In this study, it is aimed to determine the views of university students towards active learning. The phenomenology method, which is one of the qualitative research designs, was used in the study. The study participants consisted of 10 students studying at a state university in eastern Turkey. Convenience sampling method was used to determine the participants. At this stage, students' higher education levels (undergraduate and graduate) were taken into account in order to ensure diversity. For this reason, the participants consist of 10 students, 5 of whom are undergraduate and 5 are graduate students. The study data were obtained by using the "Active Learning Focused Semi-Structured Interview Form" developed by the researcher. Tables, direct quotations, and figures were used to support clarity in the presentation of the study findings. In order to ensure the validity and reliability of the study, necessary precautions were taken and content analysis was applied to the obtained data. As a result, this study determined that students' views on active learning were gathered under 3 themes, 5 sub-themes and 59 codes. When the theme, sub-theme and codes are evaluated; It has been concluded that the students do not encounter active learning enough, especially in primary and secondary schools, active learning is less practiced, teachers are more active, and the active learning processes that students encounter most are demonstration and practice activities. It has been understood that students have various expectations to be able to participate in learning processes actively. The most important of these expectations is the creation of a democratic, fun, free and practice-based teaching environment, emphasis on individual differences, out-of-school activities should be included in the education programs and teacher-student interaction is ensured. In addition, it has been observed that students have various expectations from their teachers, schools and families in the context of active learning. In the study, some suggestions were developed in line with the research results to support students' participation in active learning processes and make learning processes more effective by meeting their expectations in this regard.
Active Learning Student Views Learning Environment University Students Content Analysis Phenomenology
Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin aktif öğrenmeye yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olan olgubilim yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Türkiye’nin doğusunda yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 10 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde kolayda (uygun) örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu aşamada çeşitliliğin sağlanabilmesi amacıyla öğrencilerin yükseköğretim seviyeleri (lisans ve lisansüstü) dikkate alınmıştır. Bu sebeple katılımcıların 5’i lisans ve 5’i lisansüstü seviyedeki 10 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma verilerine araştırmacı tarafından geliştirilen “Aktif Öğrenme Odaklı Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılarak ulaşılmıştır. Çalışma bulguların sunumunda anlaşılırlığın desteklenebilmesi amacıyla tablolardan, doğrudan alıntılardan ve şekillerden yararlanılmıştır. Çalışmanın geçerliği ve güvenirliğinin sağlanabilmesi amacıyla gerekli önlemler alınmış ve elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada öğrencilerin aktif öğrenmeye yönelik görüşlerinin 3 tema, 5 alt tema ve 59 kod altında toplandığı belirlenmiştir. Tema, alt tema ve kodlar değerlendirildiğinde; öğrencilerin aktif öğrenme ile yeteri kadar karşılaşmadıkları, özellikle ilkokul ve ortaokulda aktif öğrenmenin daha az uygulandığı ve öğretmenlerin daha aktif olduğu, öğrencilerin en çok karşılaştıkları aktif öğrenme süreçlerinin uygulama faaliyetleri ile gösterip yaptırma olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin aktif olarak öğrenme süreçlerine katılabilmeleri için çeşitli beklentileri olduğu ve bu beklentilerin başında demokratik, eğlenceli, özgür ve uygulamaya dayalı bir öğretim ortamının yaratılması, bireysel farklılıklara önem verilmesi, okul dışı etkinliklerin eğitim programlarında yer alması gerektiği ve öğretmen-öğrenci etkileşiminin sağlanmasının geldiği anlaşılmıştır. Bunun yanında öğrencilerin aktif öğrenme bağlamında öğretmenlerinden, okullarından ve ailelerinden çeşitli beklentileri olduğu görülmüştür. Çalışmada öğrencilerin aktif öğrenme süreçlerine katılımlarının desteklenebilmesi ve bu konudaki beklentilerinin karşılanarak öğrenme süreçlerinin daha etkili hale getirilebilmesi için araştırma sonuçları doğrultusunda birtakım öneriler geliştirilmiştir.
Aktif Öğrenme Öğrenci Görüşleri Öğrenme Ortamı Üniversite Öğrencileri İçerik Analizi Olgubilim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2 |