BibTex RIS Kaynak Göster

An Overview to the Theories of Religious Development in the Context of Religious Education

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 3, 728 - 743, 18.05.2015
https://doi.org/10.15869/itobiad.94744

Öz

In this study, it will be discussed religious development and theory of religious development in some ways. For this purpose, in the first instance development will be examined. There are studies showing the existence of religious development in every individual as well as physical, psychological, cognitive and moral development. In these studies it was found that every person is in the process of religious development. For this it was used different scientific method such as observing children in classroom, asking some religious questions, showing some pictures represent religious symbolism especially younger children, implementing in-depth interviews, and especially in recent years examining children’s diaries. As a result, the individual is in a process of religious development from an early age and it develops step by step with the support of the environmental conditions. Every theory gives a different area of development prominence but also it can be used in religious education in some aspects. 

Kaynakça

  • Aydın, Ayhan, Eğitim Psikolojisi, Pegem Akademi, Ankara, 2009.
  • Bacanlı, Hasan, Eğitim Psikolojisi, Ankara: Pegem Yay., 2014.
  • Başaran, İbrahim E., Eğitim Psikolojisi, Ankara: Kadıoğlu Matbaası, 2000.
  • Berger, Kathleen Stassen, The Developing Person: through Childhood and Adolescence, New York: Worth Publishers, 2008.
  • Elkind, David, “The Development of Religious Understanding in Children and Adolescent,” Research on Religious Development: A Comprehensive Handbooks,(ed. Metron P. Strommen), (ss.655-685). New York: Hawthorn Books, 1971.
  • Elkind, David, The Origins of Religion in The Child, Review of Religious Research, Vol.12, No.1, (Autumn) 1970.
  • Erikson, Erik H., Childhood And Society, Norton&Company Inc., New York, 1963.
  • Foulquié, Paul, Pedagoji Sözlüğü, İstanbul: Sosyal Yay., 1994.
  • Fowler, James W., Faith Development At 30: Naming The Challenges Of Faith In A New Millennium, Religious Education, Vol.99, No.4, Fall 2004.
  • Freud, Sigmund, The Future of an Illusion, Norton Company Inc., New York, 1961.
  • Freud, Sigmund, Totem and Taboo Some Points of Agreement between the Mental Lives of Savages and Neurotics, Routledge&Kegan Paul, London 2004.
  • Goldman, Ronald, Religious Thinking from Childhood to Adolescence, New York: The Seabury Press, 1964.
  • Gottlıeb, Eli, “Dini Düşüncenin Gelişimi”, (çev. Cemil Osmanoğlu & Mustafa Ulu), Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, 2012.
  • Harms, Ernest, “The Development of Religious Experience in Children”, The American Journal of Sociology, The University of Chicago Press, Vol. 50, No.2, September 1944.
  • Hood, Ralph W. & Peter C. Hill & Bernard Spilka, The Psychology of Religion: An Empirical Approach, New York: The Guilford Press, 2009.
  • İnanç, Banu Yazgan, M. Bilgin, M. K. Atıcı, Gelişim Psikolojisi Çocuk ve Ergen Gelişimi, Nobel Kitapevi, Adana, 2005.
  • Karaca, Faruk, Dinî Gelişim Teorileri, İstanbul: DEM Yay., 2007.
  • Kısa, Cahit, Carl Gustave Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, İzmir, 2005.
  • Kulaksızoğlu, Adnan, Ergenlik Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul 2000.
  • Oruç, Cemil, “Erken Çocukluk Dönemi Dini Gelişim Teorileri Bağlamında Din Eğitimi”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/8 Summer 2013.
  • Oruç, Cemil, “Din Eğitimi Açısından Çocuk Teolojisi ve İlahiyat Fakülteleri İçin Bir Öneri”, Din Eğitiminde Kalite, (ed. Fahri Kayadibi), İstanbul: Dem Yay., 2014, s.125-152.
  • Osmanoğlu, Cemil, “Din Eğitiminin Gelişimsel Temeli Olarak İnanç”, Bilimname XXVII, 2014/2, 177-206, s. 178.
  • Selçuk, Ziya, Gelisim ve Öğrenme, Nobel Yayınları, Ankara, 2003.
  • Ünver, Gülsen, “Gelişimle İlgili Temel Kavramlar, Gelişimin Temel İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Etmenler”, (ed. Ayten Ulusoy), Eğitim Psikolojisi, Ankara: Anı Yay., 2008.
  • Yavuzer, Haluk, Çocuk Psikolojisi, Ankara: Remzi Yay., 2010.
  • Yavuzer, Haluk, Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi, Ankara: Remzi Yay., 2010.
  • Yörükoğlu, Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı-Çocuğun Kişilik Gelişimi Eğitimi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yay., 2004.

Dini Gelişim Kuramlarına Din Eğitimi Bağlamında Genel Bir Bakış

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 3, 728 - 743, 18.05.2015
https://doi.org/10.15869/itobiad.94744

Öz

Bu çalışmanın amacı, dini gelişimi anlamak için geçmişten günümüze kadar ortaya konmaya
çalışılmış dini gelişim kuramlarının, din eğitimi bağlamında genel bir değerlendirmesini
yapmaktır. Bu amaçla öncelikle gelişim ve gelişim alanları incelenecektir. Daha sonra geçmişten
günümüze kadar olan dini gelişim kuramları özetlenerek din eğitimi alanına katkısı
tartışılacaktır. Fiziksel, psikolojik, bilişsel ve ahlaki gelişim alanlarının yanı sıra her bireyde dini
bir gelişimin varlığını gösteren çalışmaların bulunduğu görülmüştür. Çocukların sınıf
ortamında gözlenmesi, onlara dini içerikli sorular sorulması, daha küçük çocuklara dini
sembolizmi temsil eden resimler gösterilmesi, derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmesi ve
özellikle de son dönemlerde, gerçekleştirilen dini konuşmalar ve çocukların tuttukları
günlüklerin incelenmesi gibi bilimsel yöntemler kullanılarak insanın aslında doğduğu andan
itibaren dini alanda da hem içerik hem de nitelik açısından bir gelişim süreci içerisinde olduğu
anlaşılmıştır. İşte bu tür çalışmaların günümüze kadar farklı isimlerle ele alındığı, her bir
kuramın gelişimin farklı bir boyutunu ön plana çıkardığı ama her birinden de din eğitimi
açısından faydalanılabilecek yönler olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Aydın, Ayhan, Eğitim Psikolojisi, Pegem Akademi, Ankara, 2009.
  • Bacanlı, Hasan, Eğitim Psikolojisi, Ankara: Pegem Yay., 2014.
  • Başaran, İbrahim E., Eğitim Psikolojisi, Ankara: Kadıoğlu Matbaası, 2000.
  • Berger, Kathleen Stassen, The Developing Person: through Childhood and Adolescence, New York: Worth Publishers, 2008.
  • Elkind, David, “The Development of Religious Understanding in Children and Adolescent,” Research on Religious Development: A Comprehensive Handbooks,(ed. Metron P. Strommen), (ss.655-685). New York: Hawthorn Books, 1971.
  • Elkind, David, The Origins of Religion in The Child, Review of Religious Research, Vol.12, No.1, (Autumn) 1970.
  • Erikson, Erik H., Childhood And Society, Norton&Company Inc., New York, 1963.
  • Foulquié, Paul, Pedagoji Sözlüğü, İstanbul: Sosyal Yay., 1994.
  • Fowler, James W., Faith Development At 30: Naming The Challenges Of Faith In A New Millennium, Religious Education, Vol.99, No.4, Fall 2004.
  • Freud, Sigmund, The Future of an Illusion, Norton Company Inc., New York, 1961.
  • Freud, Sigmund, Totem and Taboo Some Points of Agreement between the Mental Lives of Savages and Neurotics, Routledge&Kegan Paul, London 2004.
  • Goldman, Ronald, Religious Thinking from Childhood to Adolescence, New York: The Seabury Press, 1964.
  • Gottlıeb, Eli, “Dini Düşüncenin Gelişimi”, (çev. Cemil Osmanoğlu & Mustafa Ulu), Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, 2012.
  • Harms, Ernest, “The Development of Religious Experience in Children”, The American Journal of Sociology, The University of Chicago Press, Vol. 50, No.2, September 1944.
  • Hood, Ralph W. & Peter C. Hill & Bernard Spilka, The Psychology of Religion: An Empirical Approach, New York: The Guilford Press, 2009.
  • İnanç, Banu Yazgan, M. Bilgin, M. K. Atıcı, Gelişim Psikolojisi Çocuk ve Ergen Gelişimi, Nobel Kitapevi, Adana, 2005.
  • Karaca, Faruk, Dinî Gelişim Teorileri, İstanbul: DEM Yay., 2007.
  • Kısa, Cahit, Carl Gustave Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, İzmir, 2005.
  • Kulaksızoğlu, Adnan, Ergenlik Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul 2000.
  • Oruç, Cemil, “Erken Çocukluk Dönemi Dini Gelişim Teorileri Bağlamında Din Eğitimi”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/8 Summer 2013.
  • Oruç, Cemil, “Din Eğitimi Açısından Çocuk Teolojisi ve İlahiyat Fakülteleri İçin Bir Öneri”, Din Eğitiminde Kalite, (ed. Fahri Kayadibi), İstanbul: Dem Yay., 2014, s.125-152.
  • Osmanoğlu, Cemil, “Din Eğitiminin Gelişimsel Temeli Olarak İnanç”, Bilimname XXVII, 2014/2, 177-206, s. 178.
  • Selçuk, Ziya, Gelisim ve Öğrenme, Nobel Yayınları, Ankara, 2003.
  • Ünver, Gülsen, “Gelişimle İlgili Temel Kavramlar, Gelişimin Temel İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Etmenler”, (ed. Ayten Ulusoy), Eğitim Psikolojisi, Ankara: Anı Yay., 2008.
  • Yavuzer, Haluk, Çocuk Psikolojisi, Ankara: Remzi Yay., 2010.
  • Yavuzer, Haluk, Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi, Ankara: Remzi Yay., 2010.
  • Yörükoğlu, Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı-Çocuğun Kişilik Gelişimi Eğitimi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yay., 2004.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslihan Atik

Aslıhan Atik

Yayımlanma Tarihi 18 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Atik, A., & Atik, A. (2015). Dini Gelişim Kuramlarına Din Eğitimi Bağlamında Genel Bir Bakış. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(3), 728-743. https://doi.org/10.15869/itobiad.94744
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.