This article is the outcome of a thorough survey of literature. The aim of this review is twofold: first to show the study results of PISA (2002; 2006), BIFIE (2008) and some other Projects about deficiencies of Turkish students in the German language in the Austrians school system; secondly to discuss some possible causes of this deficiency. The present paper may be seen as an attempt to show the possible socioeconomic and cultural backgrounds of the academic problems of Turkish students in Austria. Throughout this paper we shall also try to show a broad spectrum of the cognitive capacities and intuitive skills and eager to learn and explore of young children in the field of multilingual acquisition in light of neurolinguistics and findings from brain research. In the context of this paper i would like to draw attention to capacities of young Turkish children and try to offer solutions to this problem.
Multilingualism; Bilingualism; Austria; PISA Studies; Turkish Students; Early Education.
Bu makale, derinlemesine bir alan yazın taramasının ürünüdür. Bu tarama değerlendirme
makalesinin hedefi PISA (2002; 2006) ve BIFIE (2008) araştırma sonuçlarının ortaya koyduğu:
Avusturya’da yaşayan Türk göçmen çocuklarında saptanan Alman dilindeki yetersizlikler ve
akademik başarısızlıklar konusunu ve bunun arka planında yatan olası nedenlerini ortaya
koymak ve tartışmaya açmaktır. Bu çalışma, Türk göçmen çocuklarında gözlenen akademik
yetersizliklerin sosyo–ekonomik ve kültürel arka planını göstermek için kaleme alınan bir
girişim olarak da değerlendirilebilir. Makalede, çok dilli çocukların dil edinmede sahip
oldukları bilişsel ve sezgisel yetenekleri ile öğrenme ve keşfetmeye yönelik geliştirdikleri
motivasyonları dilbilim ve beyin araştırmaları ışığında genel hatlarıyla betimlenecek, son olarak
da, çokdilli Türk çocuklarının bu kapasitelerinin değerlendirilmesi gerektiğine dikkat çekilecek
ve bu yönde çözüm önerileri sunulacaktır.
Çokdillilik İkidillilik Avusturya PISA araştırmaları Türk öğrenciler erken eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 3 |