BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Test Anxiety- the Future Anxiety Sharing Attitudes (Sakarya Sample)

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 135 - 157, 01.03.2013

Öz

Both test and future anxiety are the types of anxiety disorder. The students studying for the matriculation exams (university entrance exams) can be more successful if they can cope with these anxieties by developing some ways to deal with them just like other people do. The results indicate that the normal high school students have low-level of test anxiety but high-level of future anxiety. As they somehow consider  Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri ABD- Din Psikolojisi Dr. Öğrencisi, Öğretmen, ackarakas@yahoo.com themselves being incompetent, their expectations to be successful at matriculation exams remain at the low-level. On the other hand, it has been found out that the students attending high schools giving religious education along with normal curriculum, known as IHL, have high-level of test but lowlevel of future anxiety. The outcomes of the study clearly indicated that although sharing attitudes could not rehabilitate the students` exam anxiety for short term, they could decrease their long term future worries. If sharing attitudes can consciously be spread along a process, then they may have a rehabilitative effect on anxiety for students.

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi, Sınav Kaygısı, erişim tarihi 2012, http://www.pdrm.anadolu.edu.tr/b/sinavkaygisi.pdf.
  • Ayten, Ali, Empati ve Din, İstanbul, İz Yayıncılık, 2010.
  • Baltaş, Acar, Stres altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, 24.bs., Remzi Kitabevi, İstanbul, 200 Basut, Ebru, ‘‘ Stresle Başa Çıkma ve Ergenlik", Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13 (1), (2006): 31-33.
  • Boyacıoğlu, Nur Elçin, Leyla Küçük, “Ergenlikte Mantık Dışı İnançlar Sınav Kaygısını Nasıl Etkiliyor?” Psikiyatri Hemşireliği Dergisi; 2(1), (2011): 40-45.
  • Corey, Gerald, Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram ve Uygulamaları, Çev: Tuncay Ergene, Ankara Mentis Yayınları, 200 Çivitçi, Asım, “Ergenlerde Mantıkdışı İnanç Ve Sürekli Kaygı İlişkisi”, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı:12 Güz, (2006): 40-45.
  • El Buhari, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail, Cami-us Sahih, I. bs, Daru’l Ğad el- Cedid, Mansura, C. IV, 2002. el Münâvî, Muhammed Abdurrauf, Feyzu’l – Kadîr, Şerh-u Câmi-us Sağîr, Daru’ul-Kütübüb el İlmiyye, Beyrut, 2001.
  • Eryılmaz, Ali, “Ergen Öznel İyi Oluşu ile Olumlu Gelecek Beklentisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, (Eylül 2011): 209-215.
  • Feyizli, Hasan Tahsin, Feyzü’l Furkan Kur’an-ı Kerim Meali, bs., İstanbul, Server İletişim, 2006.
  • Filiz Adana, Nurten Kaya, “Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı Düzeyi Üzerine Sınav Kaygısı İle Başa Çıkma Eğitiminin Etkisi.” Kriz Dergisi), C:13 (2), (2005) :35-42.
  • Gençdoğan, Başaran, “Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı İle Boyuneğicilik Düzeyleri ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi C.7, (1), (2006): 153-164.
  • Güler, Özlem, Tanrı Algısı Ölçeği (TA): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, AÜİFD, XLVIII, (I), (2007): 123-133.
  • Haber, “Sınav Kaygısı Can aldı”, http://gundem.milliyet.com.tr/sinav-kaygisisinav-stresi-can aldi/gundem/gundemdetay, erişim tarihi 08.11.2012. http://www.belgeler.com/blg/1q0t/sinav-kaygisi-lei-doc .
  • Kartopu, Saffet, Kaygının Kader Algıları İle İlişkileri, Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 2, sayı: 3, (2013): 238-260.
  • Köknel, Özcan, “ Zorlanan İnsan - Kaygı Çağında Stres ”, İstanbul, Altın Kitaplar,1988.
  • Marinier, Pier, Dua üzerine Düşünceler, Çev: Sadık Kılıç, Nil Yayınları, İzmir, 1990.
  • Memik, Çakın Nursu http://tip.kocaeli.edu.tr/docs/sinavkaygisi.pdf 2007.
  • Menü, Ana sayfa, “Sınav Kaygısı”, erişim tarihi 24.11.2012 http://www.psikiyatri.org.tr/pagepublic.aspx?menu=42 .
  • Mustafa Koç, “Ergenlik Döneminde Dua Ve İbadet Algılarının Ruh Sağlığına Etkileri Üzerine Bir Alan Araştırması,” Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.6, 10, (2004): 115-157.
  • Müslim b. Haccac, İmam Ebû’l Huseyn, El-Camiu’s Sahih (Cilt 4, Dâr’ul Fikr, Beyrut, tarihsiz). Okur, Psikolog Burcu Canıtez “Beklenti ve Belirsizlik Strese Yol Açıyor” erişim tarihi, 02012, http://www.psikoloji.com.tr/guncel/haberler/beklenti-vebelirsizlik-strese-yol-aciyor-2511.html.
  • Öner N., “Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler.” Boğaziçi Üniversitesi Yayınlar, 3. Bs., İstanbul, 1997.
  • ÖZBAŞ, Azize Atlı, SAYIN, Aslıhan, COŞAR, Behçet, “Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Öncesi Anksiyete Düzeyi İle Erken Dönem Uyumsuz Şema İlişkilerinin İncelenmesi” Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi (1), (2012): 81-89.
  • Pa, Frazier, “The use of religious coping during stressful life events: main effects, moderation, and mediation”, J Consult Clin Psychol, , 66 (2), (1998): 411-412.
  • Pargament, K. I., The “Psychology of Religion Coping: Theory, Research, Practice.” New York : The Guılford Press. (2001)
  • Saffet Kartopu, “Lise Öğrenci Ve Öğretmenlerinin Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, “İlahiyat Fakültesi Dergisi”, 17:2, (2012): 147-170.
  • Songar, Ayhan, Psikiyatri Psikobiyoloji ve Ruh Hastalıkları, bs., İstanbul, Serhat Dağıtım, 1980.
  • Uzman Görüşü: Beklenti Psikolojisi, erişim tarihi, 2012 http://www.psikoloji.com.tr/sorular/1376/beklenti-mihayati-anlamsiz-kilan.html Künye: Karakaş, Ahmet Canan, “Paylaşma Tutumlarının Sınav Kaygısı-Gelecek Kaygısı İle İlişkisi (Sakarya İli Örneği)”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi I, (2013):135-157.

