Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1943 - 1962, 30.09.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1702800

Öz

Kaynakça

  • Abdi İbrahim Basın Bülteni. (2020). Abdi İbrahim İle novelfarma güçlerini birleştirdi, covid-19 tedavi protokolündeki İlaç rekor sürede üretildi. Erişim Adresi: https://www.abdiibrahim.com.tr/basinda/basin-bultenleri/abdi-ibrahim-ile-novelfarma-guclerini-birlestirdi-covid-19-tedavi-protokolundeki-ilac-rekor-surede-uretildi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • AgeSA Basın Odası. (2021). AvivaSA’dan Pandemi Yardım Projesi. Erişim Adresi: https://www.agesa.com.tr/web/51-2588-1-1/agesa-tr/hakkimizda/iletisim-faaliyetleri-basin-odasi/avivasadan-pandemi-yardim-projesi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Aguilera, R.V., Rupp, D.E., Williams, C. A. & Ganapathi J. (2007). Putting the S back in corporate social responsibility: A multilevel theory of social change in organizations. Academy of Management Review, 32, 836-863.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Arçelik'ten 170 hastaneye beyaz eşya ve küçük ev aleti bağışı. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/hizmet/arcelikten-170-hastaneye-beyaz-esya-ve-kucuk-ev-aleti-bagisi/656464. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). BP Türkiye'den İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü ambulanslarına akaryakıt desteği. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/bp-turkiyeden-istanbul-il-saglik-mudurlugu-ambulanslarina-akaryakit-destegi/1786442. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Doğan Grubu’ndan Milli Dayanışma Kampanyası’na 9 milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/dogan-grubu-ndan-milli-dayanisma-kampanyasi-na-9-milyon-tl-destek/1788333. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan: 'Evde hayat var' dedik, ne gerekiyorsa yaptık. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/turkcell-genel-muduru-murat-erkan-evde-hayat-var-dedik-ne-gerekiyorsa-yaptik/1777360. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Efes 2020 Sürdürülebilirlik Raporu. (2020). Erişim Adresi: https://www.anadoluefes.com/Upload/Docs/Anadolu_Efes_2020_Surdurulebilirlik%20Raporuu.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Arçelik Basın Bülteni. (2020). Yerli Mekanik Ventilatörün Seri Üretimi Hakkında Açıklama. Erişim Adresi: https://www.arcelikglobal.com/sirket/medya/basin-bultenleri/yerli-mekanik-ventilatorun-seri-uretimi-hakkinda-aciklama/. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Barnett, M. L. (2007). Stakeholder influence capacity and the variability of financial returns to corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 794-816.
  • Borusan Grubu Haberler. (2020). COVID-19 salgını ile Mücadelede “Dayanışma Destek Platformu. Erişim Adresi: https://www.borusan.com/Uploads/raporlar/faaliyet/2020/covid-19-suresince-borusan.html. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. Boyner Grup 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). İş Sağlığı Çalışan Güvenliği. Erişim Adresi: https://www.boynergrup.com/folders/2021.pdf. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bülbül, S., Arslan, Ö. E., & Yıldırım, M. (2023). Pandemide kurumsal sosyal sorumluluk: Konaklama işletmeleri üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 19-34.
  • Carroll, A. B. & Shabana K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate cocial responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
  • Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Carroll, A. B. (2006). Corporate Social Responsibility: A Historical Perspective’, in Marc J. Epstein and Kirk O. Hanson (eds.), The Accountable Corporation, Westport, Conn.: Praeger Publishers, 3, 3–30.
  • Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. In A. Crane et al. (Eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford Academic, 19-46.
  • Carroll, A. B. (2021). Corporate social responsibility (CSR) and the COVID-19 pandemic: Organizational and managerial implications. Journal of Strategy and Management, 14(3), 315–330.
  • Clarkson M. E. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, 20(1), 92-117.
  • Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312-322.
  • Denizbank Basın Bülteni. (2020). Koronavirüse karşı dayanışmaya 10 Milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.denizbank.com/_files/denizbanktan-koronavirus-ile-mucadelede-kobilere-buyuk-nefes.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Doğuş Holding 2021 Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2022721185324629_Dogus_KSR_2020_TR-v17.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65-91.
  • Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020). COVID-19'un iş ve araştırma üzerindeki etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 117, 284–289.
  • Eczacıbaşı Group News. (2020). Eczacıbaşı Koronavirüsü #birlikteaşarız programı. Erişim Adresi: https://www.eczacibasi.com.tr/we-news/eczacibasi-koronaviruesue-birlikteasariz-programi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • ENKA Sürdürülebilirlik. (2020). ENKA, Covid-19 salgını ile mücadelede yerel toplumlara destek sağlamaktadır. Erişim Adresi: https://www.enka.com/tr/enka-covid-19-salgini-ile-mucadelede-yerel-toplumlara-destek-saglamaktadir/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 15-27.
  • Eti Basın Bülteni. (2020). Eti’nin üretim tesisleri ‘TSE COVID-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni aldı. Erişim Adresi: https://www.etietieti.com/etinin-uretim-tesisleri-tse-covid-19-guvenli-uretim-belgesini-aldi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Ford Otosan Basın Kitleri. (2020). Sağlık çalışanlarının koronavirüsle mücadelesine Ford Otosan’dan destek. Erişim Adresi: https://www.fordotosan.com.tr/tr/medya/basin-kitleri/saglik-calisanlarinin-koronavirusle-mucadelesine-ford-otosandan-destek. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Freeman, R.E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach, Pitman Publishing, Boston, MA. Garanti BBVA’dan Haberler. (2020). Garanti BBVA’dan Bağış Bilgilendirmesi. (Erişim Adresi: https://www.garantibbva.com.tr/kurumsal-iletisim/garanti-bbva-bagis. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • García-Sánchez, I.-M., & García-Sánchez, A. (2020). Corporate social responsibility during COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 126.
  • Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1), 51–71.
  • Gigauri, I. (2022). Corporate social responsibility and COVID-19 pandemic crisis: Evidence from Georgia. In Research anthology on developing socially responsible businesses, IGI Global, 1668-1687.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of business research, 116, 176-182.
  • HR Dergi Eylül Sayısı. (2020). Ülker’in kuruluşundan bu yana gerek topluma gerekse kurum çalışanlarına en büyük vaadi her zaman ‘Mutluluk’ oldu. Erişim Adresi: https://hrdergi.com/ulkerin-kurulusundan-bu-yana-gerek-topluma-gerekse-kurum-calisanlarina-en-buyuk-vaadi-her-zaman-mutluluk-oldu. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • HSBC Haberler. (2020). Koronavirüs Salgını Kapsamında Aldığımız Önlemler. Erişim Adresi: https://www.hsbc.com.tr/haberler/koronavirus-salgini-kapsaminda-aldigimiz-onlemler. Erişim Tarihi: 03.11.2024. Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi, (2020). BSH, sağlık çalışanları için yüz siperi üretiyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/bsh-saglik-calisanlari-icin-yuz-siperi-uretiyor-41518168. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi. (2020). Milli Dayanışma Kampanyası’na destek yağıyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/milli-dayanismakampanyasina-destek-yagiyor-41488178. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Kafa, N. (2022). Otel işletmelerinde sosyal sorumluluk uygulamaları ve covid 19 döneminde yerli turistlerin beklentilerinin belirlenmesi. Journal of Business Innovation and Governance, 5(1), 22-43.
  • Kırılmaz, S. K. (2021). İşletmelerin Covid-19 pandemisi dönemindeki kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin örnek olaylarla incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 31-45.
  • Koç Holding Basın Bülteni. (2020). Koç Topluluğunda Koronavirüs Seferberliği. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2020/koc-toplulugunda-koronavirus-seferberligi. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Koç Holding Haberler. (2021). Koç Holding’in Covid-19 Sürecindeki Başarılı İnsan Kaynakları Uygulamaları WEF Tarafından Dünyaya Örnek Gösterildi!. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2021/wef-insan-kaynaklari. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Le, T.T., Tiwari, A.K., Behl, A., & Pereira, V. (2021). Role of perceived corporate social responsibility in the nexus of perceived cause-related marketing and repurchase intention in emerging markets”, Management Decision, 60(10), 2642-2668.
  • Longo, M., Mura, M., & Bonoli, A. (2005). Corporate social responsibility and corporate performance: the case of Italian SMEs”, Corporate Governance, 5(4), 28-42.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic, SAGE Open, 1–17.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic. SAGE open, 11(1), 2158244020988710.
  • Mahmud, A., Ding, D., Kiani, A., & Hasan, M. (2020). Corporate social responsibility programs and community perceptions of societal progress in Bangladesh: A multi method approach. SAGE Open, 10(2), 1–17.
  • Manuel, T., & Herron, T. L. (2020). An ethical perspective of business CSR and the COVID-19 pandemic. Society and Business Review, 15(3), 235-253.
  • McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117–127.
  • Mohr L. A., Webb D. J. ve Harris K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
  • Moir, L. (2001). What do we mean by corporate social responsibility? Corporate Governance: The international journal of business in society, 1(2), 16-22.
  • Mu, H. L., Xu, J., & Chen, S. (2024). The impact of corporate social responsibility types on happiness management: a stakeholder theory perspective. Management Decision, 62(2), 591-613.
  • Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
  • P&G Blog. (2021). P&G’den İhtiyaç Sahiplerine Yardım Çeki. Erişim Adresi: https://www.pg.com.tr/blogs/pg-den-ihtiyac-sahiplerine-yardim-ceki/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Sabancı Holding 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://yatirimciiliskileri.sabanci.com/tr/images/pdf/sabanci-holding-2021-surdurulebilirlik-raporu.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Sabri Ülker Foundation Bizden Haberler. (2020). Covid-19 ve Yeme Alışkanlıkları. Erişim Adresi: https://www.sabriulkerfoundation.org/tr/bizden-haberler/detay/sabri-ulker-vakfi-2020-yilini-nasil-gecirdi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Schwartz, M. S., & Kay, A. (2023). The COVID-19 global crisis and corporate social responsibility. Asian Journal of Business Ethics, 12(1), 101-124.
  • Shabana, K. M., Buchholtz, A. K., & Carroll, A. B. (2017). The institutionalization of corporate social responsibility reporting. Business & Society, 56(8), 1107–1135.
  • Toksarı, M., & Susur, M. (2021). Covid-19 salgın sürecinde markaların kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının vaka analizi yöntemi ile incelenmesi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(1), 41-58.
  • Türkiye İş Bankası Haberler ve Medya. (2020). İş Bankası’ndan koronavirüs salgını nedeniyle ekonomiye destek paketi. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/is-bankasindan-koronavirus-salgini-nedeniyle-ekonomiye-destek-paketi. Erişim Adresi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom’dan ‘Millî Dayanışma’ya 40 milyon TL. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-dan-milli-dayanisma-ya-40-milyon-tl. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom: “Virüse karşı mücadelede kesintisiz iletişim. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-viruse-karsi-mucadelede-kesintisiz-iletisim. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Wickert, C., & Risi, D. (2019). Corporate social responsibility. Cambridge University Press. Xiao, M., Cooke, F. L., Xu, J., & Bian, H. (2020). To what extent is corporate social responsibility part of human resource management in the Chinese context? A review of literature and future research directions. Human Resource Management Review, 30(4), 100726.

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1943 - 1962, 30.09.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1702800

Öz

Kaynakça

  • Abdi İbrahim Basın Bülteni. (2020). Abdi İbrahim İle novelfarma güçlerini birleştirdi, covid-19 tedavi protokolündeki İlaç rekor sürede üretildi. Erişim Adresi: https://www.abdiibrahim.com.tr/basinda/basin-bultenleri/abdi-ibrahim-ile-novelfarma-guclerini-birlestirdi-covid-19-tedavi-protokolundeki-ilac-rekor-surede-uretildi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • AgeSA Basın Odası. (2021). AvivaSA’dan Pandemi Yardım Projesi. Erişim Adresi: https://www.agesa.com.tr/web/51-2588-1-1/agesa-tr/hakkimizda/iletisim-faaliyetleri-basin-odasi/avivasadan-pandemi-yardim-projesi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Aguilera, R.V., Rupp, D.E., Williams, C. A. & Ganapathi J. (2007). Putting the S back in corporate social responsibility: A multilevel theory of social change in organizations. Academy of Management Review, 32, 836-863.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Arçelik'ten 170 hastaneye beyaz eşya ve küçük ev aleti bağışı. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/hizmet/arcelikten-170-hastaneye-beyaz-esya-ve-kucuk-ev-aleti-bagisi/656464. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). BP Türkiye'den İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü ambulanslarına akaryakıt desteği. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/bp-turkiyeden-istanbul-il-saglik-mudurlugu-ambulanslarina-akaryakit-destegi/1786442. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Doğan Grubu’ndan Milli Dayanışma Kampanyası’na 9 milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/dogan-grubu-ndan-milli-dayanisma-kampanyasi-na-9-milyon-tl-destek/1788333. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan: 'Evde hayat var' dedik, ne gerekiyorsa yaptık. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/turkcell-genel-muduru-murat-erkan-evde-hayat-var-dedik-ne-gerekiyorsa-yaptik/1777360. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Efes 2020 Sürdürülebilirlik Raporu. (2020). Erişim Adresi: https://www.anadoluefes.com/Upload/Docs/Anadolu_Efes_2020_Surdurulebilirlik%20Raporuu.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Arçelik Basın Bülteni. (2020). Yerli Mekanik Ventilatörün Seri Üretimi Hakkında Açıklama. Erişim Adresi: https://www.arcelikglobal.com/sirket/medya/basin-bultenleri/yerli-mekanik-ventilatorun-seri-uretimi-hakkinda-aciklama/. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Barnett, M. L. (2007). Stakeholder influence capacity and the variability of financial returns to corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 794-816.
  • Borusan Grubu Haberler. (2020). COVID-19 salgını ile Mücadelede “Dayanışma Destek Platformu. Erişim Adresi: https://www.borusan.com/Uploads/raporlar/faaliyet/2020/covid-19-suresince-borusan.html. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. Boyner Grup 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). İş Sağlığı Çalışan Güvenliği. Erişim Adresi: https://www.boynergrup.com/folders/2021.pdf. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bülbül, S., Arslan, Ö. E., & Yıldırım, M. (2023). Pandemide kurumsal sosyal sorumluluk: Konaklama işletmeleri üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 19-34.
  • Carroll, A. B. & Shabana K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate cocial responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
  • Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Carroll, A. B. (2006). Corporate Social Responsibility: A Historical Perspective’, in Marc J. Epstein and Kirk O. Hanson (eds.), The Accountable Corporation, Westport, Conn.: Praeger Publishers, 3, 3–30.
  • Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. In A. Crane et al. (Eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford Academic, 19-46.
  • Carroll, A. B. (2021). Corporate social responsibility (CSR) and the COVID-19 pandemic: Organizational and managerial implications. Journal of Strategy and Management, 14(3), 315–330.
  • Clarkson M. E. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, 20(1), 92-117.
  • Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312-322.
  • Denizbank Basın Bülteni. (2020). Koronavirüse karşı dayanışmaya 10 Milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.denizbank.com/_files/denizbanktan-koronavirus-ile-mucadelede-kobilere-buyuk-nefes.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Doğuş Holding 2021 Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2022721185324629_Dogus_KSR_2020_TR-v17.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65-91.
  • Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020). COVID-19'un iş ve araştırma üzerindeki etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 117, 284–289.
  • Eczacıbaşı Group News. (2020). Eczacıbaşı Koronavirüsü #birlikteaşarız programı. Erişim Adresi: https://www.eczacibasi.com.tr/we-news/eczacibasi-koronaviruesue-birlikteasariz-programi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • ENKA Sürdürülebilirlik. (2020). ENKA, Covid-19 salgını ile mücadelede yerel toplumlara destek sağlamaktadır. Erişim Adresi: https://www.enka.com/tr/enka-covid-19-salgini-ile-mucadelede-yerel-toplumlara-destek-saglamaktadir/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 15-27.
  • Eti Basın Bülteni. (2020). Eti’nin üretim tesisleri ‘TSE COVID-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni aldı. Erişim Adresi: https://www.etietieti.com/etinin-uretim-tesisleri-tse-covid-19-guvenli-uretim-belgesini-aldi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Ford Otosan Basın Kitleri. (2020). Sağlık çalışanlarının koronavirüsle mücadelesine Ford Otosan’dan destek. Erişim Adresi: https://www.fordotosan.com.tr/tr/medya/basin-kitleri/saglik-calisanlarinin-koronavirusle-mucadelesine-ford-otosandan-destek. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Freeman, R.E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach, Pitman Publishing, Boston, MA. Garanti BBVA’dan Haberler. (2020). Garanti BBVA’dan Bağış Bilgilendirmesi. (Erişim Adresi: https://www.garantibbva.com.tr/kurumsal-iletisim/garanti-bbva-bagis. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • García-Sánchez, I.-M., & García-Sánchez, A. (2020). Corporate social responsibility during COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 126.
  • Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1), 51–71.
  • Gigauri, I. (2022). Corporate social responsibility and COVID-19 pandemic crisis: Evidence from Georgia. In Research anthology on developing socially responsible businesses, IGI Global, 1668-1687.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of business research, 116, 176-182.
  • HR Dergi Eylül Sayısı. (2020). Ülker’in kuruluşundan bu yana gerek topluma gerekse kurum çalışanlarına en büyük vaadi her zaman ‘Mutluluk’ oldu. Erişim Adresi: https://hrdergi.com/ulkerin-kurulusundan-bu-yana-gerek-topluma-gerekse-kurum-calisanlarina-en-buyuk-vaadi-her-zaman-mutluluk-oldu. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • HSBC Haberler. (2020). Koronavirüs Salgını Kapsamında Aldığımız Önlemler. Erişim Adresi: https://www.hsbc.com.tr/haberler/koronavirus-salgini-kapsaminda-aldigimiz-onlemler. Erişim Tarihi: 03.11.2024. Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi, (2020). BSH, sağlık çalışanları için yüz siperi üretiyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/bsh-saglik-calisanlari-icin-yuz-siperi-uretiyor-41518168. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi. (2020). Milli Dayanışma Kampanyası’na destek yağıyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/milli-dayanismakampanyasina-destek-yagiyor-41488178. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Kafa, N. (2022). Otel işletmelerinde sosyal sorumluluk uygulamaları ve covid 19 döneminde yerli turistlerin beklentilerinin belirlenmesi. Journal of Business Innovation and Governance, 5(1), 22-43.
  • Kırılmaz, S. K. (2021). İşletmelerin Covid-19 pandemisi dönemindeki kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin örnek olaylarla incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 31-45.
  • Koç Holding Basın Bülteni. (2020). Koç Topluluğunda Koronavirüs Seferberliği. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2020/koc-toplulugunda-koronavirus-seferberligi. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Koç Holding Haberler. (2021). Koç Holding’in Covid-19 Sürecindeki Başarılı İnsan Kaynakları Uygulamaları WEF Tarafından Dünyaya Örnek Gösterildi!. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2021/wef-insan-kaynaklari. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Le, T.T., Tiwari, A.K., Behl, A., & Pereira, V. (2021). Role of perceived corporate social responsibility in the nexus of perceived cause-related marketing and repurchase intention in emerging markets”, Management Decision, 60(10), 2642-2668.
  • Longo, M., Mura, M., & Bonoli, A. (2005). Corporate social responsibility and corporate performance: the case of Italian SMEs”, Corporate Governance, 5(4), 28-42.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic, SAGE Open, 1–17.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic. SAGE open, 11(1), 2158244020988710.
  • Mahmud, A., Ding, D., Kiani, A., & Hasan, M. (2020). Corporate social responsibility programs and community perceptions of societal progress in Bangladesh: A multi method approach. SAGE Open, 10(2), 1–17.
  • Manuel, T., & Herron, T. L. (2020). An ethical perspective of business CSR and the COVID-19 pandemic. Society and Business Review, 15(3), 235-253.
  • McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117–127.
  • Mohr L. A., Webb D. J. ve Harris K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
  • Moir, L. (2001). What do we mean by corporate social responsibility? Corporate Governance: The international journal of business in society, 1(2), 16-22.
  • Mu, H. L., Xu, J., & Chen, S. (2024). The impact of corporate social responsibility types on happiness management: a stakeholder theory perspective. Management Decision, 62(2), 591-613.
  • Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
  • P&G Blog. (2021). P&G’den İhtiyaç Sahiplerine Yardım Çeki. Erişim Adresi: https://www.pg.com.tr/blogs/pg-den-ihtiyac-sahiplerine-yardim-ceki/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Sabancı Holding 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://yatirimciiliskileri.sabanci.com/tr/images/pdf/sabanci-holding-2021-surdurulebilirlik-raporu.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Sabri Ülker Foundation Bizden Haberler. (2020). Covid-19 ve Yeme Alışkanlıkları. Erişim Adresi: https://www.sabriulkerfoundation.org/tr/bizden-haberler/detay/sabri-ulker-vakfi-2020-yilini-nasil-gecirdi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Schwartz, M. S., & Kay, A. (2023). The COVID-19 global crisis and corporate social responsibility. Asian Journal of Business Ethics, 12(1), 101-124.
  • Shabana, K. M., Buchholtz, A. K., & Carroll, A. B. (2017). The institutionalization of corporate social responsibility reporting. Business & Society, 56(8), 1107–1135.
  • Toksarı, M., & Susur, M. (2021). Covid-19 salgın sürecinde markaların kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının vaka analizi yöntemi ile incelenmesi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(1), 41-58.
  • Türkiye İş Bankası Haberler ve Medya. (2020). İş Bankası’ndan koronavirüs salgını nedeniyle ekonomiye destek paketi. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/is-bankasindan-koronavirus-salgini-nedeniyle-ekonomiye-destek-paketi. Erişim Adresi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom’dan ‘Millî Dayanışma’ya 40 milyon TL. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-dan-milli-dayanisma-ya-40-milyon-tl. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom: “Virüse karşı mücadelede kesintisiz iletişim. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-viruse-karsi-mucadelede-kesintisiz-iletisim. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Wickert, C., & Risi, D. (2019). Corporate social responsibility. Cambridge University Press. Xiao, M., Cooke, F. L., Xu, J., & Bian, H. (2020). To what extent is corporate social responsibility part of human resource management in the Chinese context? A review of literature and future research directions. Human Resource Management Review, 30(4), 100726.

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1943 - 1962, 30.09.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1702800

Öz

Kaynakça

  • Abdi İbrahim Basın Bülteni. (2020). Abdi İbrahim İle novelfarma güçlerini birleştirdi, covid-19 tedavi protokolündeki İlaç rekor sürede üretildi. Erişim Adresi: https://www.abdiibrahim.com.tr/basinda/basin-bultenleri/abdi-ibrahim-ile-novelfarma-guclerini-birlestirdi-covid-19-tedavi-protokolundeki-ilac-rekor-surede-uretildi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • AgeSA Basın Odası. (2021). AvivaSA’dan Pandemi Yardım Projesi. Erişim Adresi: https://www.agesa.com.tr/web/51-2588-1-1/agesa-tr/hakkimizda/iletisim-faaliyetleri-basin-odasi/avivasadan-pandemi-yardim-projesi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Aguilera, R.V., Rupp, D.E., Williams, C. A. & Ganapathi J. (2007). Putting the S back in corporate social responsibility: A multilevel theory of social change in organizations. Academy of Management Review, 32, 836-863.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Arçelik'ten 170 hastaneye beyaz eşya ve küçük ev aleti bağışı. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/hizmet/arcelikten-170-hastaneye-beyaz-esya-ve-kucuk-ev-aleti-bagisi/656464. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). BP Türkiye'den İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü ambulanslarına akaryakıt desteği. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/bp-turkiyeden-istanbul-il-saglik-mudurlugu-ambulanslarina-akaryakit-destegi/1786442. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Doğan Grubu’ndan Milli Dayanışma Kampanyası’na 9 milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/dogan-grubu-ndan-milli-dayanisma-kampanyasi-na-9-milyon-tl-destek/1788333. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan: 'Evde hayat var' dedik, ne gerekiyorsa yaptık. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/turkcell-genel-muduru-murat-erkan-evde-hayat-var-dedik-ne-gerekiyorsa-yaptik/1777360. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Efes 2020 Sürdürülebilirlik Raporu. (2020). Erişim Adresi: https://www.anadoluefes.com/Upload/Docs/Anadolu_Efes_2020_Surdurulebilirlik%20Raporuu.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Arçelik Basın Bülteni. (2020). Yerli Mekanik Ventilatörün Seri Üretimi Hakkında Açıklama. Erişim Adresi: https://www.arcelikglobal.com/sirket/medya/basin-bultenleri/yerli-mekanik-ventilatorun-seri-uretimi-hakkinda-aciklama/. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Barnett, M. L. (2007). Stakeholder influence capacity and the variability of financial returns to corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 794-816.
  • Borusan Grubu Haberler. (2020). COVID-19 salgını ile Mücadelede “Dayanışma Destek Platformu. Erişim Adresi: https://www.borusan.com/Uploads/raporlar/faaliyet/2020/covid-19-suresince-borusan.html. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. Boyner Grup 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). İş Sağlığı Çalışan Güvenliği. Erişim Adresi: https://www.boynergrup.com/folders/2021.pdf. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bülbül, S., Arslan, Ö. E., & Yıldırım, M. (2023). Pandemide kurumsal sosyal sorumluluk: Konaklama işletmeleri üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 19-34.
  • Carroll, A. B. & Shabana K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate cocial responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
  • Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Carroll, A. B. (2006). Corporate Social Responsibility: A Historical Perspective’, in Marc J. Epstein and Kirk O. Hanson (eds.), The Accountable Corporation, Westport, Conn.: Praeger Publishers, 3, 3–30.
  • Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. In A. Crane et al. (Eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford Academic, 19-46.
  • Carroll, A. B. (2021). Corporate social responsibility (CSR) and the COVID-19 pandemic: Organizational and managerial implications. Journal of Strategy and Management, 14(3), 315–330.
  • Clarkson M. E. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, 20(1), 92-117.
  • Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312-322.
  • Denizbank Basın Bülteni. (2020). Koronavirüse karşı dayanışmaya 10 Milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.denizbank.com/_files/denizbanktan-koronavirus-ile-mucadelede-kobilere-buyuk-nefes.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Doğuş Holding 2021 Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2022721185324629_Dogus_KSR_2020_TR-v17.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65-91.
  • Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020). COVID-19'un iş ve araştırma üzerindeki etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 117, 284–289.
  • Eczacıbaşı Group News. (2020). Eczacıbaşı Koronavirüsü #birlikteaşarız programı. Erişim Adresi: https://www.eczacibasi.com.tr/we-news/eczacibasi-koronaviruesue-birlikteasariz-programi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • ENKA Sürdürülebilirlik. (2020). ENKA, Covid-19 salgını ile mücadelede yerel toplumlara destek sağlamaktadır. Erişim Adresi: https://www.enka.com/tr/enka-covid-19-salgini-ile-mucadelede-yerel-toplumlara-destek-saglamaktadir/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 15-27.
  • Eti Basın Bülteni. (2020). Eti’nin üretim tesisleri ‘TSE COVID-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni aldı. Erişim Adresi: https://www.etietieti.com/etinin-uretim-tesisleri-tse-covid-19-guvenli-uretim-belgesini-aldi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Ford Otosan Basın Kitleri. (2020). Sağlık çalışanlarının koronavirüsle mücadelesine Ford Otosan’dan destek. Erişim Adresi: https://www.fordotosan.com.tr/tr/medya/basin-kitleri/saglik-calisanlarinin-koronavirusle-mucadelesine-ford-otosandan-destek. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Freeman, R.E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach, Pitman Publishing, Boston, MA. Garanti BBVA’dan Haberler. (2020). Garanti BBVA’dan Bağış Bilgilendirmesi. (Erişim Adresi: https://www.garantibbva.com.tr/kurumsal-iletisim/garanti-bbva-bagis. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • García-Sánchez, I.-M., & García-Sánchez, A. (2020). Corporate social responsibility during COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 126.
  • Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1), 51–71.
  • Gigauri, I. (2022). Corporate social responsibility and COVID-19 pandemic crisis: Evidence from Georgia. In Research anthology on developing socially responsible businesses, IGI Global, 1668-1687.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of business research, 116, 176-182.
  • HR Dergi Eylül Sayısı. (2020). Ülker’in kuruluşundan bu yana gerek topluma gerekse kurum çalışanlarına en büyük vaadi her zaman ‘Mutluluk’ oldu. Erişim Adresi: https://hrdergi.com/ulkerin-kurulusundan-bu-yana-gerek-topluma-gerekse-kurum-calisanlarina-en-buyuk-vaadi-her-zaman-mutluluk-oldu. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • HSBC Haberler. (2020). Koronavirüs Salgını Kapsamında Aldığımız Önlemler. Erişim Adresi: https://www.hsbc.com.tr/haberler/koronavirus-salgini-kapsaminda-aldigimiz-onlemler. Erişim Tarihi: 03.11.2024. Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi, (2020). BSH, sağlık çalışanları için yüz siperi üretiyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/bsh-saglik-calisanlari-icin-yuz-siperi-uretiyor-41518168. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi. (2020). Milli Dayanışma Kampanyası’na destek yağıyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/milli-dayanismakampanyasina-destek-yagiyor-41488178. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Kafa, N. (2022). Otel işletmelerinde sosyal sorumluluk uygulamaları ve covid 19 döneminde yerli turistlerin beklentilerinin belirlenmesi. Journal of Business Innovation and Governance, 5(1), 22-43.
  • Kırılmaz, S. K. (2021). İşletmelerin Covid-19 pandemisi dönemindeki kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin örnek olaylarla incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 31-45.
  • Koç Holding Basın Bülteni. (2020). Koç Topluluğunda Koronavirüs Seferberliği. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2020/koc-toplulugunda-koronavirus-seferberligi. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Koç Holding Haberler. (2021). Koç Holding’in Covid-19 Sürecindeki Başarılı İnsan Kaynakları Uygulamaları WEF Tarafından Dünyaya Örnek Gösterildi!. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2021/wef-insan-kaynaklari. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Le, T.T., Tiwari, A.K., Behl, A., & Pereira, V. (2021). Role of perceived corporate social responsibility in the nexus of perceived cause-related marketing and repurchase intention in emerging markets”, Management Decision, 60(10), 2642-2668.
  • Longo, M., Mura, M., & Bonoli, A. (2005). Corporate social responsibility and corporate performance: the case of Italian SMEs”, Corporate Governance, 5(4), 28-42.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic, SAGE Open, 1–17.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic. SAGE open, 11(1), 2158244020988710.
  • Mahmud, A., Ding, D., Kiani, A., & Hasan, M. (2020). Corporate social responsibility programs and community perceptions of societal progress in Bangladesh: A multi method approach. SAGE Open, 10(2), 1–17.
  • Manuel, T., & Herron, T. L. (2020). An ethical perspective of business CSR and the COVID-19 pandemic. Society and Business Review, 15(3), 235-253.
  • McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117–127.
  • Mohr L. A., Webb D. J. ve Harris K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
  • Moir, L. (2001). What do we mean by corporate social responsibility? Corporate Governance: The international journal of business in society, 1(2), 16-22.
  • Mu, H. L., Xu, J., & Chen, S. (2024). The impact of corporate social responsibility types on happiness management: a stakeholder theory perspective. Management Decision, 62(2), 591-613.
  • Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
  • P&G Blog. (2021). P&G’den İhtiyaç Sahiplerine Yardım Çeki. Erişim Adresi: https://www.pg.com.tr/blogs/pg-den-ihtiyac-sahiplerine-yardim-ceki/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Sabancı Holding 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://yatirimciiliskileri.sabanci.com/tr/images/pdf/sabanci-holding-2021-surdurulebilirlik-raporu.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Sabri Ülker Foundation Bizden Haberler. (2020). Covid-19 ve Yeme Alışkanlıkları. Erişim Adresi: https://www.sabriulkerfoundation.org/tr/bizden-haberler/detay/sabri-ulker-vakfi-2020-yilini-nasil-gecirdi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Schwartz, M. S., & Kay, A. (2023). The COVID-19 global crisis and corporate social responsibility. Asian Journal of Business Ethics, 12(1), 101-124.
  • Shabana, K. M., Buchholtz, A. K., & Carroll, A. B. (2017). The institutionalization of corporate social responsibility reporting. Business & Society, 56(8), 1107–1135.
  • Toksarı, M., & Susur, M. (2021). Covid-19 salgın sürecinde markaların kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının vaka analizi yöntemi ile incelenmesi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(1), 41-58.
  • Türkiye İş Bankası Haberler ve Medya. (2020). İş Bankası’ndan koronavirüs salgını nedeniyle ekonomiye destek paketi. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/is-bankasindan-koronavirus-salgini-nedeniyle-ekonomiye-destek-paketi. Erişim Adresi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom’dan ‘Millî Dayanışma’ya 40 milyon TL. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-dan-milli-dayanisma-ya-40-milyon-tl. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom: “Virüse karşı mücadelede kesintisiz iletişim. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-viruse-karsi-mucadelede-kesintisiz-iletisim. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Wickert, C., & Risi, D. (2019). Corporate social responsibility. Cambridge University Press. Xiao, M., Cooke, F. L., Xu, J., & Bian, H. (2020). To what extent is corporate social responsibility part of human resource management in the Chinese context? A review of literature and future research directions. Human Resource Management Review, 30(4), 100726.

COVID-19 Pandemisine Yönelik Şirketlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri: Türkiye’den Kanıtlar

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1943 - 1962, 30.09.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1702800

Öz

COVID-19 pandemisinin dünya çapında ciddi sağlık, sosyal ve ekonomik sonuçları oldu. Bu zorlu dönemde, önemli ekonomik aktörler olarak şirketler de pandeminin olumsuz etkileriyle mücadelede rol oynadılar. Bu çalışma, COVID-19 pandemisi sürecinde Türkiye’deki şirketlerin paydaşlarına yönelik gerçekleştirdikleri Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) faaliyetlerini incelemektedir. Örneklem, Capital dergisinin 2023 yılı “KSS’de En Başarılı Şirketler” listesi ve önceki iki yılın listelerinde yer alan şirketlerden oluşmaktadır ve toplamda 21 şirket/holding analiz edilmiştir. Çalışmada, içerik analizi metodolojisi kullanılarak şirket web siteleri, sürdürülebilirlik raporları ve açık haber kaynakları detaylı bir şekilde incelenmiş ve belirlenen KSS faaliyetleri, çalışanlar, müşteriler, tedarikçiler, hissedarlar ve yerel toplum olmak üzere beş paydaş grubuna göre temalar halinde kategorize edilmiştir. Bulgulara göre, örneklemdeki tüm şirketlerin pandemi sürecinde en az bir paydaş grubuna yönelik pandeminin olumsuz etkilerini azaltmaya yönelik KSS faaliyeti gerçekleştirdiği görülmektedir. En fazla KSS faaliyeti gerçekleştirilen paydaş grubunun yerel toplum olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın en ilginç bulgularından biri ise tedarikçilere ve hissedarlara doğrudan hitap eden herhangi bir KSS faaliyetinin tespit edilmemiş olmasıdır. Yerel toplum için yapılan faaliyetler arasında ayni ve nakdi bağışlar, sağlık desteği ve bilgilendirme çalışmaları öne çıkarken; çalışanlara yönelik faaliyetler arasında sağlık önlemleri, uzaktan çalışma modelleri ve online eğitim imkanları yer almaktadır. Müşterileri hedefleyen KSS faaliyetleri ise ekonomik yardım paketleri, ödemelerin yeniden yapılandırılması, ücretsiz veya indirimli internet paketleri sunulması ve dijital hizmetlerin iyileştirilmesi gibi faaliyetleri içermektedir. Bu çalışma, gelişmekte olan bir ülke olan Türkiye özelinde elde edilen bulgularla, KSS literatürüne anlamlı katkılar sunmayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Abdi İbrahim Basın Bülteni. (2020). Abdi İbrahim İle novelfarma güçlerini birleştirdi, covid-19 tedavi protokolündeki İlaç rekor sürede üretildi. Erişim Adresi: https://www.abdiibrahim.com.tr/basinda/basin-bultenleri/abdi-ibrahim-ile-novelfarma-guclerini-birlestirdi-covid-19-tedavi-protokolundeki-ilac-rekor-surede-uretildi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • AgeSA Basın Odası. (2021). AvivaSA’dan Pandemi Yardım Projesi. Erişim Adresi: https://www.agesa.com.tr/web/51-2588-1-1/agesa-tr/hakkimizda/iletisim-faaliyetleri-basin-odasi/avivasadan-pandemi-yardim-projesi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Aguilera, R.V., Rupp, D.E., Williams, C. A. & Ganapathi J. (2007). Putting the S back in corporate social responsibility: A multilevel theory of social change in organizations. Academy of Management Review, 32, 836-863.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Arçelik'ten 170 hastaneye beyaz eşya ve küçük ev aleti bağışı. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/hizmet/arcelikten-170-hastaneye-beyaz-esya-ve-kucuk-ev-aleti-bagisi/656464. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). BP Türkiye'den İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü ambulanslarına akaryakıt desteği. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/bp-turkiyeden-istanbul-il-saglik-mudurlugu-ambulanslarina-akaryakit-destegi/1786442. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Doğan Grubu’ndan Milli Dayanışma Kampanyası’na 9 milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/dogan-grubu-ndan-milli-dayanisma-kampanyasi-na-9-milyon-tl-destek/1788333. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan: 'Evde hayat var' dedik, ne gerekiyorsa yaptık. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/turkcell-genel-muduru-murat-erkan-evde-hayat-var-dedik-ne-gerekiyorsa-yaptik/1777360. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Efes 2020 Sürdürülebilirlik Raporu. (2020). Erişim Adresi: https://www.anadoluefes.com/Upload/Docs/Anadolu_Efes_2020_Surdurulebilirlik%20Raporuu.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Arçelik Basın Bülteni. (2020). Yerli Mekanik Ventilatörün Seri Üretimi Hakkında Açıklama. Erişim Adresi: https://www.arcelikglobal.com/sirket/medya/basin-bultenleri/yerli-mekanik-ventilatorun-seri-uretimi-hakkinda-aciklama/. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Barnett, M. L. (2007). Stakeholder influence capacity and the variability of financial returns to corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 794-816.
  • Borusan Grubu Haberler. (2020). COVID-19 salgını ile Mücadelede “Dayanışma Destek Platformu. Erişim Adresi: https://www.borusan.com/Uploads/raporlar/faaliyet/2020/covid-19-suresince-borusan.html. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. Boyner Grup 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). İş Sağlığı Çalışan Güvenliği. Erişim Adresi: https://www.boynergrup.com/folders/2021.pdf. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bülbül, S., Arslan, Ö. E., & Yıldırım, M. (2023). Pandemide kurumsal sosyal sorumluluk: Konaklama işletmeleri üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 19-34.
  • Carroll, A. B. & Shabana K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate cocial responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
  • Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Carroll, A. B. (2006). Corporate Social Responsibility: A Historical Perspective’, in Marc J. Epstein and Kirk O. Hanson (eds.), The Accountable Corporation, Westport, Conn.: Praeger Publishers, 3, 3–30.
  • Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. In A. Crane et al. (Eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford Academic, 19-46.
  • Carroll, A. B. (2021). Corporate social responsibility (CSR) and the COVID-19 pandemic: Organizational and managerial implications. Journal of Strategy and Management, 14(3), 315–330.
  • Clarkson M. E. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, 20(1), 92-117.
  • Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312-322.
  • Denizbank Basın Bülteni. (2020). Koronavirüse karşı dayanışmaya 10 Milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.denizbank.com/_files/denizbanktan-koronavirus-ile-mucadelede-kobilere-buyuk-nefes.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Doğuş Holding 2021 Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2022721185324629_Dogus_KSR_2020_TR-v17.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65-91.
  • Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020). COVID-19'un iş ve araştırma üzerindeki etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 117, 284–289.
  • Eczacıbaşı Group News. (2020). Eczacıbaşı Koronavirüsü #birlikteaşarız programı. Erişim Adresi: https://www.eczacibasi.com.tr/we-news/eczacibasi-koronaviruesue-birlikteasariz-programi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • ENKA Sürdürülebilirlik. (2020). ENKA, Covid-19 salgını ile mücadelede yerel toplumlara destek sağlamaktadır. Erişim Adresi: https://www.enka.com/tr/enka-covid-19-salgini-ile-mucadelede-yerel-toplumlara-destek-saglamaktadir/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 15-27.
  • Eti Basın Bülteni. (2020). Eti’nin üretim tesisleri ‘TSE COVID-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni aldı. Erişim Adresi: https://www.etietieti.com/etinin-uretim-tesisleri-tse-covid-19-guvenli-uretim-belgesini-aldi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Ford Otosan Basın Kitleri. (2020). Sağlık çalışanlarının koronavirüsle mücadelesine Ford Otosan’dan destek. Erişim Adresi: https://www.fordotosan.com.tr/tr/medya/basin-kitleri/saglik-calisanlarinin-koronavirusle-mucadelesine-ford-otosandan-destek. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Freeman, R.E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach, Pitman Publishing, Boston, MA. Garanti BBVA’dan Haberler. (2020). Garanti BBVA’dan Bağış Bilgilendirmesi. (Erişim Adresi: https://www.garantibbva.com.tr/kurumsal-iletisim/garanti-bbva-bagis. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • García-Sánchez, I.-M., & García-Sánchez, A. (2020). Corporate social responsibility during COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 126.
  • Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1), 51–71.
  • Gigauri, I. (2022). Corporate social responsibility and COVID-19 pandemic crisis: Evidence from Georgia. In Research anthology on developing socially responsible businesses, IGI Global, 1668-1687.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of business research, 116, 176-182.
  • HR Dergi Eylül Sayısı. (2020). Ülker’in kuruluşundan bu yana gerek topluma gerekse kurum çalışanlarına en büyük vaadi her zaman ‘Mutluluk’ oldu. Erişim Adresi: https://hrdergi.com/ulkerin-kurulusundan-bu-yana-gerek-topluma-gerekse-kurum-calisanlarina-en-buyuk-vaadi-her-zaman-mutluluk-oldu. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • HSBC Haberler. (2020). Koronavirüs Salgını Kapsamında Aldığımız Önlemler. Erişim Adresi: https://www.hsbc.com.tr/haberler/koronavirus-salgini-kapsaminda-aldigimiz-onlemler. Erişim Tarihi: 03.11.2024. Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi, (2020). BSH, sağlık çalışanları için yüz siperi üretiyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/bsh-saglik-calisanlari-icin-yuz-siperi-uretiyor-41518168. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi. (2020). Milli Dayanışma Kampanyası’na destek yağıyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/milli-dayanismakampanyasina-destek-yagiyor-41488178. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Kafa, N. (2022). Otel işletmelerinde sosyal sorumluluk uygulamaları ve covid 19 döneminde yerli turistlerin beklentilerinin belirlenmesi. Journal of Business Innovation and Governance, 5(1), 22-43.
  • Kırılmaz, S. K. (2021). İşletmelerin Covid-19 pandemisi dönemindeki kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin örnek olaylarla incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 31-45.
  • Koç Holding Basın Bülteni. (2020). Koç Topluluğunda Koronavirüs Seferberliği. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2020/koc-toplulugunda-koronavirus-seferberligi. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Koç Holding Haberler. (2021). Koç Holding’in Covid-19 Sürecindeki Başarılı İnsan Kaynakları Uygulamaları WEF Tarafından Dünyaya Örnek Gösterildi!. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2021/wef-insan-kaynaklari. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Le, T.T., Tiwari, A.K., Behl, A., & Pereira, V. (2021). Role of perceived corporate social responsibility in the nexus of perceived cause-related marketing and repurchase intention in emerging markets”, Management Decision, 60(10), 2642-2668.
  • Longo, M., Mura, M., & Bonoli, A. (2005). Corporate social responsibility and corporate performance: the case of Italian SMEs”, Corporate Governance, 5(4), 28-42.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic, SAGE Open, 1–17.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic. SAGE open, 11(1), 2158244020988710.
  • Mahmud, A., Ding, D., Kiani, A., & Hasan, M. (2020). Corporate social responsibility programs and community perceptions of societal progress in Bangladesh: A multi method approach. SAGE Open, 10(2), 1–17.
  • Manuel, T., & Herron, T. L. (2020). An ethical perspective of business CSR and the COVID-19 pandemic. Society and Business Review, 15(3), 235-253.
  • McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117–127.
  • Mohr L. A., Webb D. J. ve Harris K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
  • Moir, L. (2001). What do we mean by corporate social responsibility? Corporate Governance: The international journal of business in society, 1(2), 16-22.
  • Mu, H. L., Xu, J., & Chen, S. (2024). The impact of corporate social responsibility types on happiness management: a stakeholder theory perspective. Management Decision, 62(2), 591-613.
  • Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
  • P&G Blog. (2021). P&G’den İhtiyaç Sahiplerine Yardım Çeki. Erişim Adresi: https://www.pg.com.tr/blogs/pg-den-ihtiyac-sahiplerine-yardim-ceki/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Sabancı Holding 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://yatirimciiliskileri.sabanci.com/tr/images/pdf/sabanci-holding-2021-surdurulebilirlik-raporu.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Sabri Ülker Foundation Bizden Haberler. (2020). Covid-19 ve Yeme Alışkanlıkları. Erişim Adresi: https://www.sabriulkerfoundation.org/tr/bizden-haberler/detay/sabri-ulker-vakfi-2020-yilini-nasil-gecirdi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Schwartz, M. S., & Kay, A. (2023). The COVID-19 global crisis and corporate social responsibility. Asian Journal of Business Ethics, 12(1), 101-124.
  • Shabana, K. M., Buchholtz, A. K., & Carroll, A. B. (2017). The institutionalization of corporate social responsibility reporting. Business & Society, 56(8), 1107–1135.
  • Toksarı, M., & Susur, M. (2021). Covid-19 salgın sürecinde markaların kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının vaka analizi yöntemi ile incelenmesi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(1), 41-58.
  • Türkiye İş Bankası Haberler ve Medya. (2020). İş Bankası’ndan koronavirüs salgını nedeniyle ekonomiye destek paketi. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/is-bankasindan-koronavirus-salgini-nedeniyle-ekonomiye-destek-paketi. Erişim Adresi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom’dan ‘Millî Dayanışma’ya 40 milyon TL. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-dan-milli-dayanisma-ya-40-milyon-tl. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom: “Virüse karşı mücadelede kesintisiz iletişim. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-viruse-karsi-mucadelede-kesintisiz-iletisim. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Wickert, C., & Risi, D. (2019). Corporate social responsibility. Cambridge University Press. Xiao, M., Cooke, F. L., Xu, J., & Bian, H. (2020). To what extent is corporate social responsibility part of human resource management in the Chinese context? A review of literature and future research directions. Human Resource Management Review, 30(4), 100726.

Corporate Social Responsibility Projects of Companies Responding to the COVID-19 Pandemic: Evidence from Türkiye

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1943 - 1962, 30.09.2025
https://doi.org/10.15869/itobiad.1702800

Öz

The COVID-19 pandemic has had serious health, social, and economic consequences worldwide. During this challenging period, companies, as key economic actors, have also played a role in combating the negative impacts of the pandemic. In this context, this study examines the Corporate Social Responsibility (CSR) activities carried out by companies in Türkiye during the COVID-19 pandemic in response to the negative effects experienced by their stakeholders. The sample consists of 21 companies/holdings selected from Capital magazine’s 2023 list of “Top CSR Companies” and additional firms featured in the 2021 and 2022 lists. In this study, company websites, sustainability reports and open news sources were thoroughly examined using content analysis methodology, and identified CSR activities were categorized into themes based on five stakeholder groups: employees, customers, suppliers, shareholders, and the local community. Findings indicate that all companies in the sample implemented at least one CSR activity during the pandemic. The majority of CSR efforts targeted local community, followed by employees and customers. One of the most interesting findings of the research is that no CSR activities that directly appeal to suppliers and shareholders were identified. CSR activities for local communities commonly included in-kind or financial donations, contributions to medical supply production, scientific research support, and psychological or educational assistance. For employees, the most common practices involved implementing health and safety measures in the workplace, transitioning to remote and flexible work models, supporting mental and physical health, and providing online training platforms. CSR activities targeting customers were mostly observed in the banking and telecommunications sectors and included economic relief packages, restructuring loans, offering free or discounted internet packages, and enhancing digital services. The findings of this study, based on the context of Türkiye as a developing country, are expected to make a significant contribution to the evolving CSR literature.

