Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA

Yıl 2017, Sayı: 8, 573 - 587, 30.07.2017

Öz

Sanat yapıtları yüzyıllar boyu çağının teknolojik yenilikleri ile gelişmiş ve çeşitlenmiştir.  Elektronik teknolojisine bağlı olarak gelişen bilgisayarlar ve dijitalleşme toplumların kültür yapısını değiştirmekte, insan-makine ilişkisini yakınlaştırmakta, teknolojiyi vazgeçilmez kılmaktadır. Bu durum sanat için yeni bir deneyim alanı yaratmıştır. Oluşan dijital evren ve insan arasındaki bağlantı küresel anlamda endüstriyel, ekonomik ve ideolojik eğilimlere bağlı olarak şekillenmektedir. Zaman ve mekan kavramlarını altüst eden dijital yapılanma yaşamı dönüştürmektedir. 20. yüzyıl ortalarından itibaren ilk örnekleri görülen elektronik sanat, bilgisayar sanatı ve bugünkü adı ile dijital sanat fotoğraf sanatının geçmişte karşılaştığı eleştirilere benzer yaklaşımlarla değerlendirilmektedir. 21. yüzyılda büyük bir dönüşüm yaratacağı öngörülen Endüstri 4.0 ile birlikte biçimlenecek yaşam biçimlerinde görselleştirmenin, görsel estetiğin ve görsel algılamanın ön planda olacağı düşünülmektedir. Yaşanmakta olan değişim ve dönüşüm özü gereği yenilik, deneysellik ve iletişimi içinde barındıran sanat için bir fırsattır. Bu çalışmada temeli elektronik ve bilgisayar sistemlerine dayanan bilgisayar sanatı, bu alana yön verenler ve dijital sanat oluşumlarının geçirdiği süreçler ilk örnekler üzerinden incelenmektedir. 

Kaynakça

  • Benjamin,Walter. 2002. Pasajlar, çev: Ahmet Cemal, Baskı 4, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Dellaloğlu, Besim. 1994. Frankfurt Okulu'nun Sanat Anlayışı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul:Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Flusser,Vilém. 2011. Into the Universe of Technical Images, çev. Nancy Ann Roth. Vol.32 Minneapolis: University Minesota Press.
  • Flusser, Vilém. 2006. Towards a Philosophy of Photography, Büyük Britanya: Reaktion Books,
  • Franke,Herbert. 1985. “The New Visual Language: The Influence of Computer Graphics on Art and Society“, Leonardo Vol. 18, No.2:105-107
  • Houston, Joe. 2007. Optic Nerve Perceptual Art of 1960s. Çin: Merrell Publishers Ltd.
  • Kabaklarlı, Esra. 2016. Endüstri 4.0 ve Dijital Ekonomi, No:20779, 1.Basım, Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Klütsch, Christopher. 2012 . “Information Aesthetic”, Main Frame and Experimantalizm, ed. Hannah B. Higgins, Doulas Khan, California:California University Press, 65-69 Lieser,Wolf .2009. Digital Art, Çin:Tandem Verlag GmbH.
  • Moles, Abraham. 1968. Information Theory and Aesthetic Perception, çev. J.E. Cohen Cevin, A.B.D.:University of Illinois Press.
  • Noll, A.Michael. 1994. “ The Beginnings of Computer Art in the United States : The Memoir”, Leonardo, 21 (1): 40
  • Paul,Christine. 2016. A Companion to Digital, Kindle Edition, Willey Backwell Pubilcations, John Willey&Sons Inc.
  • Popper, Frank. 2007. From Technological to Virtual Art, Cambridge: MIT Press.
  • Srinisavan, Ramesh. 2017. Whose Global Village?: Rethinking How Technology Shapes Our World, New York: New York University Press.
  • Taylor, Grant, D. 2014. When the Machine Made Art The Troubled History of Computer Art, New York: Bloomsbury Publishing.
  • Tuğal, Sibel. 2015. “Nerja Mağarasından Dijital Tuvale Sanat Serüveni”, FYZY Dergisi, 31:3638
  • Weiner, Nobert. 1985. Cybernetics : or Control and Communication in the Animal and the Machine, 4th Edition, A.B.D.: MIT Press,
  • İnternet kaynakları
  • Dough Engelbart Institute 2008-2017. “Historic Legacy: The Doug Engelbart Archive” California.A.B.D. Erişim tarihi:14.11.2016
  • (http://dougengelbart.org/library/engelbartarchives.html)
  • Computer History Museum 2000. “Ivan Sutherland
  • Ivan E. Sutherland 2005 Fellow” California. A.B.D. Erişim tarihi: 10.11.2016 (http://www.computerhistory.org/fellowawards/hall/ivan-e-sutherland/)

THE WORLD SHAPED BY 0 AND 1

Yıl 2017, Sayı: 8, 573 - 587, 30.07.2017

Öz

Art has been developed and diversified with the technological innovations throughout the centuries. The computers and digitalization that develops due to the electronic technology are changing the culture structure of the societies. The relationship between human and machine is getting closer and technology becomes indispensable. New technologies has created a new field of experience for art. The link between the digital universe and human beings is shaped globally by industrial, economic and ideological trends. The digital structure, which overturns the concepts of time and space, transforms life. Electronic art and computer art, which have been seen since the middle of the 20th century, are evaluated with similar approaches to the criticisms of photography in the past. Visualization, visual aesthetics and visual perception will be important in the new world to be established with Industry4.0, which is expected to create a great transformation in the 21st century. This is a big change and an opportunity for art. In this paper, computer art based on basic electronic and computer systems, the directors of this field and the processes of digital art formations are examined through the first examples. 

Kaynakça

  • Benjamin,Walter. 2002. Pasajlar, çev: Ahmet Cemal, Baskı 4, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Dellaloğlu, Besim. 1994. Frankfurt Okulu'nun Sanat Anlayışı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul:Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Flusser,Vilém. 2011. Into the Universe of Technical Images, çev. Nancy Ann Roth. Vol.32 Minneapolis: University Minesota Press.
  • Flusser, Vilém. 2006. Towards a Philosophy of Photography, Büyük Britanya: Reaktion Books,
  • Franke,Herbert. 1985. “The New Visual Language: The Influence of Computer Graphics on Art and Society“, Leonardo Vol. 18, No.2:105-107
  • Houston, Joe. 2007. Optic Nerve Perceptual Art of 1960s. Çin: Merrell Publishers Ltd.
  • Kabaklarlı, Esra. 2016. Endüstri 4.0 ve Dijital Ekonomi, No:20779, 1.Basım, Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Klütsch, Christopher. 2012 . “Information Aesthetic”, Main Frame and Experimantalizm, ed. Hannah B. Higgins, Doulas Khan, California:California University Press, 65-69 Lieser,Wolf .2009. Digital Art, Çin:Tandem Verlag GmbH.
  • Moles, Abraham. 1968. Information Theory and Aesthetic Perception, çev. J.E. Cohen Cevin, A.B.D.:University of Illinois Press.
  • Noll, A.Michael. 1994. “ The Beginnings of Computer Art in the United States : The Memoir”, Leonardo, 21 (1): 40
  • Paul,Christine. 2016. A Companion to Digital, Kindle Edition, Willey Backwell Pubilcations, John Willey&Sons Inc.
  • Popper, Frank. 2007. From Technological to Virtual Art, Cambridge: MIT Press.
  • Srinisavan, Ramesh. 2017. Whose Global Village?: Rethinking How Technology Shapes Our World, New York: New York University Press.
  • Taylor, Grant, D. 2014. When the Machine Made Art The Troubled History of Computer Art, New York: Bloomsbury Publishing.
  • Tuğal, Sibel. 2015. “Nerja Mağarasından Dijital Tuvale Sanat Serüveni”, FYZY Dergisi, 31:3638
  • Weiner, Nobert. 1985. Cybernetics : or Control and Communication in the Animal and the Machine, 4th Edition, A.B.D.: MIT Press,
  • İnternet kaynakları
  • Dough Engelbart Institute 2008-2017. “Historic Legacy: The Doug Engelbart Archive” California.A.B.D. Erişim tarihi:14.11.2016
  • (http://dougengelbart.org/library/engelbartarchives.html)
  • Computer History Museum 2000. “Ivan Sutherland
  • Ivan E. Sutherland 2005 Fellow” California. A.B.D. Erişim tarihi: 10.11.2016 (http://www.computerhistory.org/fellowawards/hall/ivan-e-sutherland/)
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER/ARTICLES
Yazarlar

Sibel Avcı Tuğal

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

Chicago Avcı Tuğal, Sibel. “VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA”. Art - Sanat, sy. 8 (Temmuz 2017): 573-87.