Paylaşma Tutumlarının Sınav Kaygısı-Gelecek Kaygısı İle İlişkisi (Sakarya İli Örneği)

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 135 - 157, 01.03.2013

Öz

Sınav kaygısı ve gelecek kaygısı kaygı bozukluklarının bir türüdür. Üniversite sınavlarına hazırlanan öğrenciler bu kaygıyla baş ettikleri müddetçe çalıştıklarının karşılığını da kolay alırlar. Her insan gibi öğrenciler de bu kaygıları ile başa çıkma tutumları geliştirirler. Çünkü başa çıkma tutumları zorlayıcı durumlara uyum sağlamada önemli bir role sahiptir. Araştırmaya katılan düz lise öğrencilerinin sınav kaygılarının düşük, buna karşın gelecek kaygılarının yüksek olduğunu gözlemledik. Kendilerini yetersiz gördüklerinden üniversite sınavlarından beklentileri düşük olduğu sonucuna ulaşıldı. Din eğitimi alan İHL öğrencilerinin ise sınav kaygıları yüksek olmasına rağmen gelecek kaygıları daha düşük bulundu. Araştırmanın sonunda paylaşma tutumlarının kısa süreli uygulamalarla sınav kaygısını rehabilite edemediğini, buna karşın gelecek kaygısını rehabilite edebildiği sonucuna ulaşıldı. Paylaşma tutumları bilinçli bir şekilde sürece yayılan bir davranış haline geldiğinde kaygıyı rehabilite edici olacaktır.

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi, Sınav Kaygısı, erişim tarihi 2012, http://www.pdrm.anadolu.edu.tr/b/sinavkaygisi.pdf.
  • Ayten, Ali, Empati ve Din, İstanbul, İz Yayıncılık, 2010.
  • Baltaş, Acar, Stres altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı, 24.bs., Remzi Kitabevi, İstanbul, 200 Basut, Ebru, ‘‘ Stresle Başa Çıkma ve Ergenlik", Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13 (1), (2006): 31-33.
  • Boyacıoğlu, Nur Elçin, Leyla Küçük, “Ergenlikte Mantık Dışı İnançlar Sınav Kaygısını Nasıl Etkiliyor?” Psikiyatri Hemşireliği Dergisi; 2(1), (2011): 40-45.
  • Corey, Gerald, Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram ve Uygulamaları, Çev: Tuncay Ergene, Ankara Mentis Yayınları, 200 Çivitçi, Asım, “Ergenlerde Mantıkdışı İnanç Ve Sürekli Kaygı İlişkisi”, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı:12 Güz, (2006): 40-45.
  • El Buhari, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail, Cami-us Sahih, I. bs, Daru’l Ğad el- Cedid, Mansura, C. IV, 2002. el Münâvî, Muhammed Abdurrauf, Feyzu’l – Kadîr, Şerh-u Câmi-us Sağîr, Daru’ul-Kütübüb el İlmiyye, Beyrut, 2001.
  • Eryılmaz, Ali, “Ergen Öznel İyi Oluşu ile Olumlu Gelecek Beklentisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, (Eylül 2011): 209-215.
  • Feyizli, Hasan Tahsin, Feyzü’l Furkan Kur’an-ı Kerim Meali, bs., İstanbul, Server İletişim, 2006.
  • Filiz Adana, Nurten Kaya, “Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı Düzeyi Üzerine Sınav Kaygısı İle Başa Çıkma Eğitiminin Etkisi.” Kriz Dergisi), C:13 (2), (2005) :35-42.
  • Gençdoğan, Başaran, “Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı İle Boyuneğicilik Düzeyleri ve Sosyal Destek Algısı Arasındaki İlişkiler” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi C.7, (1), (2006): 153-164.
  • Güler, Özlem, Tanrı Algısı Ölçeği (TA): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, AÜİFD, XLVIII, (I), (2007): 123-133.
  • Haber, “Sınav Kaygısı Can aldı”, http://gundem.milliyet.com.tr/sinav-kaygisisinav-stresi-can aldi/gundem/gundemdetay, erişim tarihi 08.11.2012. http://www.belgeler.com/blg/1q0t/sinav-kaygisi-lei-doc .
  • Kartopu, Saffet, Kaygının Kader Algıları İle İlişkileri, Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 2, sayı: 3, (2013): 238-260.
  • Köknel, Özcan, “ Zorlanan İnsan - Kaygı Çağında Stres ”, İstanbul, Altın Kitaplar,1988.
  • Marinier, Pier, Dua üzerine Düşünceler, Çev: Sadık Kılıç, Nil Yayınları, İzmir, 1990.
  • Memik, Çakın Nursu http://tip.kocaeli.edu.tr/docs/sinavkaygisi.pdf 2007.
  • Menü, Ana sayfa, “Sınav Kaygısı”, erişim tarihi 24.11.2012 http://www.psikiyatri.org.tr/pagepublic.aspx?menu=42 .
  • Mustafa Koç, “Ergenlik Döneminde Dua Ve İbadet Algılarının Ruh Sağlığına Etkileri Üzerine Bir Alan Araştırması,” Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.6, 10, (2004): 115-157.
  • Müslim b. Haccac, İmam Ebû’l Huseyn, El-Camiu’s Sahih (Cilt 4, Dâr’ul Fikr, Beyrut, tarihsiz). Okur, Psikolog Burcu Canıtez “Beklenti ve Belirsizlik Strese Yol Açıyor” erişim tarihi, 02012, http://www.psikoloji.com.tr/guncel/haberler/beklenti-vebelirsizlik-strese-yol-aciyor-2511.html.
  • Öner N., “Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler.” Boğaziçi Üniversitesi Yayınlar, 3. Bs., İstanbul, 1997.
  • ÖZBAŞ, Azize Atlı, SAYIN, Aslıhan, COŞAR, Behçet, “Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Sınav Öncesi Anksiyete Düzeyi İle Erken Dönem Uyumsuz Şema İlişkilerinin İncelenmesi” Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi (1), (2012): 81-89.
  • Pa, Frazier, “The use of religious coping during stressful life events: main effects, moderation, and mediation”, J Consult Clin Psychol, , 66 (2), (1998): 411-412.
  • Pargament, K. I., The “Psychology of Religion Coping: Theory, Research, Practice.” New York : The Guılford Press. (2001)
  • Saffet Kartopu, “Lise Öğrenci Ve Öğretmenlerinin Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, “İlahiyat Fakültesi Dergisi”, 17:2, (2012): 147-170.
  • Songar, Ayhan, Psikiyatri Psikobiyoloji ve Ruh Hastalıkları, bs., İstanbul, Serhat Dağıtım, 1980.
  • Uzman Görüşü: Beklenti Psikolojisi, erişim tarihi, 2012 http://www.psikoloji.com.tr/sorular/1376/beklenti-mihayati-anlamsiz-kilan.html Künye: Karakaş, Ahmet Canan, “Paylaşma Tutumlarının Sınav Kaygısı-Gelecek Kaygısı İle İlişkisi (Sakarya İli Örneği)”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi I, (2013):135-157.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Canan Karakaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaş, A. C. (2013). Paylaşma Tutumlarının Sınav Kaygısı-Gelecek Kaygısı İle İlişkisi (Sakarya İli Örneği). İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 135-157.
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.