Teşekkür

Teşekkürler

Kaynakça

  • Abdi İbrahim Basın Bülteni. (2020). Abdi İbrahim İle novelfarma güçlerini birleştirdi, covid-19 tedavi protokolündeki İlaç rekor sürede üretildi. Erişim Adresi: https://www.abdiibrahim.com.tr/basinda/basin-bultenleri/abdi-ibrahim-ile-novelfarma-guclerini-birlestirdi-covid-19-tedavi-protokolundeki-ilac-rekor-surede-uretildi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • AgeSA Basın Odası. (2021). AvivaSA’dan Pandemi Yardım Projesi. Erişim Adresi: https://www.agesa.com.tr/web/51-2588-1-1/agesa-tr/hakkimizda/iletisim-faaliyetleri-basin-odasi/avivasadan-pandemi-yardim-projesi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Aguilera, R.V., Rupp, D.E., Williams, C. A. & Ganapathi J. (2007). Putting the S back in corporate social responsibility: A multilevel theory of social change in organizations. Academy of Management Review, 32, 836-863.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Arçelik'ten 170 hastaneye beyaz eşya ve küçük ev aleti bağışı. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/isdunyasi/hizmet/arcelikten-170-hastaneye-beyaz-esya-ve-kucuk-ev-aleti-bagisi/656464. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). BP Türkiye'den İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü ambulanslarına akaryakıt desteği. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/bp-turkiyeden-istanbul-il-saglik-mudurlugu-ambulanslarina-akaryakit-destegi/1786442. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Doğan Grubu’ndan Milli Dayanışma Kampanyası’na 9 milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/dogan-grubu-ndan-milli-dayanisma-kampanyasi-na-9-milyon-tl-destek/1788333. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Anadolu Ajansı İnternet Haberi. (2020). Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan: 'Evde hayat var' dedik, ne gerekiyorsa yaptık. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/turkcell-genel-muduru-murat-erkan-evde-hayat-var-dedik-ne-gerekiyorsa-yaptik/1777360. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Anadolu Efes 2020 Sürdürülebilirlik Raporu. (2020). Erişim Adresi: https://www.anadoluefes.com/Upload/Docs/Anadolu_Efes_2020_Surdurulebilirlik%20Raporuu.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Arçelik Basın Bülteni. (2020). Yerli Mekanik Ventilatörün Seri Üretimi Hakkında Açıklama. Erişim Adresi: https://www.arcelikglobal.com/sirket/medya/basin-bultenleri/yerli-mekanik-ventilatorun-seri-uretimi-hakkinda-aciklama/. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Barnett, M. L. (2007). Stakeholder influence capacity and the variability of financial returns to corporate social responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 794-816.
  • Borusan Grubu Haberler. (2020). COVID-19 salgını ile Mücadelede “Dayanışma Destek Platformu. Erişim Adresi: https://www.borusan.com/Uploads/raporlar/faaliyet/2020/covid-19-suresince-borusan.html. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. Boyner Grup 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). İş Sağlığı Çalışan Güvenliği. Erişim Adresi: https://www.boynergrup.com/folders/2021.pdf. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Bülbül, S., Arslan, Ö. E., & Yıldırım, M. (2023). Pandemide kurumsal sosyal sorumluluk: Konaklama işletmeleri üzerine bir inceleme. Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 19-34.
  • Carroll, A. B. & Shabana K. M. (2010). The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85-105.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate cocial responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
  • Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Carroll, A. B. (2006). Corporate Social Responsibility: A Historical Perspective’, in Marc J. Epstein and Kirk O. Hanson (eds.), The Accountable Corporation, Westport, Conn.: Praeger Publishers, 3, 3–30.
  • Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. In A. Crane et al. (Eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford Academic, 19-46.
  • Carroll, A. B. (2021). Corporate social responsibility (CSR) and the COVID-19 pandemic: Organizational and managerial implications. Journal of Strategy and Management, 14(3), 315–330.
  • Clarkson M. E. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, 20(1), 92-117.
  • Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312-322.
  • Denizbank Basın Bülteni. (2020). Koronavirüse karşı dayanışmaya 10 Milyon TL destek. Erişim Adresi: https://www.denizbank.com/_files/denizbanktan-koronavirus-ile-mucadelede-kobilere-buyuk-nefes.pdf. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Doğuş Holding 2021 Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www.dogusotomotiv.com.tr/newdogusotomotiv_files/2022721185324629_Dogus_KSR_2020_TR-v17.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65-91.
  • Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020). COVID-19'un iş ve araştırma üzerindeki etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 117, 284–289.
  • Eczacıbaşı Group News. (2020). Eczacıbaşı Koronavirüsü #birlikteaşarız programı. Erişim Adresi: https://www.eczacibasi.com.tr/we-news/eczacibasi-koronaviruesue-birlikteasariz-programi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • ENKA Sürdürülebilirlik. (2020). ENKA, Covid-19 salgını ile mücadelede yerel toplumlara destek sağlamaktadır. Erişim Adresi: https://www.enka.com/tr/enka-covid-19-salgini-ile-mucadelede-yerel-toplumlara-destek-saglamaktadir/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 15-27.
  • Eti Basın Bülteni. (2020). Eti’nin üretim tesisleri ‘TSE COVID-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni aldı. Erişim Adresi: https://www.etietieti.com/etinin-uretim-tesisleri-tse-covid-19-guvenli-uretim-belgesini-aldi. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Ford Otosan Basın Kitleri. (2020). Sağlık çalışanlarının koronavirüsle mücadelesine Ford Otosan’dan destek. Erişim Adresi: https://www.fordotosan.com.tr/tr/medya/basin-kitleri/saglik-calisanlarinin-koronavirusle-mucadelesine-ford-otosandan-destek. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Freeman, R.E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach, Pitman Publishing, Boston, MA. Garanti BBVA’dan Haberler. (2020). Garanti BBVA’dan Bağış Bilgilendirmesi. (Erişim Adresi: https://www.garantibbva.com.tr/kurumsal-iletisim/garanti-bbva-bagis. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • García-Sánchez, I.-M., & García-Sánchez, A. (2020). Corporate social responsibility during COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 126.
  • Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate social responsibility theories: Mapping the territory. Journal of Business Ethics, 53(1), 51–71.
