletme ABD’de yapıldığı tespit edilmiştir. En çok kullanılan anahtar kelimenin ise “kurumsal iletişim” olduğu sonucuna varılmıştır.
Kurumsal İletişim Örgütsel İletişim Bibliyometrik Analiz Lisansüstü Tezler Ulusal Tez Merkezi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |