Üniversite öğrencilerinin olumsuz çocukluk yaşantılarında önemli bir artış vardır ve mental iyi oluş için bu yaşantıların iyileştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Umut hem önleyici hem de müdahale edici rehberlik hizmetlerine katkı sağlayabilir. Bu kapsamda çalışmada olumsuz çocukluk yaşantılarının mental iyi oluş ile ilişkisinde umudun aracı rolü araştırılmıştır. Çalışma grubu Türkiye’deki üniversitelerde 2024-2025 eğitim öğretim yılında öğrenim görmeye devam eden 440 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Olumsuz Çocukluk Yaşantıları Ölçeği, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği Kısa Formu ve Sürekli Umut Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Ölçeklerin çalışma grubuna uygunluğunu incelemek amacıyla faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve iç tutarlılık analizi yapılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon analiziyle ve regresyon analizi Process Macro (model 4) ile incelenmiştir. Aracılık ilişkisi de Bootstrap tekniği ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre olumsuz çocukluk yaşantıları, mental iyi oluş ve umut arasında negatif yönlü, umut ve mental iyi oluş arasında ise pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Ayrıca olumsuz çocukluk yaşantıları mental iyi oluşun bir yordayıcısı olup, umudun olumsuz çocukluk yaşantıları ile mental iyi oluş ilişkisinde kısmi aracılık rolü bulunmaktadır. Sonuçlar üniversite öğrencilerinin olumsuz çocukluk yaşantılarının mental iyi oluşlarını etkilemesini önlemek adına umut temelli uygulamalardan yararlanılmasını içeren araştırmalara katkı sunabilir. Ayrıca umut, mental iyi oluşu artırmada yararlanılabilecek kaynaklardan biri olarak değerlendirilebilir.
Olumsuz Çocukluk Yaşantıları Mental İyi Oluş Umut Üniversite Öğrencileri Pozitif Psikoloji
There is a significant increase in adverse childhood experiences of university students, and there is a need to improve these experiences for mental well-being. Hope can contribute to both preventive and intervention guidance services. In this context, the mediating role of hope in the relationship between adverse childhood experiences and mental well-being was investigated. The study group consists of 440 students who continue to study in universities in Turkey in the 2024-2025 academic year. The Adverse Childhood Experiences Scale, the Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale Short Form, and the Trait Hope Scale were used as data collection tools. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and internal consistency analysis were performed to examine the suitability of the scales for the study group. The relationships between the variables were examined by Pearson correlation analysis and regression analysis Process Macro (model 4). The mediation relationship was also evaluated with the Bootstrap technique. According to the results of the analyses, it was observed that there were significant negative relationships between adverse childhood experiences, mental well-being, and hope, and significant positive relationships between hope and mental well-being. In addition, adverse childhood experiences are a predictor of mental well-being, and hope has a partial mediating role in the relationship between adverse childhood experiences and mental well-being. The results may contribute to research on the use of hope-based practices to prevent the adverse childhood experiences of university students from affecting their mental well-being. In addition, hope can be considered as one of the resources that can be utilized to increase mental well-being.
Adverse Childhood Experiences Mental Well-Being Hope Positive Psychology. University Students
The approval of the ethics committee, dated 02.10.2024 and numbered E-35592990-050.04-4025992, was received from the Research and Publication Ethics Committee of the National Defense University. All procedures performed in these studies were by the APA ethical guidelines, the ethical standards of the institutional research committee, and the 1964 Declaration of Helsinki and its later amendments.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 |