  • Gigauri, I. (2022). Corporate social responsibility and COVID-19 pandemic crisis: Evidence from Georgia. In Research anthology on developing socially responsible businesses, IGI Global, 1668-1687.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of business research, 116, 176-182.
  • HR Dergi Eylül Sayısı. (2020). Ülker’in kuruluşundan bu yana gerek topluma gerekse kurum çalışanlarına en büyük vaadi her zaman ‘Mutluluk’ oldu. Erişim Adresi: https://hrdergi.com/ulkerin-kurulusundan-bu-yana-gerek-topluma-gerekse-kurum-calisanlarina-en-buyuk-vaadi-her-zaman-mutluluk-oldu. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • HSBC Haberler. (2020). Koronavirüs Salgını Kapsamında Aldığımız Önlemler. Erişim Adresi: https://www.hsbc.com.tr/haberler/koronavirus-salgini-kapsaminda-aldigimiz-onlemler. Erişim Tarihi: 03.11.2024. Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi, (2020). BSH, sağlık çalışanları için yüz siperi üretiyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/bsh-saglik-calisanlari-icin-yuz-siperi-uretiyor-41518168. Erişim Tarihi: 03.11.2024.
  • Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi. (2020). Milli Dayanışma Kampanyası’na destek yağıyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/milli-dayanismakampanyasina-destek-yagiyor-41488178. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Kafa, N. (2022). Otel işletmelerinde sosyal sorumluluk uygulamaları ve covid 19 döneminde yerli turistlerin beklentilerinin belirlenmesi. Journal of Business Innovation and Governance, 5(1), 22-43.
  • Kırılmaz, S. K. (2021). İşletmelerin Covid-19 pandemisi dönemindeki kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin örnek olaylarla incelenmesi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 31-45.
  • Koç Holding Basın Bülteni. (2020). Koç Topluluğunda Koronavirüs Seferberliği. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2020/koc-toplulugunda-koronavirus-seferberligi. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Koç Holding Haberler. (2021). Koç Holding’in Covid-19 Sürecindeki Başarılı İnsan Kaynakları Uygulamaları WEF Tarafından Dünyaya Örnek Gösterildi!. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2021/wef-insan-kaynaklari. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
  • Le, T.T., Tiwari, A.K., Behl, A., & Pereira, V. (2021). Role of perceived corporate social responsibility in the nexus of perceived cause-related marketing and repurchase intention in emerging markets”, Management Decision, 60(10), 2642-2668.
  • Longo, M., Mura, M., & Bonoli, A. (2005). Corporate social responsibility and corporate performance: the case of Italian SMEs”, Corporate Governance, 5(4), 28-42.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic, SAGE Open, 1–17.
  • Mahmud, A., Ding, D., & Hasan, M. M. (2021). Corporate social responsibility: Business responses to coronavirus (COVID-19) pandemic. SAGE open, 11(1), 2158244020988710.
  • Mahmud, A., Ding, D., Kiani, A., & Hasan, M. (2020). Corporate social responsibility programs and community perceptions of societal progress in Bangladesh: A multi method approach. SAGE Open, 10(2), 1–17.
  • Manuel, T., & Herron, T. L. (2020). An ethical perspective of business CSR and the COVID-19 pandemic. Society and Business Review, 15(3), 235-253.
  • McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117–127.
  • Mohr L. A., Webb D. J. ve Harris K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs, 35(1), 45-72.
  • Moir, L. (2001). What do we mean by corporate social responsibility? Corporate Governance: The international journal of business in society, 1(2), 16-22.
  • Mu, H. L., Xu, J., & Chen, S. (2024). The impact of corporate social responsibility types on happiness management: a stakeholder theory perspective. Management Decision, 62(2), 591-613.
  • Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
  • P&G Blog. (2021). P&G’den İhtiyaç Sahiplerine Yardım Çeki. Erişim Adresi: https://www.pg.com.tr/blogs/pg-den-ihtiyac-sahiplerine-yardim-ceki/. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Sabancı Holding 2021 Sürdürülebilirlik Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://yatirimciiliskileri.sabanci.com/tr/images/pdf/sabanci-holding-2021-surdurulebilirlik-raporu.pdf. Erişim Tarihi: 02.11.2024.
  • Sabri Ülker Foundation Bizden Haberler. (2020). Covid-19 ve Yeme Alışkanlıkları. Erişim Adresi: https://www.sabriulkerfoundation.org/tr/bizden-haberler/detay/sabri-ulker-vakfi-2020-yilini-nasil-gecirdi. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Schwartz, M. S., & Kay, A. (2023). The COVID-19 global crisis and corporate social responsibility. Asian Journal of Business Ethics, 12(1), 101-124.
  • Shabana, K. M., Buchholtz, A. K., & Carroll, A. B. (2017). The institutionalization of corporate social responsibility reporting. Business & Society, 56(8), 1107–1135.
  • Toksarı, M., & Susur, M. (2021). Covid-19 salgın sürecinde markaların kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının vaka analizi yöntemi ile incelenmesi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(1), 41-58.
  • Türkiye İş Bankası Haberler ve Medya. (2020). İş Bankası’ndan koronavirüs salgını nedeniyle ekonomiye destek paketi. Erişim Adresi: https://www.isbank.com.tr/bankamizi-taniyin/is-bankasindan-koronavirus-salgini-nedeniyle-ekonomiye-destek-paketi. Erişim Adresi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom’dan ‘Millî Dayanışma’ya 40 milyon TL. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-dan-milli-dayanisma-ya-40-milyon-tl. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Türk Telekom Basın Bülteni. (2020). Türk Telekom: “Virüse karşı mücadelede kesintisiz iletişim. Erişim Adresi: https://medya.turktelekom.com.tr/turk-telekom-viruse-karsi-mucadelede-kesintisiz-iletisim. Erişim Tarihi: 04.11.2024.
  • Wickert, C., & Risi, D. (2019). Corporate social responsibility. Cambridge University Press. Xiao, M., Cooke, F. L., Xu, J., & Bian, H. (2020). To what extent is corporate social responsibility part of human resource management in the Chinese context? A review of literature and future research directions. Human Resource Management Review, 30(4), 100726.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Üzeyir Yıldız 0000-0002-8301-9975

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 24 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, Ü. (2025). Corporate Social Responsibility Projects of Companies Responding to the COVID-19 Pandemic: Evidence from Türkiye. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(3), 1943-1962. https://doi.org/10.15869/itobiad.1702800
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.