Roma dünyasında ritüellerinin uygulandığı mekan ya da alanlar da çeşitlilik göstermekte, tapınaklar, sunaklar, meydanlar, açık hava ritüel alanları, mezarlıkların yanısıra evlerde de ritüeller gerçekleştirilmektedir. Evlerdeki ritüellerin uygulanmasında iki farklı anlayış söz konusudur. Bunlardan ilki, evde devletin tanımladığı ve kabul ettiği kültlere bağlı olan ritüellerin gerçekleştirilmesidir. Diğeri ise paterfamilias’ın bir rahip görevi üstlenerek, ailenin kendine has kültleri kapsamındaki ritüellerin aile bireylerince yerine getirilmesinden oluşmaktadır. Her iki durumda da “ev”, bu ritüellerin uygulanışı sırasında dışarıdan müdahale edilemeyen ve yönetilemeyen bir kült yeri, aynı zamanda korunan bir alandır. Evlerde gerçekleştirilen ritüellerde lares, genius ve dii penates kültleri ve ona dair ritüel pratikleri ön plana çıkmakta, bu kültlerin uygulama biçimlerindeki farklılıklar ve benzerlikler çalışmamızda ele alınmaktadır. Konu, arkeolojik veriler ve antik kaynakların sağladıkları bilgiler bağlamında değerlendirilmekte; Roma evlerinde ritüellerin nerelerde gerçekleştiği konusuna da değinilmektedir. Özellikle larariumlar, başta Pompeii olmak üzere önemli Roma kentlerindeki örnekleriyle tanıtılmaktadır. Ayrıca, bir öneri olarak Olba’daki tapınak cepheli kaya mezarı örnek gösterilerek mezar odalarındaki naiskoslu nişlerin de aslında birer lararium’u temsil etmekte olabileceği önerilmektedir.
Areas where religious rituals took place in the Roman world varied: Temples, altars, city squares, open air ritual areas and cemeteries as well as houses were all places that hosted rituals. House rituals are of two different types. The first are those that are carried out by family members, in accordance with the cult as defined and accepted by the state. In the second type, the family practices its own rituals with the paterfamilias assuming the role of the priest. In both types, “house” during the ritual is a cult area that is immune to outside interference and governance and is a protected space. Overall house rituals feature lares, genius and dii penates cults and practices related to those, the similarities and differences of which are studied in this article. The subject is evaluated based on archaeological evidence and the information provided by ancient sources, accompanied by discussions of the places inside houses where rituals took place. In particular, lararia across Roman cities are introduced with examples, with the primary city being Pompeii. In addition, taking the rock-cut tomb with a temple façade in Olba as an example, it is proposed that naiskos niches in the burial chambers likely each represent a lararium.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 22 |
Since 1955
Anadolu Araştırmaları – Anatolian Research https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuanadolu / https://iupress.istanbul.edu.tr/tr/journal/anar/home